Du kan se den på Caravan Xpo på Hellerudsletta
Merket er kjent for store luksus-bobiler, men kan mye mer enn det
Carthago introduserer en helt ny helintegrert serie. C2-tourer er kun 217 centimeter bred og kan kjøres med vanlig førerkort.

Trender preger meninger, miljøer og produkter, og bobiler er intet unntak. En tydelig trend nå er smalere bobiler. C2-tourer er en slik en, sågar en helintegrert bobil.
Når du hører navnet «Carthago», tenker du kanskje på store bobiler med luksusutstyr. Ikke uten grunn.
Men Carthago kan mer enn store integrerte bobiler og linere, noe selskapet har demonstrert med C-tourer-serien. Nesten alle integrerte og delintegrerte modeller med dette navnet kan kjøres med førerkort klasse B. Den nye C2-serien innebærer at den populære C-tourer-serien er blitt to serier: C1- og C2-tourer.
Sparer kilo
C2 består imidlertid utelukkende av helintegrerte, smale bobiler, som Carthago omtaler som «Smart Liner». Med en bredde på bare 217 centimeter er C2 nøyaktig ti centimeter smalere enn den klassiske C1-toureren.

Det gir ikke bare nettere bil og bedre manøvreringsevne, men sparer også viktig kilogram i 3,5-tonnsklassen. Ifølge det tyske bobilmagasinet Promobil dreier det seg om rundt 50 kilo sammenlignet med en tilsvarende C1-tourer.


C2-tourer er basert på Mercedes Sprinter-chassis med AL-KO lavramme og lanseres med fem forskjellige planløsninger, alle med separat dusjrom og toalett og vinkelkjøkken med kjøleskap plassert på motsatt side.

Kjøleskap med tosidig åpning på 133 eller 153 liter, avhengig av bilens størrelse, er også standard. Det samme er en komfortabel L-formet sittegruppe med ekstra sete ved inngangsdøren. Bobilen fås i lengder fra 720 til 748 centimeter med langsgående enkeltsenger eller dobbeltseng (queen-seng) bak. C2 kan leveres med en totalvekt på 4,2 tonn.

C2 tourer-serien kan du se på Caravan Xpo på Hellerudsletta som går av stabelen fra 19. til 22. september
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024