Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLS 400 d

Benz-beistet

Mercedes GLS gjør inntrykk – gjennom størrelse, komfort og teknologi.

Pluss ikon
<b>TYPISK GLS:</b> Markante former og mektig format.
TYPISK GLS: Markante former og mektig format. Foto: Produsent
Sist oppdatert

S-klasse er overklasse. Samtidig tilbyr Mercedes et alternativ som er én etasje høyere enn selveste luksusbilen. Den lyder navnet GLS, og i sin andre utgave bringer den luksusen fra S-klasse til et høyere nivå. Vi mener selvsagt ikke bare det åpenbare med fremtoningen og de ytre målene til den nye GLS-en.

Cruiseskip på hjul

Cruiseskipet på hjul er åtte centimeter lengre (521 centimeter) og tre centimeter bredere (196 centimeter) enn forgjengeren, og dermed kan inntil sju personer reise avslappet og komfortabelt. Den gedigne høyden på 183 centimeter (krympet med to centimeter) bidrar til at lastevolumet er på inntil 2400 liter.

LES OGSÅ: Verdens farligste veier

<b>PLASSKREVENDE:</b> GLS er 183 centimeter høy. Det er faktisk to cm lavere enn forgjengeren.
PLASSKREVENDE: GLS er 183 centimeter høy. Det er faktisk to cm lavere enn forgjengeren.

De indre verdiene til GLS ser du ikke nødvendigvis ved første blikk. Komfort er prioritert. Førersetet er like deilig som en dyr sofa, uten at det får oss til å savne den nødvendige sidestøtten.

Luftfjæringssystemet Airmatic med adaptiv demping – som er standardutstyr – takler små og store ujevnheter på suverent vis. Hjulopphenget er forbedret for å skape best mulig komfort, uten at GLS blir en myk tjukkas som velter hit og dit. Krenge- og nikkebevegelser er GLS langt på vei foruten.

<b>TILSNAKKENDES:</b> Du kan snakke til GLS med «Hey Mercedes»-kommandoen, og den skiller mellom sjåfør og passasjer.
TILSNAKKENDES: Du kan snakke til GLS med «Hey Mercedes»-kommandoen, og den skiller mellom sjåfør og passasjer.

Overvåker overflaten

Den som vil ha det enda roligere om bord, kan bestille E-Active Body Control. Systemet er koblet til luftfjæringen og kan regulere fjæring og demping individuelt på hvert hjul.

VAREBIL

Det selges ikke store kvanta med GLS som familiebil i Norge – 11 i hele fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens registreringsstatistikk. Som varebil, derimot, ble det solgt 52 GLS i 2018 og 79 stykker året før. Mye tyder på at nye GLS også vil bli tilgjengelig som varebil.

Om du i tillegg har spandert stereokamera på GLS-en din, kan du få det som kalles Road Surface Scan. Da overvåker kameraet overflaten på veien og melder fra om ujevnheter. Dermed får under-
stellet tid til å forberede seg på det som kommer, enten det er snakk om humper, dumper, hull eller bølger. Curve-modusen krever tilvenning. Med den aktivert lener GLS seg inn i kurvene på lignende vis som en motorsykkel.

Sentrifugalkreftene motvirkes i tre trinn. Det fungerer godt og bidrar dessuten til å stabilisere bilen, men sjåføren kjenner at det virker inn på styringen – man kjenner seg faktisk en smule umyndiggjort.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Skoda Vision iV

Støydempende tiltak

Alle versjoner av GLS selges med nitrinnsautomat som standard. Den store spredningen i utveksling betyr at vår GLS 400 d alltid triller avslappet på lave turtall. Motoren høres bare som en dannet bakgrunnstone, og vindstøy hørte vi nesten ingenting av under prøvekjøringen i USA (der fartsgrensen er 60 miles i timen; 97 km/t).

<b>SVÆRT:</b> Legg ned bakseteryggen, og GLS rommer 2400 liter.
SVÆRT: Legg ned bakseteryggen, og GLS rommer 2400 liter.

Forbedret er også cW-verdien, fra 0,35 på forgjengeren til 0,32, og som ekstrautstyr fås en akustikk-komfort-pakke med doble glass og andre støydempende tiltak som gir den perfekte ro. Om du utfordrer trelitersdieselen i 400 d, så får du svar. Den Euro 6d-klassifiserte motoren yter sine 330 hestekrefter og 700 Newtonmeter, og kreftene plantes selvsagt i bakken via alle fire hjul. Benz-beistet overbeviser med herlig reaksjonsvilje og deilig lyd.

DOMMEN

GLS gjør ikke inntrykk bare i kraft av størrelsen, men i vel så stor grad gjennom topp komfort og armadaen av elektronikk. Kolossen er luksuriøs som en S-klasse, men mye bedre når det gjelder praktiske oppgaver.

400 d vil få en frapris på 1 372 900 kroner. GLS 350 d 4Matic vil koste fra 1 332 900 kroner. Som varebil, koster 350 d fra 977 900 kroner. Krysser du hemningsløst av på listen over ekstrautstyr, for ting som akustikk-komfort-pakke, offroad-teknikk-pakke, E-Active Body Control, multikonturseter med massasjefunksjon og klimatiserte bakseter, kan du fort øke prisen med tre-fire hundre tusen kroner i Norge – og vel så det. Som vi allerede har nevnt: Denne GLS-en vil opp og frem.

Og vil du virkelig opp og frem, så kan GLS nå fås med en 4,0-liters V8-bensin med 489 hester og et dreiemoment på 700 Nm, pluss ytterligere 250 Nm i kortere perioder takket være en EQ Boost-funksjon. Denne versting-versjonen (til AMG-versjonen kommer) har tallkode 580 og koster fra 1 660 900 kroner, 1 232 900 kroner som varebil.

TEKNISKE DATA: MERCEDES-BENZ GLS 400 D

Motor: Rekkesekser, turbo, langsmontert foran
Sylindervolum: 2925 cm³
Effekt: 330 hk ved 3600 o/min.
Dreiemoment: 700 Nm ved 1200 o/min.
Drivhjul/girkasse: Firehjulsdrift/
nitrinnsautomat
L/B/H: 521/196/182 cm
Egenvekt: 2490 kg
Bagasjevolum: 355–2400 liter
0–100 km/t: 6,3 sekunder
Toppfart: 238 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO₂: 201 g/km
Pris: 1 332 900 kroner
Pris, varebil: 1 017 900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2019, og sist oppdatert 31/08 2019.

Les også