VW Camper

De første campingbilene

VW og Westfalia startet det hele. Her er campingbilene som minner oss om svunne ferietider.

Pluss ikon
BOBIL: Westfalia VW Camper
BOBIL: Westfalia VW Camper Foto: FOTO: Westfalia
Først publisert Sist oppdatert

Bobilen du kjører har en stamfar, produsert første gang for rundt seksti år tilbake. Det begynte nemlig med en britisk offiser etterkrigsstasjonert i Tyskland. Campingturer den gangen, og i årevis etterpå, foregikk stort sett ved at undermotoriserte personbiler drasset rundt på campingvogner.

- Men den britiske offiseren ville ha alt i ett, og ba bedriften Westfalia i Wiedenbrück om å sette inn en " camping box" i en VW Transporter han hadde fått skrudd sammen, forteller direktør Samfunnsansvar Jon E. Røhrt hos VW-importør Harald A. Møller AS.

Den første campingbilen

Frøet var sådd. I 1951 kom dermed Westfalia med den første campingbilen - eller "camperen", som er det internasjonale navnet som ofte brukes på biler som er bygget om til å campe i. Bygget på en VW Transporter, som Westfalia dertil mente hadde en perfekt form for formålet, med kompakt hekkmotor og nærmest hver eneste centimeter av interiøret tilgjengelig for ombygging.

Camperen var rimelig nok til at vanlige folk hadde råd til den (i motsetning til denne). Dessuten var den liten nok til å kunne brukes som hverdagsbil til og fra jobb, og stor nok til å kunne huse en liten familie på camping.

INNREDNING: Her er et eksempel på hvordan en VW kunne innredes av Westfalia. FOTO: Westfalia
INNREDNING: Her er et eksempel på hvordan en VW kunne innredes av Westfalia. FOTO: Westfalia

I Norge, som i store deler av verden, ble disse campingbilene voldsomt populære. Ikke minst en lav importavgift bidro til at mange tok seg råd til å kjøpe en.

Koster nesten millionen i Norge

I dag har campingbiler/bobiler 22 % av full engangsavgift, men kravene til å bli definert som campingbil er blitt mye strengere. Og dagens Transportere er for små.

- En campinginnredet VW California vil i dag starte på 800 000-900 000 kroner i Norge, og derfor har dette markedet dødd ut for oss, sier informasjonssjef for nyttekjøretøy hos VW, Benthe Saga.

Men historien og kulturen vil importøren absolutt ta vare på, og som et ledd i dette arbeidet hadde de en periode stilt ut VW-baserte campingbiler fra tre generasjoner, inklusive originalt klassisk campingutstyr, på Frysja i Oslo.

VW Camper 1955

Dette er altså en versjon av selve "ur-bobilen", som kom i 1951. I 1955 var den eid av Odda Smelteverk, som brukte den som ambulanse.

URBILEN: Dette er noe nær ur-camperen - en Westfalia-innredet VW Camper fra 1955. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
URBILEN: Dette er noe nær ur-camperen - en Westfalia-innredet VW Camper fra 1955. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

I 1970 overtok Blå Kors i Sandefjord bilen, men klarte ikke å betale den - slik at Bergen Bank tok pant i camperen og lagret den på en låve.

I 1981 fikk en nabo øye på bilen, slettet gjelden på den og brukte den som russebil. I tre år var den lekegrind for chickelacke-gjengen, før den i 1985 ble kjøpt av dagens eier, Lars J. Einarsen. Herpa, men rustfri, og et fint restaureringsobjekt.

Einarsen er åpenbart en tusenkunstner, og kun ved hjelp av en gammel brosjyre bygde han Transporteren om til en camper. I 1999 sto den ferdig, kun med 33 000 kilometer på telleren, og med sitt originale registreringsnummer " R-6125". Bilen er i aktiv bruk, og har vunnet premier i flere land.

VW Transporter Westfalia 1970

Italieneren Davide Fornacca, bosatt i Gøteborg, var første eier. Han og familien brukte den på turer ned til Italia.

Erik Adielsson kjøpte den i 1989, og solgte den umiddelbart videre til Nils Bengtsson, som tok en tur til Nordkapp i den, og deretter satte den på lager i ti år. Da Bengtssons dødsbo ble gjort opp i 2007 havnet bilen hos Mats Stralfors.

POP-TOP: Dette er en Westfalia-camper fra 1970, med såkalt pop-top. Eieren heter Martin Hansen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
POP-TOP: Dette er en Westfalia-camper fra 1970, med såkalt pop-top. Eieren heter Martin Hansen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Nordmannen Martin Hansen - nybilselger hos Møller Ensjø og mangeårig Boble-entusiast - kjøpte Westfalia-en i 2010. Han har døpt camperen "Molly", og du kan følge hans gjøren og laden med Molly på bloggsiden www.mollythevwcamper.blogspot.com.

- Jeg ville ha denne fordi alt er originalt, og den er dessuten i god stand, uten rust. Den kostet meg rundt 140 000 kroner, forteller Hansen.

VW Caravelle C 1988

Den burgunderrøde T3-versjonen av en VW Camper ble først kjøpt av Kåre Sletta hos Møller Ryen, og har deretter vært eid av Bjørg Synnøve Larsen Nordengen, Alf Håkon Bakke, Torill Henne Moen og - i dag - Tom Roger Berg fra Drammen.

Bilen hadde originalt et lite toalett, men Sletta hev det ut, med den på sett og vis logiske begrunnelsen at "man driter da ikke i egen bil".

Tom Roger Berg kjøpte den nærmest usett etter å ha sett en annonse på Autodb, og har lagt 20 000 problemfrie kilometere til de 152 000 som var kjørt da han ble ny eier.

Berg har skiftet ut motorvarmeren med anlegg for 220 volts strøm, slik at han kan meske seg med kalde pils og PC i den rullende brakka som talende nok kalles "Klubbhuset" i sosiale settinger.

Generasjonene

VW Transporter som campingbil (gjerne kalt både "Westfalia" og "California"):

T1 (1951-67)

T2 (1968-79)

FORTELT: VW Caravelle C fra 1988. Fortelt ga en ekstra dimensjon og mer komfort. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FORTELT: VW Caravelle C fra 1988. Fortelt ga en ekstra dimensjon og mer komfort. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

T3 (1980-90)

T4 (1990-2002)

T5 (2002-)