Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech
Flyter av gårde på puter
Til den tøffe kampen om kundene i klassen for kompakt-SUV med forhjulstrekk, stiller Citroën C5 Aircross med puter.
Det er vanskelig å selge bil i Norge nå dersom man ikke kan varte opp med en eller annen form for elektrifisering. De 10 mest solgte bilene i Norge i fjor var modeller med en eller annen form for elektrifisering i sortimentet. Mest solgte bil med bare forbrenningsmotor, var Skoda Octavia på 11. plass med 3134 solgte biler i 2018. Det er med andre ord et tungt marked Citroën C5 Aircross beveger seg inn i, for den ladbare versjonen kommer ikke før senere. I første omgang kommer den bare med bensin og diesel. Men noen lyspunkter finnes. Peugeot 3008, som C5 Aircross deler plattform med, ble det solgt 2250 av i 2017 og 1619 i 2018, noe som gjorde 3008 til den nest mest solgte franske personbilen, etter Renault Zoe. Det er da noe.
Og C5 Aircross er virkelig en god bil. En bil som man raskt blir glad i. Citroën har vært kjent for karakteristiske biler på godt og vondt. Men da lyset ble slukket for BX og så senere elektronikkfella XM, kom en pregløs og tam periode med Xantia og Xsara, og senere C5, C4 og den pregløse første generasjonen av C3. Men introduksjonen av C4 Cactus i 2014 varslet en ny æra der varemerket med å lage annerledes biler er hentet frem igjen. Som nye C5 Aircross.
Dempet av puter
Både innvendig og utvendig er det riktignok lett å se fellestrekkene med Peugeot 3008. Det er et kompliment. Og med C5 Aircross har PSA dratt strikken lenger når det gjelder designen. Med såkalte Airbumps på utsiden ser den både røffere og barskere ut enn 3008. De utvendige luftputene har Aircross arvet av Cactus. Det dreier seg om kapsler fylt med luft, omsluttet av myk og slitesterk plast. Luftputene skal beskytte bilen mot småbulkene, ripene og skrapene som så gjerne oppstår ved et uoppmerksomt øyeblikk i for eksempel parkeringshus.
Og apropos puter: Paradenummeret er hjuloppheng med såkalte Progressive Hydraulic Cushions. Igjen er det snakk om puter. Mens klassiske fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består demperne i C5 Aircross av to hydrauliske endestopper på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon. Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser. Vi prøvekjørte C5 Aircross på humpete fjellveier, og denne fattigmanns luftfjæring virker forbløffende bra. Bilen glir over ujevnhetene som bare en Citroën kan. Mykheten gjør at du kan glemme sportsfølelsen i svingene, men det er en beskjeden ulempe. I tillegg har den en standard bakkeklaring på 23 centimeter, som er mer enn Toyota Hilux og Mitsubishi Pajero.
Tallet er 8
Innvendig sitter man godt og komfortabelt både foran og bak. Bilens tre separate bakseter kan justeres både fremover og bakover ved hjelp av en glideskinne. Du kan justere vinkelen på setene og de kan foldes helt ned i gulvet. Det gjør bilen svært fleksibel. Forsetene er myke og gode og kan fås med 8-punktsmassasje. Motoren jobber fint sammen med en 8-trinns automatkasse og støynivået er behagelig lavt. Vi setter pris på den høye midtkonsollen, og nå varter også Citroën opp med skikkelig koppholdere. Den 8-tommers berøringsskjermen på toppen av konsollen og instrumentene for øvrig, er oversiktlige og ukompliserte å bruke.
Plugger i
Ved utgangen av juli lå C5 Aircross på 91. plass på salgsstatistikken med 143 solgte biler. Markedet for folkelig kompakt-SUV med kun forhjulstrekk er beintøft og domineres av RAV4 som fås som selvladende hybrid. Men på tampen av året eller tidlig neste år, kommer C5 Aircross som ladbar hybrid. Da C5 Aircross ble presentert i 2017, varslet Citroën at den ville komme som ladbar hybrid med firehjulstrekk og 300 hestekrefter. Det blir det dessverre ikke noe av for Citroëns del. Men denne drivlinjen vil bli tilgjengelig hos konsernsøsknene Peugeot 3008, DS 7 og Opel Grandland X.
C5 Aircross må nøye seg med trekk kun på forhjulene og 225 hestekrefter. Den ladbare versjonen kommer med en 1,6-liters bensinmotor som jobber sammen med en elektrisk motor på forakselen. Den elektriske rekkevidden er forventet å ligge rundt 40 km.
TEKNISKE DATA: CITROËN C5 AIRCROSS 1.6 PURETECH
Motor, cm³: 1598
Effekt, hk ved o/min: 180/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1900
Egenvekt, kg: 1430
Tilhengervekt, kg: 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 450/186/170
Akselavstand, cm: 273
Bakkeklaring, cm: 23
Bagasjerom, liter: 580 -1630
Standard dekkdimensjon: 205/55R19
Forbruk, NEDC, l/mil: 0,57
CO₂-utslipp, g/km: 129
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,2
Toppfart, km/t: 216
Pris fra, kr: 399 900
Ladbar Opel med firehjulstrekk
Sensommeren 2017 ble det kjent at salget av Opel Automobile GmbH fra General Motors til Groupe PSA (Peugeot Société Anonyme) var ferdigstilt. På dette tidspunktet hadde Opel og PSA allerede samarbeidet i fem år, og et av første resultatene av samarbeidet var kompakt-SUV-en Grandland X som deler EMP2-plattformen med blant andre Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS 7. Ved årsskiftet skal den ladbare versjonen av Opel Grandland X være på plass. Med 300 hestekrefter og firehjulsdrift, kan den bli ettertraktet i Norge. Grandland X Hybrid4 er utstyrt med en 200-hesters 1,6-liters bensinturbo og to elmotorer på 80 kW (109 hestekrefter) hver. På forakselen er motoren koblet sammen med en åttetrinns girkasse. Den andre elmotoren er sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, og sørger for at kreftene fordeles til de hjulene som har best grep. Rekkevidden på kun elektrisk drift er oppgitt til 50 kilometer, målt etter den nye WLTP-standarden.