Bentley Bentayga V8

Heftigere luksusbil som kan trekke 3,5 tonn skal du lete lenge etter

Bentley dropper den heftige Speed-versjonen av Bentley Bentayga med W12 i Europa, men V8-versjonen blir, og den ble nylig avduket hos Bentley Oslo - Norges første offisielle forhandler av det britiske bilmerket.

Pluss ikon
FACELIFT: Bentley Bentayga har fått et ansikstløft.
FACELIFT: Bentley Bentayga har fått et ansikstløft.
Først publisert Sist oppdatert

12-sylindrede biler er i ferd med å forsvinne helt fra Europa. Nylig kunngjorde Bentley at den nye W12 Speed-versjonen av SUV-en Bentayga ikke er aktuell for Europa. Modellene Continental og Flying Spur blir dog fortsatt å få med den seksliters twinturbo W12-motoren som produserer rundt 635 hestekrefter og 900 Nm.

Er du i nybilmarkedet for en Bentley-SUV med konvensjonell drivlinje er det dermed foreløpig V8 Bentayga som gjelder.

Den ble nylig avduket i forbindelse med åpningen av Bentley Oslos splitter nye lokaler i Asker. Helt siden 2017 har Nils Kjetil Tronrud jobbet for å kunne etablere Bentley i Norge, og i mai 2019 kunne han og daglig leder, Christian Gottschalk, ønske velkommen til Norges første offisielle forhandler av det britiske bilmerket. Bentley Oslo er et samarbeid mellom Bentleys norske representant XPND, ved Nils Kjetil Tronrud, og Bentley Riga. I begynnelsen holdt Bentley Oslo til i Motorpools lokaler i Asker, men nylig flyttet selskapet inn i splitter nye og moderne lokaler like ved. I den anledning var det også norgespremiere på V8 Bentayga som har fått et ansiktsløft.

<b>FELLESTREKK: Nye Bentayga har fått flere fellestrekk med Continental GT:</b>
FELLESTREKK: Nye Bentayga har fått flere fellestrekk med Continental GT:

Flere fellestrekk

Den gigantiske SUV-en har fått en nye front. Matrix-grillen er blitt større og mer rektangulær enn tidligere, og luftinntakene under grillen og ute ved sidene er blitt større noe som gir fronten et mer aggressivt uttrykk. Bentayga har fått nye LED matrix-hovedlys og oppvarmede vindusviskere med 22 dyser i hvert blad. Designen bærer preg av at Bentley har ønsket et uttrykk som er mer i stil med Continental og Flying Spur. De nye baklysene minner veldig om Continental GT. Til Autocar sier designsjef Stefan Sielaff at de har søkt en mer "familiefølelse" mellom de ulike modellene, og at de dermed har jobbet mye med proposisjonene til Bentayga for å få det til.

<b>ENDRET:</b> Også i cockpiten er det foretatt noen inngrep. 
ENDRET: Også i cockpiten er det foretatt noen inngrep. 
<b>FORSVINNER:</b> W12 Speed-versjonen av Bentley Bentayga gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder, men den oppgraderte versjonen kommer ikke til Europa. 
FORSVINNER: W12 Speed-versjonen av Bentley Bentayga gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder, men den oppgraderte versjonen kommer ikke til Europa. 

Ladbar neste sommer

Også innvendig har det skjedd ting. Større berøringsskjerm (10,9-tommer), Apple Carplay og Android Auto og flere online-tjenester er nytt. Instrumentene er blitt heldigitale og de runde luftventilene øverste på midtkonsollen er blitt mer rektangulære.

Bentley har også flikket litt på understellet og sporvidden bak er utvidet med noen centimeter for å oppnå bedre egenskaper på veien. Under panseret er derimot det meste som før: En fireliters V8 twinturbo som produserer 550 hestekrefter og 770 Nm. Kreftene skal flytte den rundt 2,4 tonn tunge SUV-en fra 0-100 på 4,5 sekunder, og topphastigheten gir seg rundt 290 km/t.

– Vi har allerede bestillinger på V8 Bentayga, sier Christian Gottschalk, daglig leder hos Bentley Oslo.

Men det plug in-versjonen med treliters V6-motor og 94 kW elmotor som per dags dato står for 80 prosent av Bentayga-salget i Norge. (Bentley Oslo regner med å selge rundt 35 nye Bentley-modeller i 2020, 70 prosent av dem er Bentayga). En ny versjon av ladbare Bentayga kan ventes til Norge neste sommer.

TEKNISKE DATA Bentley Bentayga V8

<b>NYE LOKALER:</b> Bentley Oslo er autorisert importør og forhandler av Bentley i Norge. Norgespremieren på oppgraderte Bentayga skjedde i splitter nye lokaler.

Motor, cm³: 3956

Hk: 550

Dreiemoment, Nm: 770

Egenvekt, kg: 2416

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 514/200/172

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 18

Bakkeklaring, cm, maks: 24,5

Bagasjerom: Fireseter: 392 liter, femseter: 484

Standard dekkdimensjon: 285/45 R21

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,3

CO₂-utslipp, g/km: 302

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5

Toppfart, km/t: 290

Pris, kr: 3.980.000 (inkludert 22-tommers felger, karbonkeramiske bremser til 162 000 kroner)og Moroccan Blue paint-lakk en spesialfarge som koster 65 000 kroner ekstra)

Elektrisk hyperbil

I tillegg til Bentley jobber den norske avdelingen med å få inn et luksusmerke til for å komplettere tilbudet. Det kan bli Lamborghini.

<b>I DIALOG:</b> I tillegg til agenturet på Bentley håper eierselskapet til Bentley Oslo, Brooklands Motors, å få på plass en avtale med Lamborghini. 
I DIALOG: I tillegg til agenturet på Bentley håper eierselskapet til Bentley Oslo, Brooklands Motors, å få på plass en avtale med Lamborghini. 

– Vi er i dialog, bekrefter Gottschalk.

Og straks kan en 1900-hesters elektrisk superbil dukke opp i butikken. For i februar signerte eierselskapet til Bentley Oslo, Brooklands Motors, en agentavtale med Automobili Pininfarina som forhandler av deres nye hyperbil, den elektriske sportsbilen Battista. Den er oppkalt etter grunnleggeren av Pininfarina, Battista «Pinin» Farina, og er ifølge agenten verdens første elektriske hyper GT-bil. Den er basert på den kroatiske super-elbilen Rimac C_Two. Battista har en elektrisk motor på hvert hjul, 1900 hestekrefter og et dreiemoment på 2300 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på under to sekunder, mens den trenger 12 sekunder til 300 km/t. Med en 120 kWt batteripakka skal den maksimale rekkevidden ligge rundt 450 kilometer.

<b>1900 HESTEKREFTER:</b> Pininfarina Battista, 21 millioners elbil. 
1900 HESTEKREFTER: Pininfarina Battista, 21 millioners elbil. 

Det vil kun bli produsert 150 eksemplarer av Battista og prislappen er estimert til cirka 21 millioner norske kroner.

– Vi tror flere vil vurdere Battista i Norge siden det ikke er avgifter på elbil, og fordi bilen vil kunne bli en god investering tatt i betraktning at den vil bli produsert i et svært begrenset antall, sier Nils Tronrud.