Klassiker: 1983 Peugeot 504 pickup:
Steinars sjeldne sliter
Noen ganger dukker det opp kjøretøy som virkelig sender oss tilbake i tid. Som denne Peugeot 504 pickup. De fleste av oss husker modellen, men når så du en sist?

I september 1968 hadde Peugeot 504 premier på Paris-utstillingen og fikk stor oppmerksomhet. Året etter ble den kåret til «Årets Bil» i Europa. Det skulle bli starten på en suksessrik reise for den franske bilmodellen. Den kom i flere varianter, først som firedørs sedan, deretter som kabriolet og coupé, stasjonsvogn og pickup.
504 var i produksjon i en rekke land, og vi kan nevne Argentina, Australia, Chile, Kina, Egypt, Kenya, New Zealand, Nigeria, Portugal, Sør-Afrika, Spania, Taiwan og Tunis.
I Europa ble det produsert over tre millioner 504 frem til 1983, mens produksjonen i andre land enda lengre. I Kenya ble det produsert 27 000 eksemplarer fra 1968 til 2004, mens det i Nigeria ble produsert 425 000 eksemplarer fra 1975 til 2006.

Afrikas arbeidshest
Peugeot 504 ble kjent for å være en robust bil. Den hadde et godt understell med lang fjæringsvei, mellomakselen var i en lukket transaksel som bidro til å ta opp svingninger på dårlige veier. Modellen ble svært populær i land med mye dårlige veier, ikke minst i Afrika og Sør-Amerika. I 2013 ble Peugeot 504 kalt for «Afrikas arbeidshest» av Los Angeles Times.


Noen modeller er nok mer egnet som arbeidshester enn andre. I 1979 kom Peugeot 504 i pickup-versjon, som arvtager til den utdaterte Peugeot 404 pickup. 504-varianten hadde samme akselavstand og bakaksel som den lange stasjonsvognen 504 Break. Den første modellen var en enkel bil uten mye ekstra. Hovedlyktene var runde, men plassert inn i en grå plastramme som passet i lyktehuset. Etter hvert fikk modellen samme hovedlykter som den vanlige 504.

Standardmotoren ved introduksjonen var en 1,6 liter på 63 hk som ble med over fra 404-serien. Pickupen kunne også leveres med en dieselmotor. Opp gjennom årene ble modellen tilgjengelig med litt mer utstyr og forskjellige motoralternativer. 1,6 literen forsvant i 1987, men Peugeot 504 pickup var tilgjengelig på det europeiske markedet frem til 1993, de senere årene ble de importert fra andre land som fortsatt produserte modellen.

Krav til kjøper
Steinar Bruland fra Ski er en bil- og lastebilmekaniker som har jobbet en mannsalder hos Peugeot- og Mercedes-Benz-forhandler Andresen Bil (tidligere Follo Bil og Karosseri). Han har hatt flere Peugeot-er som bruksbiler opp gjennom årene, men da han oppdaget en Peugeot 504 pickup med en eier til salgs, ble han også hektet på Peugeot som hobbybil.
– Når man jobber med bil hele dagen så er det begrenset hvor mye tid jeg ville legge i bil som hobby. Jeg har holdt på med båt på fritiden i mange år, men da jeg så denne pickupen til salgs så ble jeg hekta, forteller Steinar til NMV.

Bilen hadde hatt samme eier siden den ble kjøpt ny i 1983. Nå var eieren en eldre mann som hadde sluttet å kjøre bil. Bilen er aldri vinterkjørt og har stått i garasje hele tiden.
– For å få lov til å kjøpe den måtte jeg love at den ikke skulle selges på eksport til Afrika, der disse modellene er veldig populære. Det var ikke noe problem og det ble handel, legger han til med et smil.

God stand
Bilen, som var kjøpt ny av en skolelærer, var i hel og god stand, uten rust. Bilen ble aldri levert med vinterdekk til kunden, så denne har ikke sett mye til saltede veier. Men litt patina er det på pickupen. Innvendig er interiøret helt og fint. Et enkelt og oversiktlig dashbord, rattgir og brune skaiseter.

Steinar forteller at deletilgangen på disse bilene er helt greie, men enkelte deler må bestilles fra utlandet og kan ta noe tid. Da denne reportasjen ble laget, var det bare dager til Steinar skulle dra på en treukers tur til Danmark – med pickupen. Og med 1150 kilo tillatt nyttelast er det plass til både bagasje, samt det han måtte kjøpe med seg hjem fra turen. Peugeot-en har ført til at han har blitt bitt av hobbybil-basillen. Nå er han på jakt etter en amerikaner, helst Ford.
Skal pickupen selges da?
– Det er faktisk mange som har spurt om å få kjøpe den, men det er ikke aktuelt. Da sier jeg at de får høre med dattera mi, etter at jeg er død.


Fransk Mercedes
«Kjøp ikke bil i 60 000-kronersklassen før De har prøvd Europas toppselger». Denne teksten kunne man lese i en annonse om Peugeot 504 som sto i Vi Menn i 1977. Den fortalte også at Peugeot 504 var: «En bil for Dem som vil ha noe mer enn et fremkomstmiddel». 504 ble da også gjerne omtalt som en fransk Mercedes.

Vi Menn testet Peugeot 504 i 1972 sammen med flere konkurrenter som Datsun 1800, Ascona 1900 SR, Toyota 1900 MK 2, Volvo 142, Taunus 2000 GXL, Mazda RX 2, Renault 16 TS, Fiat 125 Speciale, Saab 99, K70 og Audi 100. Sistnevnte var testens dyreste med en pris på 46 730 kroner.
«Den var en av de raskeste på banen (Scandinavian Raceway) og lå nydelig i svingene, men interiørmessig kan den høye prisen (44 910 kroner) ikke forsvares. Setene er av den sedvanlige fransk sofatype. Etter min mening altfor behagelige», mente journalisten.
Forbruket ble målt til 0,89 l/mil (90-100 km/t. Gode veier. En mann i bilen, som det ble presisert).
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2025