Bugatti Chiron Super Sport 300+

Jo, den skal serieproduseres

Men rekordbilen blir ikke billig og utvalget blir beskjedent.

Pluss ikon
<b>REKORD:</b> En pre-produksjonsutgave av en spesialversjon av Bugatti Chiron gjorde 490 km/t på VW-gruppens testbane.
REKORD: En pre-produksjonsutgave av en spesialversjon av Bugatti Chiron gjorde 490 km/t på VW-gruppens testbane. Foto: Bugatti
Først publisert Sist oppdatert

Nylig satte en spesialversjon av Bugatti Chiron en vanvittig fartsrekord med 490.484 km/t.

Nå er det bekreftet at en Chiron-versjon som blir svært lik rekordbilen skal serieproduseres under navnet Chiron Super Sport 300+, ifølge topgear.com.

Sammenlignet med vanlige Chiron har SS 300+-versjonen utbedret aerodynamikk, med longtail-utforming, og noe annen girutveksling. Motoren er dog den samme. En 8.0-liters W16 motor - kalt Thor - med fire gigantiske turboer som produserer et dreiemoment på 1600 Nm mellom 2000 og 6000 omdreininger.

Men der vanlige Chiron har 1500 hester, har SS 300+ 1600 hestekrefter, ifølge Auto Bild.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Kia XCeed

SERIEPRODUSERES: Spesialversjonen Chiron Super Sport 300+ skal bli svært lik rekordbilen.
SERIEPRODUSERES: Spesialversjonen Chiron Super Sport 300+ skal bli svært lik rekordbilen. Foto: Bugatti

Ifølge Auto Bild skal kun 30 eksemplarer bygges med en prislapp på 4,17 millioner euro hver - rundt 44 millioner kroner.

Dekkutfordring

Rekordforsøket der Chiron-en greide 490 km/t skjedde på VW-gruppens teststrekke Ehra-Lessien i Niedersachsen. Hastigheten betydde at Bugatti brøt den magiske 300 mph-grensen.

- På det første forsøket følte jeg at dette kunne gå. Chironen oppførte seg perfekt, og bane- og værforholdene var ideelle, uttalte testsjåfør og Le Mans-vinner Andy Wallace etter at rekorden var et faktum.

En av de største utfordringen med slike hastigheter er dekkene som blir utsatt for enorme påkjenninger. Til rekordforsøket var de spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekkene som brukes på Chiron ytterligere forbedret ved blant annet forsterkning av beltelagene slik at dekkene skulle tåle å rotere opptil 4100 ganger i minuttet.

SE REKORDLØPET HER

Nok rekorder

- Bugatti har nok en gang demonstrert hva vi er i stand til. Med denne rekorden har vi inntatt hittil ukjent territorium. Aldri før har en serieprodusert bil oppnådd en slik hastighet, sa Stephan Winkelmann, President of Bugatti. Samtidig erklærte han at Bugatti nå trekker seg fra konkurransen om å produsere den raskeste serieproduserte bilen.

- Vi har gjentatt ganger vist at vi bygger verdens raskeste biler. I fremtiden vil vi fokusere andre områder, sa Winkelmann.

Det er ikke første gang Bugatti oppnår imponerende hastigheter på Ehra-Lessien-banen.

I 2017 greide en Chiron å akselerer fra 0-400 km/t på 41,96 sekunder med Formel 1-sjåfør Juan Pablo Montoya bak rattet. Veyron 16.4 satte fartsrekord i 2005 mens en Veyron 16.4 Super Sport klokket inn på 431 km/t i 2010. I 2013 oppnådde Veyron Grand Sport Vitesse 408,84 km/t som gjorde den til verdens raskeste roadster.