LMC og Weinsberg
Ford-offensiv i bybobilmarkedet
Ford har tjent på at Fiat har hatt problemer med å levere Ducato.
Som vi skrev i Vi Menn Bobil nummer fire i fjor, så opplever vi nå en veritabel flom av bybobiler på Transit-plattform. Ford har tjent på at Fiat har hatt problemer med å levere Ducato.
Som blant andre Bürstner, Dethleffs og Weinsberg vil også LMC (Lord Münsterland Caravan) i år tilby en bybobil på Transit, nemlig Innovan 590.
Basert på den høye H3-utgaven av Transit kan Innovan skilte med en innvendig ståhøyde over to meter. Den tverrstilte sengen bak er 190x148 cm.
Et høydepunkt i den stilige kjøkkenmodulen er et 70-liters kjøleskap som kan åpnes fra begge sider.
CaraBus og CaraTour
Weinsberg CaraBus og CaraTour er også blant bybobilene som i år også kan fås på Ford Transit-chassis. Denne kombinasjonen gir enda mer takhøyde sammenlignet med Fiat Ducato-chassis – hele 205 centimeter – godt med oppbevaringsplass og en 193 cm lang tverrgående seng. På forespørsel kan sengen forlenges til 203 cm. Begge seriene er tilgjengelige som 550 MQ og 600 MQ – i tre friske eksteriørfarger. Innvendig er det lys trefinish i CaraBus og en moderne CPL aluminiumsfinish i CaraTour.
Takket være den forbedrede isolasjonen (for å forhindre kuldebroer) og dieselvarmesystem skal disse bybobilene også være egnet for vintercamping.
Kjøretøyene er 280 cm høye, mens lengden er enten 553 eller 598 cm 130-hesters diesel med sekstrinns manuell girkasse er standard.
155- eller 170-hester i kombinasjon med sekstrinns automat er ekstrautstyr. CaraBus og CaraTour kan også leveres med spesialtilpasset pop up-tak.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2023