Weinsberg Caracompact 640 MEG Edition Pepper.
Dette er en av de tydeligste bobiltrendene
Fiat har ikke produsert nok chassis, noe som har åpnet for bobiler på Mercedes Sprinter-plattform, som denne fra Weinsberg.
«Den enes død, den andres brød», heter det. Nå er Fiat Ducato langt ifra «død», men faktum er at italienerne grunnet pandemi og komponentmangler ikke klarer å dekke etterspørselen etter Ducato-chassis til bobiler (se side 20).
Dette er bakteppet for at Weinsberg, som er den noe rimeligere «lillebroren» til Knaus, nå kommer med to søstermodeller på Mercedes-Benz Sprinter-chassis: Caracompact (Suite) 640 MEG Edition Pepper.
Søstermodellene er delintegrerte kampanjemodeller med tillatt totalvekt inntil 3500 kilo. De er 6,9 meter lange, og 2,3 meter brede.
Forskjellen på de to er liten, men likevel av stor betydning. Versjonen med tilnavnet Suite har en forhøyning fremme, noe som gir plass til senkeseng i tillegg til to langsgående senger bak. Det gir soveplass til fire, i stedet for to–tre personer. Nedsenket vil for øvrig sengen ligge over kjøkken og sittegruppe.
Sengene er i begge versjoner to meter lange og 83 centimeter brede. Som tilleggsutstyr finnes en ekstra sengebunn (lagret under den ene sengen) som kan plasseres mellom enkeltsengene, så har man en dobbeltseng.
Badet har en smart detalj – vaskeservanten kan etter behov skyves på en skinne mellom dusj og toalett.
Nyttelasten er ikke all verden – under 400 kilo. Men lovlig totalvekt kan oppgraderes til 4,2 tonn. Standard motorisering er 150 hk.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 24 2022