DE RÅESTE BILENE PÅ GENÈVE-UTSTILLINGEN

Verdens råeste "Egg"

Bilmessen i Genève er full av spennende elbiler, men også biler i den andre enden av fornuftsskalaen.

Pluss ikon
<b>SVENSK EGG:</b> Koenigsegg Jesko.
SVENSK EGG: Koenigsegg Jesko. Foto: Newspress
Først publisert Sist oppdatert

Svenske Koenigsegg entret superbil-manesjen så det ljomet da selskapet i 2002 presenterte CC8S med en 655-hesters V8-er under skallet. Den kjørte forbi McLaren F1 og rett inn i Guinness' rekordbok. Siden har det kommet stadig villere biler fra det svenske selskapet.

I 2014 kom for eksempel Koenigsegg One:1, basert på en plattform designet av nordmannen Bård Eker. Den 5,0-liter store V8-motoren yter 1360 hk, et maksimalt dreiemoment på 1371 Nm. Den greier 0-400 km/t på 20 sekunder og toppfarten ligger rundt 440 km/t. I 2016 kom så Regera, med både forbrenningsmotor og elmotorer har den en samlet effekt rundt 1500 hk og et dreiemoment på 2000 Nm.

LES OGSÅ: Seks nye ladehybrider fra BMW

<b>JESKO:</b> Koenigsegg Jesko er den råeste modellen fra den svenske bilprodusenten noensinne.
JESKO: Koenigsegg Jesko er den råeste modellen fra den svenske bilprodusenten noensinne. Foto: Newspress

1600 hester

Men nå er det kommet et enda hvassere «Egg» i kurven. På årets bilutstilling i Genève avduket Koenigsegg modellen Jesko, som selskapet ikke omtaler som en superbil eller hyperbil, men en megabil. Den skulle ifølge svenske Auto Motor og Sport hete Rangarok, men har i stedet fått navnet Jesko etter faren til grunnleggeren av Koenigsegg, Christian von Koenigsegg. Med E85-drivstoff skal motoren produsere vanvittige 1600 hestekrefter - 1200 hk med 98-oktan på tanken. Det maksimale dreiemomentet er på 1500 Nm ved 5100 omdreininger. Motoren jobber sammen med en 9-trinns girkasse (Light Speed Transmission (LST)) som Koenigsegg har utviklet selv. I motsetning til en dobbeltclutchet girkasse som må jobbe seg gjennom trinnene, skal denne LST-girkassen kunne hoppe over flere trinn og gi en uhyre rask og sømløs overføring.

<b>LANGBORD:</b> Ingenting er beskjeden ved Jesko. Hekkvingen er som et langbord og gir et vanvittig marktrykk.
LANGBORD: Ingenting er beskjeden ved Jesko. Hekkvingen er som et langbord og gir et vanvittig marktrykk. Foto: Koenigsegg

Vanvittig marktrykk

Jesko-versjonen som nå vises i Genève er en banefokusert utgave og har en gigantisk hekkvinge som skal bidra til å gi et maksimal marktrykk på enorme 1400 kilo. Dersom du har anledning til å bestille en bil som antakelig vil koste godt over 20 millioner kroner, så er det mulig å få Jesko i en mindre banefokusert utgave med mindre aggressiv aerodynamikk, men høyere topphastighet uten det voldsomme marktrykket.

LES OGSÅ: Verdens største amfibiefly - det kan fylle buken med 12 tonn vann på 20 sekunder

<b>LA VOITURE NOIRE:</b> Den meget sjeldne Bugatti-en ble presentert på Genève-utstillingen av Bugatti-president Stephan Winkelmann.
LA VOITURE NOIRE: Den meget sjeldne Bugatti-en ble presentert på Genève-utstillingen av Bugatti-president Stephan Winkelmann. Foto: Bugatti

Den sorte bil

HYLLEST: Den sorte sammen med Type 57 SC Atlantic
HYLLEST: Den sorte sammen med Type 57 SC Atlantic Foto: Bugatti

Men Jesko er ikke uten konkurranse i Genève. Bugatti viser frem “La Voiture Noire” (den sorte bilen), som en hyllest til det franske merkets 110 år gamle historie, og som en moderne tolkning av Jean Bugattis Type 57 SC Atlantic. Den 16-sylindrede motoren med et slagvolum på åtte liter yter 1500 hestekrefter og produserer et dreiemoment på 1600 Nm. Men dersom dette er drømmebilen, så er det noen solide skår i gleden: Den koster ifølge Auto Bild 16,7 millioner euro, det vil kun bli laget i ett eksemplar og den er allerede solgt.

<b>REKORDBIL:</b> La Voiture Noire setter rekorder, også antall enderør.
REKORDBIL: La Voiture Noire setter rekorder, også antall enderør. Foto: Bugatti

McLarens råeste

<b>ENDESTYKKE:</b> McLaren Speedtail.
ENDESTYKKE: McLaren Speedtail. Foto: Newspress

McLaren Speedtail er per dags dato den sterkeste og mest spesielle McLaren-modellen og den første i McLarens Ultimate Series. Den har en fireliters V8 twinturbo fra McLaren Senna og en elektrisk motor. Det hybride drivverket utvikler til sammen 1050 hestekrefter. Den 1430 kilo tunge bilen skal greie 0-300 km/t på bare 12,8 sekunder. Toppfarten er på 403 km/t, som er raskere enn den legendariske rekordbilen F1 som greide 391 km/t. Og Speedtail kan anses som en hyllest av F1. Den skal produsere i 106 utgaver, nøyaktig like mange som det ble produsert av F1. Prisen ligger rundt to millioner euro, uten avgifter, og samtlige skal allerede være solgt.

LES OGSÅ: Visste du at hvithaien er spesielt motstandsdyktig mot kreft?

<b>SPESIELL:</b> McLaren Speedtail.
SPESIELL: McLaren Speedtail. Foto: McLaren

Tidenes V8-Ferrari

DEN RØDE: Ferrari V8 Tributo på Genève-utstillingen.
DEN RØDE: Ferrari V8 Tributo på Genève-utstillingen. Foto: Ferrari

Ferrari V8 Tributo ersatter 488 GTB, og skal med sine 720 hester og et dreiemoment på 770 Nm være den sterkeste V8-eren som Ferrari noensinne har laget. Motoren som produserer kreftene har et slagvolum på 3,9 liter. Den yter dermed imponerende 185 hester per liter. 0-100 km/t skal gå unna på 2,9 sekunder, til 200 trenger den kun 7,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 340 km/t. Dersom du tenker at for eksempel LaFerrari er mye sterkere enn Tributo, så er det riktig. LaFerrari har en 6,3-liters V12-motor, men er ikke raskere enn V8 Tributo når det gjelder akselerasjonen til 100.

<b>TECHART:</b> GT Street RS er basert på 911 Turbo S.
TECHART: GT Street RS er basert på 911 Turbo S. Foto: Techart

Tuningens verden

Tuningspesialistene er også i høyeste grad til stede på Genève-utstillingen, som den tyske Porsche-spesialisten Techart. GT Street RS er basert på 911 Turbo S, men i stedet for de originale 580 hestene, yter Techart-versjonen 770 hk mye takket være egenutviklede turboladere med variable geometri. Dreiemomentet er på solide 920 Nm og den skal greie 0-100 km/t på 2,5 sekunder. 8,1 sekunder er tiden den trenger fra 0-200 km/t. Toppfarten er oppgitt til 340 km/t. Kun 10 kunder vil få muligheten til å kjøpe GT Street RS. De må punge ut med 380 000 euro, som inkluderer en standard 911 Turbo S og en formidabel pakke med karbon. Til gjengjeld får de matchende hjelm og hjelmetui.

<b>TUNING:</b> Techart GT Street RS.
TUNING: Techart GT Street RS. Foto: Techart