BMW M8 GRAN COUPE
Du kan sende alle de 625 hestekreftene til bakhjulene
I realiteten er dette en over fem meter lang limousin med sladdemodus.
BMW 8-serie Gran Coupé lanseres i november og til våren neste er det klart for den råeste M8-versjonen. Med avdukningen av M8 Gran Coupe, er den siste M-modellen i BMWs nye 8-serie nå på plass.
Den kommer med den etter hvert så velkjente V8 twinturbo 4,4-literen som vi kjenner fra blant annet M5. Standardutgaven yter 600 hk med et dreiemoment på 750 Nm. Du kan også få den med Competition-pakke. Da økes effekten til 625 hk. Det betyr at den legger seg litt bak konkurrenten Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-dørs coupé som varter opp med 639 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm.
Kan gå 305 km/t
Men de er like raske på sprinten fra 0-100 km/t som går unna på 3,2 sekunder. I M8 akkompagneres farten av et lydbilde som de audiofile nok vil sette pris på. Lyden fra de to parene med 100 mm eksosrør kan justeres fra førerplassen. M8 Gran Coupe Competition kommer for øvrig med M Sport eksosanlegg og Active M Differential som standard. Toppfarten for de store M8-bilene er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».
Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift. Den kommer med det samme firehjulsdriftsystemet som ble introdusert med nye M5, noe som innebærer at alle kreftene kan sendes til bakhjulene.
Kjøreprogram
Du kan dessuten stille inn ulike oppsett for bremsene gjennom de forskjellige kjøreprogrammene.
M8 Gran Coupe har naturlig nok tett designmessig slektskap med de andre 8-serie Gran Coupe-modellene, og flere av særegenhetene som man finner i Coupe-versjonen. Store luftinntak og markante spoilere og diffusorer er noen av kjennetegnene.
Som på BMW M8 Coupe, er taket påM8 Gran Coupe produsert i karbonforsterket plast (CFRP). Competition-varianten skiller seg ytterligere ut med optikk i sort høyglans.
Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er noe av det som kan nevnes. Skreddersøm i skinn og farger fra BMW Exclusive er også en mulighet.
Med to markante bakseter er M8 Gran Coupe en 4+1-seter. De ytre baksetene har samme utforming som sportsetene fremme. Med solid sidestøtte og integrerte hodestøtter bys det dermed på sportslig luksusfølelse også i baksetene. Bagasjeromsvolumet er på 440 liter.
– Sammen med nylige avdukede BMW X5 M og X6 M, er helt nye BMW M8 Gran Coupe et bevis på at BMWs modelloffensiv foregår i alle segmenter, selv blant de mest sportslige og luksuriøse modellene som bærer M-logoen, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Og kommer det mer med M?
– Det kan godt hende, avslutter Tegneby.
FAKTA: BMW M8 Competition Gran Coupé
Motor: V8 TwinPower
Kubikk: 4395 ccm
Ytelse: 625 hk/460 kW ved 6000 omdreininger
Dreiemoment: 750 Nm mellom 1800 og 5800 omdreininger
0-100 km/t: 3,2 sekunder
0-200 km/t: 11 sekunder
Toppfart: 250 km/t (305 km/t med M Driver's Package)
Lengde/bredde/høyde: 5098 /1943 /1420 mm
Akselavstand: 3027 mm
Vekt: 2055 kilo
Bagasjerom: 440 liter
Standardekk, foran - bak: 275/35 ZR20 - 285/35 ZR20
Oppgitt forbruk: 1,07 – 1,05 l/mil
Oppgitt CO2-utslipp: 244-240 g/km
Pris, Tyskland: Ca 173 000 Euro.