OPEL GRANDLAND X HYBRID4

Har det meste som nordmenn liker

Kommer med 300-hesters ladbar folke-SUV med firehjulstrekk.

Pluss ikon
<b>PREMIERE TIL HØSTEN:</b> Den ladbare hybriden Opel Grandland X Hybrid4 får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.
PREMIERE TIL HØSTEN: Den ladbare hybriden Opel Grandland X Hybrid4 får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt til høsten. Foto: Opel
Først publisert Sist oppdatert

Med introduksjonen av helelektriske Opel Ampera-e, lå det an til at Opel endelig skulle bli hyperaktuelle igjen i Norge. Allerede tidlig i 2017 hadde Opel 4000 kontrakter på Ampera-e.

Men det ble raskt klart at ventetiden ville bli lang for de siste i køen. For sommeren 2017 byttet Opel eier fra GM til PSA, noe som forpurret et potensielt elbileventyr. Opel ble tvunget til å slutte å skrive nye kontrakter på Ampera-e.

LES OGSÅ: Europas 12 flotteste togturer

OPEL: Førermiljøet i Opel Grandland X Hybrid4.
OPEL: Førermiljøet i Opel Grandland X Hybrid4. Foto: Opel

Men nå ser det ut til at det atter en gang kan bli fart i Opels elektriske fremstøt.

Prisreduksjon på Ampera-e

I februar åpnet Bertel O. Steen igjen opp salget av Opel Ampera-e til redusert pris, og ved årsskiftet skal den ladbare SUV-en Grandland X Hybrid4 være på plass. Med 300 hestekrefter og firehjulsdrift, kan den bli ettertraktet i Norge.

LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model 3

NY EIER

Sensommeren 2017 ble det kjent at salget av Opel Automobile GmbH fra General Motors til Groupe PSA var ferdigstilt. På dette tidspunktet hadde Opel og PSA allerede samarbeidet i fem år, og et av første resultatene var kompakt-SUV-en Grandland X som deler EMP2-plattformen med blant andre Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS 7.

200 + 80 + 80 hestekrefter

Grandland X Hybrid4 er utstyrt med en 200-hesters 1,6-liters bensinturbo og to elmotorer på 80 kW (109 hestekrefter) hver. På forakselen er motoren koblet samme med en åttetrinns girkasse. Den andre elmotoren er sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, og sørger for at kreftene fordeles til de hjulene som har best grep.

Elektrisk rekkevidde

Rekkevidden på kun elektrisk drift er oppgitt til 50 kilometer, målt etter den nye WLTP-standarden. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,22 liter per mil, med et CO2-utslipp på 49 gram.

PSA-BASE: Opel Grandland X deler plattform med Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS 7.
PSA-BASE: Opel Grandland X deler plattform med Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS 7. Foto: Opel

Ladetid

Føreren kan velge mellom fire kjøreprogrammer: Elektrisk, Hybrid, AWD eller Sport. I Hybrid finner systemet selv den mest effektive utnyttelsen av drivlinjen. I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland X Hybrid4 også støtte hurtiglading. Med en vegglader på 7,4 kW, skal det ta rundt en time og 50 minutter å fullade batteriet.

LES OGSÅ: Dette er rekkevidden på nye Kia e-Soul 64 kWh

Lover konkurransedyktig pris

Prisen på Grandland X Hybrid4 er foreløpig ikke bestemt, men informasjonssjef i PSA Norge, med ansvar for Citroën og Opel, Stein Pettersen, føler seg trygg på at prisen blir konkurransedyktig. Han bekrefter at Opel-en også kan trekke tilhenger. Hengervekten er foreløpig ikke tallfestet.

Forløperen til helelektriske biler

Når Grandland X Hybrid4 er på plass rundt årsskiftet er den først ut i en lanseringsperiode på 20 måneder der den får følge av fire helelektriske biler:

Nye Opel Corsa, Zafira Life, varebilen Vivaro og en etterfølger av dagens Mokka X.