Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLS 400 d
Benz-beistet
Mercedes GLS gjør inntrykk – gjennom størrelse, komfort og teknologi.

S-klasse er overklasse. Samtidig tilbyr Mercedes et alternativ som er én etasje høyere enn selveste luksusbilen. Den lyder navnet GLS, og i sin andre utgave bringer den luksusen fra S-klasse til et høyere nivå. Vi mener selvsagt ikke bare det åpenbare med fremtoningen og de ytre målene til den nye GLS-en.
Cruiseskip på hjul
Cruiseskipet på hjul er åtte centimeter lengre (521 centimeter) og tre centimeter bredere (196 centimeter) enn forgjengeren, og dermed kan inntil sju personer reise avslappet og komfortabelt. Den gedigne høyden på 183 centimeter (krympet med to centimeter) bidrar til at lastevolumet er på inntil 2400 liter.
LES OGSÅ: Verdens farligste veier

De indre verdiene til GLS ser du ikke nødvendigvis ved første blikk. Komfort er prioritert. Førersetet er like deilig som en dyr sofa, uten at det får oss til å savne den nødvendige sidestøtten.
Luftfjæringssystemet Airmatic med adaptiv demping – som er standardutstyr – takler små og store ujevnheter på suverent vis. Hjulopphenget er forbedret for å skape best mulig komfort, uten at GLS blir en myk tjukkas som velter hit og dit. Krenge- og nikkebevegelser er GLS langt på vei foruten.

Overvåker overflaten
Den som vil ha det enda roligere om bord, kan bestille E-Active Body Control. Systemet er koblet til luftfjæringen og kan regulere fjæring og demping individuelt på hvert hjul.
Om du i tillegg har spandert stereokamera på GLS-en din, kan du få det som kalles Road Surface Scan. Da overvåker kameraet overflaten på veien og melder fra om ujevnheter. Dermed får under-
stellet tid til å forberede seg på det som kommer, enten det er snakk om humper, dumper, hull eller bølger. Curve-modusen krever tilvenning. Med den aktivert lener GLS seg inn i kurvene på lignende vis som en motorsykkel.
Sentrifugalkreftene motvirkes i tre trinn. Det fungerer godt og bidrar dessuten til å stabilisere bilen, men sjåføren kjenner at det virker inn på styringen – man kjenner seg faktisk en smule umyndiggjort.
LES OGSÅ: Prøvekjørt: Skoda Vision iV
Støydempende tiltak
Alle versjoner av GLS selges med nitrinnsautomat som standard. Den store spredningen i utveksling betyr at vår GLS 400 d alltid triller avslappet på lave turtall. Motoren høres bare som en dannet bakgrunnstone, og vindstøy hørte vi nesten ingenting av under prøvekjøringen i USA (der fartsgrensen er 60 miles i timen; 97 km/t).

Forbedret er også cW-verdien, fra 0,35 på forgjengeren til 0,32, og som ekstrautstyr fås en akustikk-komfort-pakke med doble glass og andre støydempende tiltak som gir den perfekte ro. Om du utfordrer trelitersdieselen i 400 d, så får du svar. Den Euro 6d-klassifiserte motoren yter sine 330 hestekrefter og 700 Newtonmeter, og kreftene plantes selvsagt i bakken via alle fire hjul. Benz-beistet overbeviser med herlig reaksjonsvilje og deilig lyd.
400 d vil få en frapris på 1 372 900 kroner. GLS 350 d 4Matic vil koste fra 1 332 900 kroner. Som varebil, koster 350 d fra 977 900 kroner. Krysser du hemningsløst av på listen over ekstrautstyr, for ting som akustikk-komfort-pakke, offroad-teknikk-pakke, E-Active Body Control, multikonturseter med massasjefunksjon og klimatiserte bakseter, kan du fort øke prisen med tre-fire hundre tusen kroner i Norge – og vel så det. Som vi allerede har nevnt: Denne GLS-en vil opp og frem.
Og vil du virkelig opp og frem, så kan GLS nå fås med en 4,0-liters V8-bensin med 489 hester og et dreiemoment på 700 Nm, pluss ytterligere 250 Nm i kortere perioder takket være en EQ Boost-funksjon. Denne versting-versjonen (til AMG-versjonen kommer) har tallkode 580 og koster fra 1 660 900 kroner, 1 232 900 kroner som varebil.