Prøvekjørt: Suzuki Across plug-in hybrid
Dette er faktisk en verdenslansering i Norge
Suzuki Across er det første resultatet av samarbeidet mellom Suzuki og Toyota i Europa. Across lanseres først i Norge, og vi har prøvekjørt den.
I 2018 formaliserte Toyota og Suzuki et samarbeid, og kjøpte aksjer i hverandres selskaper. For Toyotas del er samarbeidet strategisk med tanke på blant annet det indiske markedet der Suzuki er en gigant med 48 prosent markedsandel, mens Toyota kun har rundt tre prosent av markedet. Til gjengjeld får Suzuki tilgang til Toyotas kunnskap om hybride drivlinjer, og plug in-hybriden Suzuki Across er den første materialiseringen av samarbeidet mellom Suzuki og Toyota i Europa.
Kun i Europa
Across skal kun selges i Europa. Bilen er i det store og hele en RAV4 Plug-in Hybrid som vi nylig prøvekjørte, men med Suzuki-emblem. Noen forskjeller finnes. Fronten på Across er ulik RAV4 sin, og er helt og holdent designet av Suzuki. De andre forskjellene må man på utstyrsnivå for å finne. Across kommer i første omgang som en såkalt First Edition. Det er en godt utstyrt versjon med det meste av tilgjengelig sikkerhetsutstyr og 19-tommers felger som standard. Prisen er 549 900 kroner. Noe av utstyret som kun fås på de dyreste versjonene av RAV4 Plug-in hybrid, er ikke tilgjengelig på First Edition-utgaven. Det dreier seg om utstyr som ventilerte seter, navigasjon, panorama soltak, JBL-anlegg med ni høyttalere og kamerabasert sladrespeil. Bagasjeplassen er også noe mindre, 500 liter i stedet for 520 liter, fordi Across er utstyrt med reservehjul.
Som hånd i hanske
På veien oppfører Across seg som RAV4 Plug-in Hybrid, noe som er temmelig selvsagt og et kompliment. Dette er biler som passer nordmenn som hånd i hanske: Høy sittestilling, god bakkeklaring, firehjulstrekk, god innvendig plass, mulighet for å trekke tilhenger og mye komfort- og sikkerhetsutstyr. Legg til solid elektrisk rekkevidde, 306 hk, 450 Nm, kvikk akselerasjon og et understell som tilfredsstiller selv de som liker at det går unna i svingene, og du har en bil som virker nær komplett i klassen for ladbar kompakt-SUV.
Hvorfor Across?
Siden Across egentlig er en RAV4, er det da noen grunner til ikke å velge originalen? Det kanskje beste argumentet for Across er at salget starter nå. Bestiller du nå, skal du få bilen etter kort tid. Toyota startet forhåndssalget på RAV4 Plug-in Hybrid på nyåret, og flesteparten av de 3000 bilene som er ventet til landet i 2020 skal allerede være solgt. Dermed kan det bli ventetid på ladbare RAV4 PHEV. Suzuki-importøren RSA Bil håper å få inn minst 800 biler i inneværende år.
– Dessuten har vi mange lojale kunder som er veldig fornøyde med våre forhandlere, og som nå endelig kan få en stor Suzuki-SUV, uttaler Frank Dunvold, administrerende direktør i Suzuki-importøren RSA Bil.
I tillegg til Suzuki har RSA Bil pickupen Isuzu samt de kinesiske elbil-merkene BYD og Maxus i porteføljen.
Dunvold utelukker heller ikke at Suzuki kan stjele noen kunder fra Mitsubishi i Norge etter at styret i Mitsubishi Motors Corporation vedtok å ikke lansere nye Mitsubishi-modeller i Europa de neste tre årene. Mitsubishi Motors Norge hadde sett frem til lanseringen av en ny Outlander PHEV, men den må de se langt etter. Salget av eksisterende modeller skal imidlertid fortsette, ifølge Bilnytt.
Across blir Suzukis største modell etter at populære Grand Vitara og XL7 forsvant. I tillegg til Across selger Suzuki modellene Ignis, Swift, S-Cross og Vitara i Norge. Som en følge av samarbeidet med Toyota skal det også komme en Suzuki-kloning av Corolla som skal hete Suzuki Swace, men den kommer ikke til Norge fordi Suzuki-importøren utelukkende satser på biler med firehjulstrekk.
TEKNISKE DATA
Suzuki Across 4x4
Bensinmotor, cm³: 2487
Elmotor 1 (foran), kW: 134
Elmotor 2 (bak), kW: 40
Batteri. kWt: 18,1
Hk, totalt: 306
Dreiemoment, totalt: 450
Egenvekt, m/fører, kg: 1940
Tilhengervekt, kg: 1500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 464/186/170
Akselavstand, cm: 270
Bakkeklaring, cm: 19
Bagasjerom, liter: 500
Standard dekkdimensjon: 235/55R19
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,2
Toppfart, km/t: 178
Forbruk, l/mil (WLTP): 0,1
CO2-utslipp g/km (WLTP): 22
Pris fra, kr: 549 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr