BMW M8
Flytt deg!
BMW topper utvalget med M-versjoner av 8-serien. Men det er faktisk ikke første gang BMW kommer med en M8.
I 1992 kom BMW Motorsport GmbH med 8-serien, tenkt som en luksuriøs etterfølger til M 635 CSi. Toppmodellen het 850 CSi, og hadde en mektig V12-motor med 380 hestekrefter. Men BMW jobbet også med en M8 med over 500 hester. En prototype ble laget, men BMW har holdt den godt skjult. Den dukket imidlertid opp på det eksklusive bilshowet Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2017.
BMW produserte aldri en skikkelig M8 den gangen. Likevel betegnes 850 CSi som en M8 i vognkort, ifølge tyske Auto Bild. Og VIN-koden forteller at kjøretøyet var laget av BMW Motorsport. Under det lange panseret befant det seg en trimmet 5,6-liters V12motor på 380 hestekrefter. Men 8-eren var ikke en skikkelig M, ifølge Auto Bild. Dessuten var den altfor tung med en egenvekt på 1,8 tonn.
Også tung, men lynrask
Men 27 år etter at 8-serien kom, er M8-versjonen nå realisert, både som coupe og kabriolet. Litt lengre frem i tid får de selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé.
Med en egenvekt rundt 1960 kilo er heller ikke M8 Coupé noen lettvekter. Men langt mer moderne teknologi og bedre elektroniske hjelpemidler, som variabel demperkontroll, aktiv sportsdifferensial og adaptivt understell, gjør nok M8 langt mer sporty på landeveien enn forgjengeren. En topp moderne 600-hesters 4,4 liters TwinPower V8-bensinmotor, gjør M8 Coupé i stand til å ta sprinten fra 0 til 100 på imponerende 3,3 sekunder.
Motoren er den samme som i sedanen M5, og som M5 fås M8 i en Competition-utgave med 625 hestekrefter og noe strammere understell. Competition-versjonen har blant annet også egen motorinnfestning for enda mer spissede egenskaper. Det maksimale dreiemomentet på 750 Nm er tilgjengelig mellom 1800 og 5600 omdreininger for M8, mens for Competition-versjonen er det full trykk opp til 5800 omdreininger. Turtallssperren slår først inn ved 7200 omdreininger, ifølge BMW.
Skru av
Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M8-bilene kommer med M xDrive firehjulsdriftssystemet som ble introdusert med nyest M5. Systemet sender kreftene primært til bakhjulene, forhjulene engasjeres først når det ikke er mulig å sende mer kraft til bakken via bakhjulene. Mens en overføringskasse koblet til girkassen justerer kreftene mellom for- og bakaksel, sørger en aktiv M-differensial for at kreftene fordeles mellom bakhjulene. Dersom dette ikke er tilfredsstillende nok kan du ved noen tastetrykk gjøre bilen helt bakhjulsdrevet. I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.
TEKNISKE DATA BMW M8 COUPÉ
Motor, cm3: 4395
Effekt, hk ved o/min: 600/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800 – 5600
Egenvekt, kg: 1960
Tilhengervekt, kg: ---
Lengde/bredde/høyde, cm: 487/191/136
Akselavstand, cm: 283
Bagasjerom, liter: 420
Forbruk, NEDC l/mil: 1,06
CO2-utslipp, g/km: 252
Standard dekkdimensjon: 275/35 ZR20 (foran) 285/35 ZR20 (bak)
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,3
0-200 km/t, fabrikk, sek.: 10,8
Toppfart, km/t: 250*
Pris fra, kr: Ikke klar
*305 km/t med M Driver’s Package
Denne saken ble første gang publisert 07/06 2019, og sist oppdatert 07/06 2019.