Så lenge er bilfelgene designet for å holde

På tide å bytte felger?

Dekk byttes rett som det er på grunn av slitasje, men hva med felgene? Varer de evig?

<b>TIDENS TANN:</b> Ingenting løfter bilens utseende mer enn et sett med fine felger, men som dekkene slites også felgene. 
TIDENS TANN: Ingenting løfter bilens utseende mer enn et sett med fine felger, men som dekkene slites også felgene.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Dekkene er noe av det viktigste utstyret på bilen. Det er tross alt de som sikrer kontakt mot underlaget, og gode dekk kan i kritiske situasjoner utgjøre forskjellen på liv og død.

Det er dekkene som avgjør om du stopper i tide eller kolliderer, og det er dekkene som avgjør om du holder deg på veien eller mister veigrepet i en sving. Det er ikke uten grunn at det stilles krav til mønsterdybde ved EU-kontroll av bilen, og at dekk må byttes.

Men hva med felgene? Finnes det en tommelfingerregel for hvor ofte de bør byttes? 

– Ingen tommelfingerregel, men siden felger utgjør mye av bilens personlighet, velger nok mange å bytte eller oppgradere på grunn av utseende, sier Jimmy Myrbø, innkjøpssjef hos GS Bildeler.

<b>LAVPROFIL:</b> Har du en bil med lavprofildekk er det ekstra viktig med riktig dekktrykk for å ivareta felgen.
LAVPROFIL: Har du en bil med lavprofildekk er det ekstra viktig med riktig dekktrykk for å ivareta felgen. Foto: Produsenten

Felgenes verste fiender

En felg er ikke laget for å vare evig. Ifølge Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, er en felg gjerne designet for å holde rundt 100 000 kilometer. Grunnen er at aluminiumen svekkes ved bruk.

Haukenes anbefaler alle å sjekke felgene nøye dersom du mistenker slitasje. Se gjerne over innsiden på felgen når du skifter hjul. 

– Det er viktig å kontrollere felgene med jevne mellomrom for å avdekke skader. Det kan være skader på felgen som ikke synes før dekket er tatt av, forteller Haukenes.

Veisalt og fortauskanter er felgenes verste fiender når det kommer til det estetiske, mener Myrbø hos GS Bildeler. Hull i veibanen, kombinert med lavt dekktrykk, er det som kan føre til skader. 

Felger slites

Felghornet, kanten på felgen der kanten på dekket ligger an, blir med tiden faktiskt slitt. Felghornet blir tynnere, og tåler dermed mindre av slag. Møkkete innerkant med gummirester som sitter igjen kan slipes bort hvis det er greit med gods igjen.

Men slitt felghorn kan være greit å være klar over. Vi har snakket med folk i bransjen som sier at de har sett biler som har gått langt, og som har hatt minimalt med gods igjen. Og det er nærmest et under at det har holdt. En felg med sprekk rett inn er forårsaket av slag. En felg med langsgående sprekk er enten feilprodusert eller utslitt.

Bransjefolk som vi har snakket mener at du som regel får den kvaliteten du betaler for, men at felgkvaliteten generelt er blitt dårligere, og sliter spesielt imot salt og vinterbruk.

– Mange felger kommer også med polerte overflater, eller ubeskyttede aluminiums­kanter, som ikke skal ha syreholdige felg­renser. Nøkkel­en til en lang levetid er korrekt dekk­trykk, og jevnlig vask med korrekte produkter, sier Myrebø. 

Vær også oppmerksom på at dekkdimensjon og fjæring har innvirkning på felgenes tilstand.

– Har du en bil med lavprofildekk er det ekstra viktig med riktig dekktrykk for å ivareta felgen. En felg med lavprofildekk og stiv fjæring er mer sårbar for skader ved kjøring på dårlig veidekke, kontra en bil uten lavprofil, sier Myrebø. 

Se opp for billige felgkopier

Haukenes hos Dekkmann anbefaler også at du er varsom med billige felgkopier, fordi disse gjerne er laget av resirkulert aluminium og ikke alltid kvalitetssikres på lik linje som felger fra en kvalitetsprodusent.

SKITT HAPPENS: Felgene samler svært mye skitt, og særlig om vinteren legger det seg store mengder skitt i alle kriker og kroker. Bremsestøv kan sitte veldig godt og nærmest brenne seg fast i felgen. Særlig om du ikke har rengjort felgene på en stund.
SKITT HAPPENS: Felgene samler svært mye skitt, og særlig om vinteren legger det seg store mengder skitt i alle kriker og kroker. Bremsestøv kan sitte veldig godt og nærmest brenne seg fast i felgen. Særlig om du ikke har rengjort felgene på en stund. Foto: Reidar Talseth

– Billige felgkopier er ofte laget av svakere, resirkulert aluminium, og produsentene har sjelden egne testfasiliteter. Dermed er ikke produktene tilstrekkelig kvalitetssikret før de når ut til kunden, sier han.

Et lite søk på diverse bilforumer på nett bekrefter dette. Tæring og slitasje på felger er et utbredt tema, og i veldig mange sammenhenger er det billige felgkopier det henvises til.

Samtidig trekker mange frem at originalfelger fra bilprodusenten kan ha mange år og kilometer på baken uten tegn på slitasje.

<b>SKADE:</b> Se gjerne over innsiden på felgen ved hjulbytte. Se etter skader. 
SKADE: Se gjerne over innsiden på felgen ved hjulbytte. Se etter skader.  Foto: Produsenten

Stålfelg?

Stålfelgene er nesten borte fra markedet for personbiler, selv om de har enkelte fordeler. 

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

– En stålfelg er mer slitesterk i «setet», altså der felg og dekk møter hverandre. Slik sett får man ikke så fort problemer med at det siver ut luft mellom dekk og felg, særlig når det blir kaldt, sier Haukenes. 

Men stålfelgen korroderer mye fortere, selv om det har mest med utseendet å gjøre.

– Det kan fikses med hjulkapsler, men de har jo en egen evne til å forsvinne under kjøring, humrer Haukenes. 

– I dag er stålfelger kun i bruk til varebiler. De er så å si borte når det gjelder personbiler, -også på vinterdekk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021