Mercedes EQV eCamper
Elektriske bobil-alternativer
Det nærmer seg stadig for reelle elektriske alternativer på bobilmarkedet.
På den store messa Caravan Salon Düsseldorf i 2021 viste Knaus frem det elektriske konseptet Knaus E. Power Drive. Konseptet hadde Fiat Ducato-basis og innredningen til den delintegrerte Van Ti 650 MEG.
Enda nærmere er det etter alt å dømme for elektriske bybobiler og campingbiler. Det fremskyndes av at de store produsentene for basisbiler har elektriske alternativer i seriene sine.
Det finnes en elektrisk versjon av Fiat Ducato, e-Ducato, og det samme gjelder flere av de andre merkene i Stellantis-gruppen, som Opel Movano-e, Citroën e-Jumper og Peugeot e-Boxer.
Les også: Test av elektriske syvsetere: – Dette har tidligere personvarebiler aldri har vært i nærheten av
Mercedes er blitt en betydelig leverandør av basisbiler og har en eSprinter i porteføljen.
– Bobilmarkedet er av strategisk betydning for Mercedes-Benz Vans. Vi ønsker å fortsette å vokse her og spille en pionerrolle når det gjelder innovasjon og bærekraft. For oss er det klart: Fremtiden er elektrisk, også i bobilbransjen, sier Klaus Rehkugler, salgs- og markedssjef Mercedes-Benz Vans.
Nylig viste selskapet frem en eCamper basert på elektriske EQV. Med et 90 kWt batteri skal den ha en WLTP-rekkevidde på opptil 363 kilometer.
Konverteringen av EQV til en campingbil er det sveitsiske Sortimo Walter Rüegg PLC som har stått for. Innredningen er basert på moduler og alternativene inkluderer hevetak, seng og en kjøkkenmodul i bagasjerommet basert på et skuffesystem.
Kjøkkenenheten inkluderer vask, avtagbar gasskomfyr med to bluss, en kjøleboks og skuffer for kjøkkenutstyr. Tsjekkiske Egoe har lignende løsninger.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2022