Tenk før du handler
Denne regelen bryter mange bobil-eiere
Overvekt kan ødelegge ferieturen.
3500 kilo. Det er grensen mange setter for totalvekt på bobilen de har kjøpt eller skal kjøpe. Fordi mange bare har førerkort klasse B, og dermed ikke har lov å føre kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo. Atter andre har kanskje førerkort klasse C1 (totalvekt inntil 7500 kg), men vil ha en bil i avgiftsmessig personbil-klasse for å spare penger i forbindelse med bompasseringer, ferger etc.
Men her ligger det en potensiell felle! Bobiler som sorterer inn under 3500 kilo-klassen kan ha en egenvekt på alt fra 2500 kilo til over tre tonn. Dette er det svært vesentlig å ha klart for seg, for med en egenvekt på rundt 3000 kilo er det fort gjort å ende opp med overvekt på en langtur med flere om bord. Det er nemlig mange ting som føyer vekt til bobilens egenvekt. Et eksempel:
La oss si at du kjøper en bobil med egenvekt 3000 kilo (begrepet egenvekt betyr at full drivstofftank er inkludert). Så må du legge til din egen vekt; det er vanlig å regne 75 kilo pr. person i bilen. Du skal reise med ektemake og to barn, og da ender vi opp med i alt 300 kilo. Da er du oppe i 3300 kilo, og har 200 kilo igjen til grensa for hvor tung bobilen har lov å være.
Vann må du ha med; hundreliterstanken veier da 100 kilo når den er full. Gassbeholderen veier 10 kilo, og hver av passasjerene har med i snitt 10 kilo bagasje. Så er du oppe i 3450 kilo. Så kommer markise, sykler, campingmøbler og eventuelt annet ekstrautstyr som ikke var på da bilen ble veiet, på toppen av det.
Og når du vinkes inn til vektkontroll i Tyskland, på vei til tre ukers bobilferie i Kroatia, så veier bobilen godt over den lovlige grensa. Og det er din jobb å finne ut hva som må ut av bilen før du får kjøre videre.
Det viktige COC-papiret
Før 2012 var det en smule kaotisk med hensyn til egenvekten som var oppgitt i Vognkortet. I noen tilfeller var bobilene veid av Biltilsynet etter at de kom til Norge.
I dag er reglene klarere. Alle bobiler som importeres hit må ha et såkalt COC-papir, der blant annet bobilens egenvekt og totalvekt er oppgitt av fabrikk.
Det betyr altså at vekten i Vognkortet er før ekstrautstyr er montert, med et mulig unntak hvis det er montert på fabrikk. Og ekstrautstyr kan veie svært mye. Greit å huske på!
Dette sier Norsk Bobilforening
Vi kontaktet daglig leder Tore Steinar Pettersen i Norsk Bobilforening, og spurte om hvilket fokus de har på dette med bobil og vekt. Her er svaret:
- Vi har mye fokus på dette, og ber alle om ikke å stole på vognkortet, men veie bilen før de eventuelt kjøper. Vi fokuserer på at de også må ta hensyn til alt de ønsker å ha med seg i bilen, inklusive fastmontert ekstrautstyr. Bobilselgere hevder at utstyr som er montert på fabrikken inngår i egenvekten, men det er ikke alltid riktig.
Pettersen presiserer at man med fulle tanker og mye annet i bobilen lett kan få overvekt.
- En annen ting mange ikke tenker på er at sjåføren i bilen er inkludert i egenvekten, men kun med 75 kg. Det heter seg at sjåføren skal sitte i bilen når den kontroll-veies. Derfor er det i mange tilfeller lurt at sjåføren går ut og heller ber biltilsynet legge på 75 kg.
Bobilforeningen fokuserer videre på om det er påbudt å kjøre inn til kontroll med bobil over 3,5 tonn, når det er skiltet om vekt.
- Her er Biltilsynet splittet. Noen hevder det gjelder alle biler over 3,5 tonn, mens andre i Biltilsynet mener det ikke gjelder bobiler. Vi blir litt frustrerte av dette.
Pettersen tror at en del medlemmer bryr seg lite om de får overvekt, og mener at mange har fått svi.
- Mange gambler med å omregistrere bilen ned til 3500 kilo tillatt totalvekt også, fordi de ønsker å slippe EU-kontroll hvert år, og vil ha billigere bompasseringer.
Les også:
P-vakten skulle bare gi en bot til VW Camperen, og så...
20 år gammel bobil hevdet seg bra mot ny
Denne saken ble første gang publisert 31/07 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.