Apple Car

Kodenavn «Titan» - Apples rykteomspunne elbil

1000 personer sies å jobbe i prosjektet med kodenavn «Titan». Elon Musk er overbevist om at Apple bygger elbil. Et samarbeid med superbilprodusenten McLaren kan være akkurat den ingrediensen Apple mangler for å lage sin rykteomspunne Apple Car.

McLaren bygger noen av verdens beste superbiler. Apple lager forbrukerteknologi av ypperste klasse - og har 200 milliarder dollar på bok. Kan de to sammen lage en elbil som legger seg i tet av bilindustrien? Bildet viser hekken til 2017-modellen av McLaren 570GT.
McLaren bygger noen av verdens beste superbiler. Apple lager forbrukerteknologi av ypperste klasse - og har 200 milliarder dollar på bok. Kan de to sammen lage en elbil som legger seg i tet av bilindustrien? Bildet viser hekken til 2017-modellen av McLaren 570GT.
Publisert

Det er en hemmelighet, men den er ikke godt bevart. Som Tesla-sjef Elon Musk sa i et intervju med BBC i januar 2016, at Apples elbil er en "åpen hemmelighet".

- Det er ganske vanskelig å skjule noe når du ansetter tusen ingeniører til jobben. Det er vanskelig å lage en elbil, men jeg tror selskap som Apple kommer til å gjøre det skikkelig, uttalte Musk.

Internt hos Apple skal prosjektet går under navnet "Titan". Ryktene rundt en appleprodusert og muligens selvkjørende elbil har eksistert i en årrekke. Det sies at tusen ingeniører jobber med prosjektet.

Derfor dør ikke ryktene om Apples elbil

Apples elbil, med kodenavn "Titan" er et rykte som strekker seg mange år tilbake. Apple selv har aldri kommentert, avkreftet eller bekreftet at de jobber med en bil, likevel ruller ryktene ufortrødent videre.

Her er bakgrunnen:

  • Både Apples styremedlem Mickey Drexler og tidligere sjef for iPod har bekreftet at Apple-gründer Steve Jobs var interessert i å bygge en bil i regi av Apple.
  • Det sies at Apple forsøker å rekruttere ansatte fra Tesla Motors, og skal ha ansatt flere ingeniører fra elkjøretøyselskapet Lit Motors.  Teslasjef Elon Musk og investor Carl Icahn har sagt at de tror Apple utvikler en elbil.
  • Flere nyhetsartikler kobler Apple til en interesse for selvkjørende biler. Den britiske avisen The Guardian skrev i august 2015 at Apple var i samtaler med talsmenn for GoMentum Station, et testanlegg for selvkjørende biler blant andre Tesla bruker.
  • I september 2016 skrev Financial Times og The New York Times at Apple var eller hadde vært i samtaler med superbilprodusenten McLaren.
  • Wikipedia lister 16 eksperter i bilindustrien som angivelig har vært eller er knyttet til Apple.

Kilde: Wikipedia

Ifølge The New York Times tok selveste Bob Mansfield nylig over kontrollen i Titan-prosjektet.

Mansfield var en av toppsjefene i Apple, men i 2013 begynte han å jobbe med det Apple kaller "spesialprosjekter". Han rapporter direkte til Tim Cook. Apple Watch viste seg å være et av Mansfields prosjekt.

Det later til at fremdriften i utviklingen av Apples elbil ikke går helt smertefritt. Det første Mansfield gjorde var å sparke en haug av personer knyttet til Titan-prosjektet. Følgelig er Apple på utkikk etter dyktige ingeniører, og slikt er det vanskelig å holde skjult.

Og ganske riktig. Ryktemølla rundt en Apple Car fikk virkelig vann på seg da Financial Times i september skrev at Apple er, eller har vært, i samtaler med bilprodusenten McLaren. FT mener å vite at det ligger et tilbud på bordet om å kjøpe McLaren for to milliarder dollar.

Her skal det nevnes at McLaren blankt avviser at det foreligger et slikt tilbud eller at de er interessert i å selge sjappa - som tross alt er lønnsom. Apple har som vanlig ikke kommentert ryktene.

Men det har på ingen måte fått ryktemakerne til å bremse i svingen. Flere, inkluderte anerkjent Wired Magazine, kommenterer at McLaren og Apple i mange sammenhenger er en perfekt match.

Å bygge en bil er langt verre enn å skru sammen en mobiltelefon, og dette vet Apple. McLaren er best kjente for sine Formel 1-biler, men lager også sportsbiler. Veldig raske, veldig flotte og veldig dyre sportsbiler. McLaren kan ikke bare en ting eller to om bildesign, de er også ledende utviklere i verdens tøffeste bilrace.

Hva McLarens ingeniører ikke vet om å bygge en bil, er det antagelig ikke verdt å bruke tid på. Og dette er kunnskap Apple sårt trenger, skriver Wired.

DRØMMEBIL? En bil som McLarens 570GT, med elmotor og et lysende, halvpist eple på panseret, tror vi en god del nordmenn ville vært interessert i å kjøpe ...
DRØMMEBIL? En bil som McLarens 570GT, med elmotor og et lysende, halvpist eple på panseret, tror vi en god del nordmenn ville vært interessert i å kjøpe ...

Kodenavn Titan

Titan er er interessant kodenavn for et bilprosjekt. Titan kan referere til mye forskjellig, men det er spesielt grunnstoffet vi finner relevant.

Titan er et grunnstoff som er lett, sterkt og fleksibelt med en sølvaktig glans. Det er like sterkt som stål, men veier omtrent halvparten og ruster ikke. Det er mye tyngre enn aluminium, men dobbelt så sterkt.

I industrien finner vi ofte titan i romraketter, jetfly og ubåter. I Moskva er det 40 meter høye minnesmerket over Jurij Gagarin - det første menneske i verdensrommet - laget av titan på grunn av dets attraktive farger og dets rolle i romfartshistorien.

Titaner er også en rekke mektige guder i gresk mytologi, og var avkommet til intet mindre enn Jorden og Himmelen.

Kilde: Wikipedia

Bloomberg omtalte ryktene rundt en Apple Car i juli 2016, men spekulerte i at Apple hadde skiftet fokus fra å bygge sin egen bil, til heller å spesialdesigne programvare til selvkjørende biler.

Det er spesielt i lys av denne mulige strategiendringen at et samarbeid mellom Apple og McLaren gir mest mening.

Selskapet Apple muligens er mest interessert i er ikke McLaren selv, men datterselskapet McLaren Applied Technologies. Dette er et selskap McLaren opprettet for å selge sin unike kunnskap fra 50 år med bilbygging. McLaren Applied Technologies har bidratt med alt fra å redusere antall forsinkelser på Heathrow til å forbedre teknologien som overvåker slagpasienter og effektivisere en fabrikk som produserer tannpasta.

For Apple, the upside of this rumored deal is clear—buy McLaren, and tap its deep talent pool to develop a new kind of car powered by Apple software. In exchange, maybe Tim Cook can help McLaren with its infernal infotainment system.
Wired

I oktober 2015 myste applesjef Tim Cook i glasskulen for bilindustrien, og antydet at den står framfor store endringer.

It would seem like there will be massive change in that industry, massive change. You may not agree with that. That’s what I think ... We’ll see what we do in the future. I do think that the industry is at an inflection point for massive change.
Applesjef Tim Cook under Wall Street Journals konferanse WSJDLive 2015

Et kjøretøy fra McLaren er omtrent så langt unna en elbil det er mulig å tenke seg. Hvorfor er det så mange som forventer at en eplebil er en elbil?

Infotainmentsystemet til McLaren tyder på at bilprodusenten kan ha noe å lære av Apple også.
Infotainmentsystemet til McLaren tyder på at bilprodusenten kan ha noe å lære av Apple også.

Apple sies å ha tilbudt stillinger i selskapet til ansatte i Tesla, og skal også nylig ha vært i samtaler med Lit Motors, et nyoppstartet selskap som har utviklet en slags elmotorsykkel med gyroskop som hindrer sykkelen fra å velte. Ifølge tre kilder The New York Times har snakket med, har Apple allerede kapret en rekke ingeniører fra Lit Motors. Også superelbilselskapet Faraday Future er blitt knyttet til Apple, uten at vi kan se videre hold i spekulasjonene.

Apropos spekulasjoner. Hvordan kan en bil fra McLaren og Apple egentlig se ut? Her er et lite utvalg av superbilene McLaren har utviklet så langt. Hvilken er din favoritt?

McLaren X-1 Consept 2012.
McLaren X-1 Consept 2012.

En rekke kilder og flere medier synes å anta at produksjonen av en elbil fra Apple kan starte rundt 2020.

Vi sier som Rudolf Blodstrupmoen: "Time vil sjåv".

Kilder: The New York Times, BBC, Business Insider, Wall Street Journal, Wired, Bloomberg.

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2016.

Les også