Test: Bentley Bentayga Hybrid
… og forresten kan den lades
Her har du noe så sjeldent om bil med klassiske, britiske luksusegenskaper. At den også har stort batteri og god rekkevidde, kommer i andre rekke.
Straks jeg titter inn i Bentley Bentayga Hybrid, kommer følelsen fra snart 40 år siden tilbake. Det var i 1982, og jeg fikk mitt første møte med billuksus fra en stolt, britisk biltradisjon. Allerede på den tiden hadde både det britiske imperiet og bilindustrien sett sine glansdager, men en ting var uansett sikkert: Jaguar XJ hadde et tre- og skinninteriør ingen andre var i nærheten av å kunne måle seg med.
Fortsatt egen liga
Noe av det morsomste du kan gjøre med Bentley Bentayga Hybrid er å åpne døren – særlig bakdøren – for andre og studere ansiktsuttrykket på vedkommende. Undring, smil og mistro – litt sånn «går dette an i våre dager, da …?»
En ting er de uhyre elegante og svært behagelige skinnsetene. En annen den limousin-aktige følelsen i baksetet. Det er ikke ofte jeg kjører en bil der jeg gladelig ville overlatt rattet til noen andre og slappet av i baksetet i stedet. De to enkeltsetene bak har alt du trenger av komfortinnstillinger. Testbilen har en Dark Sapphire-pakke til 168 500 kroner som inkluder to seter i håndsydd skinn fra spesielt utvalgt storfe i Nord-Europa, samt Mulliner-puter i alcantara. Med i pakken er også spesiallagde 22-tommers Mulliner Paragon-felger. Infotainment-systemet for baksetet koster alene 74 000 kroner og inkluderer to digre flerfunksjonsskjermer. I tillegg kommer Mulliner-champagnekjøler til 57 500 kroner, spesiallagde champagneglass i krystall og piknik-bord til 22 00 kroner. Det meste ligger dermed til rette for utstrakt komfort og velvære mens noen andre kan få lov til å navigere gjennom fredagsrushet. Er du glad i musikk vil det beste anlegget fra Naim til 87 000 kroner neppe skuffe.
Estetikk og kvalitet
Om du overtar rattet i rushtrafikken, er førerplassen uansett et av de beste stedene du kan oppholde deg på fire hjul. Setene og sittestillingen er om mulig enda bedre enn bak, selv om du må stå over champagnen. Men det er estetikken, den utsøkte kvalitetsfølelsen og velbehaget som gjør at roen senker seg. Du blir skjermet fra omverdenens mas og jag, synker inn i en boble av ubesværet bekvemmelighet. Når bilen står stille kan du nyte Breitling-klokken i mørk perlemor i midtkonsollen. Berøringsskjermen er ikke den største og flotteste i Bentley-utvalget, men gjør jobben og vel så det, og er pakket inn i et miljø av absolutt prima vare.
Kynikerne vil si at Bentley Bentayga Hybrid «bare» er en forfinet utgave av Audi Q7. Og det kan de på sett og vis påstå med noe tyngde siden bilen bruker samme tekniske grunnstruktur som de andre stor-SUV-ene fra VW-konsernet. Motoren er den samme treliters V6 bensinturboen du finner i nettopp Q7. Elmotoren har samme effekt, batteriet på 17,3 kWh har lik kapasitet.
Hevet over normalen
Og slik kunne vi ha fortsatt, rent bortsett fra at det blir et bomskudd. På samme måte kunne vi argumentert med at prisen fra rundt 2,1 millioner er rundt det dobbelte av «billige» lade-SUV-er fra BMW eller Audi. Det moralske aspektet skal vi la ligge, men det er liten tvil om at det for luksusgjenstander som nettopp Bentayga bare er en fordel at de koster mye mer enn tilsvarende produkter. Bentayga bidrar i hele sitt vesen til å skille eieren fra det normale og trivielle – en bekreftelse på at de er i stand til å oppnå noe særegent i livet. Interiøret utgjør det sterkeste bidraget til den følelsen.
For på andre områder er Bentley Bentayga Hybrid mer vanlig, om det ordet kan brukes i denne sammenhengen. Visst er drivlinjen med sin systemytelse på 450 hk og 700 Nm usedvanlig smidig, samtidig som den sørger for nesten uvirkelige ytelser i en bil på over 2,6 tonn, men det samme kan du lett si om BMW X5 45e.
Vanlige kvaliteter
Jeg blir en smule skuffet over at bilen ikke svever like lett og elegant over ujevnhetene som navnet Bentley inngir forventninger om. Samtidig er jeg glad for at den har beholdt noe av den stramme strukturen fra sitt tyske opphav. Misforstå meg rett, for bilen har fremragende fjæringskomfort, samtidig er den såpass stor og tung at fort-fort kjøring ikke er en del av det naturlige repertoaret. På disse områdene ligner Bentayga mest på en «normal» bil, selv om standarden fortsatt er upåklagelig høy.
Og før jeg glemmer det: Den kan jo også lades. I dag er de viktigste delene av en ladebil-test det som omhandler rekkevidde, forbruk og ladeegenskaper. Jeg er nesten fristet til å si heldigvis. I tilfellet Bentley Bentayga Hybrid ligger ikke disse elementene fremst i pannebrasken. Når du parkerer om kvelden er det så mye som gleder ved bilen at det er fort gjort å glemme å plugge i ladekontakten.
VI MENN BIL MENER:
En bil som dette kan ikke måles i kroner, centimeter, sekunder eller liter per mil. Bentayga handler i all sin overdådighet om stil, eleganse og kvalitet. Og om en biltradisjon vi nesten trodde var gått tapt.
Et snev av fornuft
Med all den bilmessige overdådigheten er det et lite, men viktig argument at Bentayga Hybrid faktisk går ganske langt på strøm. Og, i kombinasjon med en praktisk rekkevidde på 35–45 km, faktisk også er relativt drivstofføkonomisk. I alle fall ut fra biltype, vekt og ytelser. I vår 200 km forbrukstest bruker bilen 0,85 l/mil og kommer 40 km på strøm.
På testrunden må jeg følge ekstra godt med for å merke når batteriet går tomt for strøm og bensinmotoren kobler inn igjen. Det foregår, som det meste annet her, sømløst og umerkelig. Og minner meg nok en gang på at Bentayga dreier seg om alt annet enn snusfornuft. Men primært handler det om livsnytelse og bilglede, om noen skulle ha glemt hvordan det kjennes ut i våre dager. Må du ha en Bentayga som kan trekke tilhenger, må du velge V8-en med 542 hk eller den avsindige Speed-versjonen med W12-motor på 635 hk. Begge disse versjonene kan trekke tilhengere på 3250 kilo.
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 6,0
60–100 km/t, kickdown: 3,2
80–120 km/t, kickdown: 3,9
Støy 50 km/t, dBA: 56,5
Støy 80 km/t, dBA: 61,0
Støy 100 km/t, dBA: 63,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,85
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 2995+EL
Effekt, kW/hk ved o/min: 330/450
Dreiemoment, Nm ved o/min: 700
Egenvekt, m/fører, kg: 2701
Lengde/bredde/høyde, cm: 514/200/173
Akselavstand, cm: 300
Bagasjerom, liter: 480–1770
Standard dekkdimensjon: 285/45-21
Batterikapasitet, kWh: 17,3
Rekkevidde, WLTP km: 39
Rekkevidde i 200 km test: 40
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,35
CO₂-utslipp, g/km: 79
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,5
Toppfart, km/t: 254
Pris fra, kr: 2 100 000 millioner
Pris, testbil, kr: 3 050 000 millioner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2020
Denne saken ble første gang publisert 09/04 2020, og sist oppdatert 21/04 2020.