ELEKTRISK MERCEDES V-KLASSE
Mercedes V-klasse blir helt elektrisk
Foreløpig opererer Mercedes med en rekkevidde på 405 kilometer.
Når det kommer til passasjerkomfort og plass, er det få som kan matche «storbillimousinene», slik Mercedes kaller sin V-klasse. Og trolig tidlig i 2020 kan det bli mulig å skaffe seg en elektrisk versjon av V-klasse, kalt EQV. Av fronten ser vi at den deler enkelte designtrekk med den elektriske SUV-en Mercedes EQC som er lansert i Norge med en startpris på 607 000 kroner.
Mercedes oppgir at EQV skal ha en rekkevidde på 405 kilometere på én lading, men presiserer at det er et foreløpig tall. Litiumion-batteriet på 90 kWh skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under en time ved 110 kW ladeeffekt. Fra vanlig veggkontakt oppgir Mercedes rundt 10 timer. Energiforbruket er oppgitt til 2,7 kWh per mil, noe som innebærer ganske hyppige ladestopp ved stor belastning. Den elektriske motoren på 150 kW (204 hestekrefter) er plassert på forakselen og produserer et dreiemoment på 362 Nm. Toppfarten skal ligge rundt 160 km/t.
EQV kommer i to lengder, enten 5,14 eller 5,37 meter, og kan fås med opptil åtte seter. Siden batteriene er plassert i under gulvet, bør den innvendige plassen være raus.. Bagasjerommet rommer opptil 1030 liter.
EQV kommer med Mercedes’ nyeste brukergrensesnitt for infotainmentsystem, kalt MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som ble introdusert med nye A-klasse. For EQVs del omfatter det ikke widescreen-cockpit, men 10-tommers berøringsskjerm, stemmestyringen og enorme muligheter for personlige innstilinger og oppsettingsmuligheter.
EQV ble vist frem for første gang som konsept på bilutstillingen i Gèneve i mars. Den produksjonklare versjonen får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Ifølge tyske Auto Bild vil prisen på EQV sannsynligvis starte rundt 70 000 euro i Tyskland.