prøvekjørt: BMW X7
Bayern-bussen
Nå har også BMW lagd en kjempe-SUV. X7 gjør inntrykk, men kanskje er den en siste krampe-trekning fra bilverdenen slik vi har kjent den til nå. Vi har kjørt den i landet der den bygges, og der biler fortsatt er store – i USA.
De er jo ikke dumme, folkene i BMW. De lar oss møte X7 for første gang i de amerikanske sørstatene. Jo, den er jo bygd her, i Spartanburg. Men helt sikkert også fordi den største bilen i BMWs historie ikke vil fremstå som fullt så diger blant kjempe-pickuper, Cadillac Escalade og GMC Yukon som den ville gjort på europeiske veier.
Grill som en barbecue
X7 har omtrent samme grunnflate som en 7-serie, men det føles som om den er dobbelt så høy. Og mens vi er inne på areal: Grillen med sine 80 ganger 40 cm er som en middels stor barbecue i Texas, med grei plass til et dusin t-bonesteaks. Bak rattet troner vi så høyt at vi kunne sett over enhver mur til Mexico. Den er en gigant som kanskje til og med faller i smak hos Donald Trump: Made in America great again!
Alt er elektrisk
Men BMW skal selge noen av dem her i Europa også. Da må den konkurrere mot Mercedes GLS og Range Rover. Til oss kommer den i første omgang med to rekkeseksere som går på diesel, med henholdsvis 265 og 400 hk, og i tillegg en 40i med 340 hk (samme motor som fås i 5-serie og Z4). Vi kjører sistnevnte, for BMW selger ikke dieselbiler i USA mer.
Vi stiger opp og titter ut over. Enormt mye plass. Seter, skjermer, tekno – alt er luksus. Alt er elektrisk, ingenting er manuelt. Luftfjæring har den både foran og bak, akkurat som X5. Fire understellsoppsett til terrengkjøring har den også, men trenger vi virkelig alt dette? Til og med prosjektleder Jörg Wunder drar på det: – Så veldig mye terrengkjøring blir det neppe med en så dyr bil, sier han. Prøvekjøringen vår skjer utelukkende på asfalt.
Enorm akselavstand
I komfortmodus har syvseteren all den verdige ro som en så stor bil med 22-tommershjul i det hele tatt kan være i besittelse av. Kjørefølelsen er mer i stil med 7-serie enn en terrengbil. X7 er en glider, en reise-SUV, og motoren takler bilens 2,4 tonn godt. I sportsmodus blir alt kvikkere og mer våkent, men egentlig ikke sportslig. Den sekssylindrede motoren får vist sine kunster, men samtidig merkes akselavstanden på mer enn tre meter i svingene. Toppmodellen 50i med V8 og 462 hk har bakhjulsstyring, men den selges i første omgang bare i USA.
En sparemodus kalt Eco Pro har bilen også. Modusen senker forbruket litt, men gir samtidig en kjøreopplevelse som om bilen hadde trukket en tilhenger med to okser av Texas-dimensjoner.
Best fungerer adaptiv-modusen. Den tilpasser seg automatisk til utfordringene og lar sjåføren nyte alle farkostens bekvemmeligheter. Mest påfallende er den nærmest perfekte støydempingen, supersetene (med massasjefunksjon og svindyre), den enorme plassen i første og andre seterad (og for barn også i den tredje) og den opplevde rommeligheten som panoramaglasstaket bidrar til.
Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan du selvsagt velge selv. Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, men mens de med «audiofile» ører vil nyte godt av å velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1500 watt i 3D. Velger man 6-seters konfigurasjon, er det for mange kunder nærliggende å komplettere med Professional bakseteunderholdning med 10,2’’ touchskjermer montert på seteryggen foran.
BMW X7 vs Mercedes GLS Range vs Rover Vogue
Lengde, mm:
5151 vs 5130 vs 4999
Bredde, mm:
2000 vs 1934 vs 2073
Høyde, mm:
1805 vs 1850 vs 1835
Akselavstand, mm:
3105 vs 3075 vs 2922
Bagasjevolum, liter:
750/2120 vs 680/2300 vs 550/2030
Høres det flott ut? Det er det også. Men samtidig er X7 en amerikabåt; i Europa er det for trangt for en slik XXL-bil. At det snart kommer en plug in-variant, endrer ikke på dette faktumet.
En liten fun fact til slutt: Den som unner seg en X7, vil samtidig kjøre en bil med bitte litt Rolls-Royce i seg: Hjulmutrene stammer fra Cullinan.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15, 2019