LADBAR FERGE MELLOM SANDEFJORD OG STRØMSTAD

Her seiler plug in-hybridfergen

Skal kunne seile i én time på bare batteridrift.

Pluss ikon
<b>LADBARE HYBRID: </b>"Color Hybrid" er verdens største plug in-hybridfartøy.
LADBARE HYBRID: "Color Hybrid" er verdens største plug in-hybridfartøy. Foto: Ulstein Verft
Sist oppdatert

Første august i år ble verdens største ladbare fartøy, "Color Hybrid", levert fra Ulstein Verft til Color Line. Fergen er straks klar for å bli satt inn i rute mellom Sandefjord og Strømstad.

Etter en innkjøringsperiode for å tilpasse skipet til landstrømanlegget i Sandefjord havn, vil fergen ifølge Color Line kunne seile i én time med inntil 12 knop på batteridrift.

Batteripakke på 65 tonn

Batteripakken veier rundt 65 tonn og kan hurtiglades på en time. I tillegg til landstrøm skal plug in-hybridfergen være bygget for effektiv varmegjenvinning og god avfallshåndtering om bord, med avlevering til biokraftverk på land, som igjen skal produsere miljøvennlig kraft og varme.

<b>SANDEFJORD-STRØMSTAD:</b> 16.august settes "Color Hybrid" inn på ruten mellom Sandefjord og Strømstad.
SANDEFJORD-STRØMSTAD: 16.august settes "Color Hybrid" inn på ruten mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Ulstein Verft

- Fergen vil kunne gå tilnærmet lydløst i inn- og utseilingen til Sandefjord uten utslipp av skadelige klimagasser, nitrogen og svovel, heter det i en uttalelse fra Ulstein Verft.

<b>BATTERIDRIFT: </b>Fergen vil ifølge Ulstein Verft kunne seile inn og ut av Sandefjord tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser.
BATTERIDRIFT: Fergen vil ifølge Ulstein Verft kunne seile inn og ut av Sandefjord tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser. Foto: Ulstein Verft

"Color Hybrid" er bygget ved verftet i Ulsteinvik og over 70 prosent av underleveransene skal ha kommet fra bedrifter i Norge. Fergen er 160 meter lang, 27 meter bred og har en dypgang på seks meter. Det har plass til 2000 passasjerer og 500 biler. I tillegg til den hybride drivlinjen og en optimalisert skrogkonstruksjon, har skipet et varmereservoar-system på fem mega watt bruker varmen fra kjølvannet og eksosen til oppvarming.

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2019, og sist oppdatert 02/09 2019.

Les også