Citroën C5 Aircross Hybrid

Ønsker du deg ny og ladbar SUV, blir det ikke billigere enn dette

Prisene starter på 390 000 kroner, men du må greie deg uten firehjulstrekk

Pluss ikon
SENSOMMER: Ladbare Citroën C5 Aircross er ventet til Norge på tampen av sommeren.
SENSOMMER: Ladbare Citroën C5 Aircross er ventet til Norge på tampen av sommeren. Foto: Produsent
Publisert

Den franske PSA-gruppen pøser ut ladbare biler. Nylig kom Peugeot 3008 GT Hybrid4 og Opel Grandland X Hybrid4 på markedet (Opel er nå en del av PSA). Begge med 1,6 liters bensinmotor, to el-motorer, 300 hestekrefter, et dreiemoment på 520 Nm og firehjulstrekk.

Nå er det klart for enda en ladbar SUV fra PSA, nemlig Citroën C5 Aircross Hybrid. Den må imidlertid nøye seg trekk på kun forhjulene og 225 hestekrefter, men blir mye rimeligere. For der konsernsøsknene koster over 500 000 kroner, starter prisen på C5 Aircross Hybrid på 390 000 kroner. Da er Hydraulic Cushions fjæringssystem (se ramme) og utstyr som parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, 8-tommers berøringsskjerm med navigasjon, 18-tommers hjul, aktiv filvarsler og appstyring av varme og lading inkludert. Velger du utstyrsnivået Shine som blant annet inkluderer delskinn, komfortseter med elektrisk 8-veis betjening, LED-hovedlys, adaptiv cruisekontroll, takrails i aluminium og mørke vinduer, er prisen 420 000 kroner.

Hydraulic Cushions fjæringssystem

Mens klassiske fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består demperne i C5 Aircross av to hydrauliske endestopper på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon. Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser.

C5 Aircross Hybrid kan kjøres elektrisk i over 50 kilometer etter WLTP-normen, i hastigheter opp til 135 kilometer i timen. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kilowatt og lades på under to timer via normalladeinntaket på 7,4 kW, ifølge PSA Norge.

Fremdriften besørges av en 1,6-liters bensinturbo med 180 hestekrefter, en elektrisk motor på 110 hestekrefter og en 8-trinns automatkasse. Til sammen gir dette en systemeffekt på 225 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,18 liter per mil, noe som gir et utslipp på 32 gram CO2 målt med WLTP.

Salget av Citroën C5 Aircross Hybrid starter nå. Bilene er ventet til Norge på tampen av sommeren.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1598+EL

Effekt, hk: 225

Dreiemoment, Nm: 360

Egenvekt, kg: 1845

Tilhengervekt, kg: 1300

Lengde/bredde/høyde, cm: 450/186/165

Akselavstand, cm: 273

Bagasjerom, liter: 460 -1510

Standard dekkdimensjon: 235/55R18

Batterikapasitet, kW: 13,2

Rekkevidde, WLTP km: 50

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,18

CO₂-utslipp, g/km: 32

0–100 km/t, fabrikk sek: 8,7

Toppfart, km/t: 225

Pris fra, kr: 390 000

Denne saken ble første gang publisert 06/06 2020.

Les også