Forvask av bilen

Dette er det viktigste du gjør når du vasker bilen

En god og grundig forvask gir grunnlag for et skinnede sluttresultat.

Pluss ikon
VIKTIG: En grundig forvask er noe av det viktigste du gjør om du vil ha en ren og blank bil uten riper.
VIKTIG: En grundig forvask er noe av det viktigste du gjør om du vil ha en ren og blank bil uten riper.
Først publisert Sist oppdatert

Som med mye annet håndverk er det gjerne et godt utført forarbeid som danner grunnlag for et tilfredsstillende og skinnende sluttresultat.

Du kan gjøre deg selv en bjørnetjeneste og droppe denne delen av bilvasken, men det er ikke å anbefale.

Denne artikkelen er hentet fra "Bilvaskeboka", skrevet av bilvaskeentusiast og detailer Michael Ravn Nielsen. Boka tar grundig for seg hele prosessen fra møkkete bil til ren og blank bil som er lett å vedlikeholde.

Helt ren før håndvask

Forvask bør ikke «glemmes» i forbifarten eller velges bort av latskap. Det er nemlig svært viktig å ha en så ren bil som mulig før du setter i gang med håndvasken. Jo mer sand, smuss, skitt og asfalt- eller metallpartikler du fjerner før håndvasken, desto mindre blir sjansen for at du lager riper og gir deg selv mer jobb i ettertid. Hvis små partikler løsner og setter seg i vaskehansken eller svampen, vil du dra disse rundt på lakken, til stor forargelse når du ser hva du har gjort. Så forvask godt først!

Bli kvitt asfaltflekker og piggstøv

Vi tar utgangspunkt i en godt møkkete bil som ikke har vært vasket skikkelig på en god stund. Den er kanskje full av asfaltflekker og piggstøv etter en lang og utfordrende vinter. Den trenger full pakke!

Produktene nevnt her er anbefalt fordi de gjør jobben sin svært effektivt og er godt likt blant bilpleieentusiaster rundt om i landet. Andre lignende og rimeligere produkter kan nok gjøre en svært god jobb, de også.

Det aller viktigste er at du pleier og tar vare på bilen din! All bilvask er bedre enn ingen bilvask, så lenge du bruker produktene dine korrekt og ikke gjør skade på bilen din ved feil håndtering av utstyr eller kjemikalier.

Anbefalte produkter

<b>AVFETTING:</b> Prickbort er en av flere mulige midler for avfetting. Bruk det du trives å jobbe med.
AVFETTING: Prickbort er en av flere mulige midler for avfetting. Bruk det du trives å jobbe med. Foto: Tron Høgvold

MAC 124 Prickbort: Dette er en svært effektiv petroleumsbasert avfetting som brukes for å fjerne asfalt, tjære og oljerester. Den er mild mot lakkbeskyttelse, men legger ofte igjen en grå hinne etter avspyling, som må fjernes med håndvask.

Asfaltfjernere, slik som Prickbort, bør sprayes på bilen når den er noenlunde tørr og avkjølt. Det er ikke nødvendig å bruke denne formen for avfetting hver gang du skal vaske bilen, ettersom den kun fjerner asfalt og annet oljebasert smuss.

Prickbort bør, så langt det lar seg gjøre, holdes unna bilens dekk, da det er kjent at den kan forårsake brune stusslige dekksider.

<b>APC:</b> All Purpose Cleaners kan brukes til mer enn avfetting.
APC: All Purpose Cleaners kan brukes til mer enn avfetting. Foto: Tron Høgvold

Bilt Hamber Surfex HD eller Nerta Active Diamond Prewash: Disse produktene er, som nevnt, svært kraftige og allsidige avfettingsmidler. De er vannbaserte og kan kategoriseres som såkalte All Purpose Cleaners (APC), siden de blandes ut med vann etter behov og kan brukes til vask og rens på mange ulike vis. Slike avfettingsmidler løser ikke opp asfalt, tjære, olje eller metallpartikler, men det meste annet! Legg merke til at for eksempel Surfex HD på 1-liters flaske også skal/bør utvannes selv om den gjerne kommer med «ready-to-go» sprayhode.

CarPro Iron-X eller Bilt Hamber Korrosol: Disse to kandidatene er metallpartikkelfjernere (vi forkorter til MPF for enkelhets skyld) som kjemisk reagerer med metallpartikler og fjerner blant annet fastbrent pigg- og bremsestøv fra lakk og felger. Produktene er absolutt ingen fryd for nesen, men er særdeles effektive og morsomme å jobbe med når du ser den enorme forskjellen de utgjør. Slike midler skal ikke brukes ved hver vask, men bør spesielt benyttes i vinterhalvåret og om våren. Kan også brukes på de fleste felger, men vær forsiktig ved bruk av disse rundt ekte chrome- og ubehandlede metallister!

<b>SÅPE MED SKUM:</b> Bruk gjerne skumkanon som en del av forvasken, men det er ikke påkrevd.
SÅPE MED SKUM: Bruk gjerne skumkanon som en del av forvasken, men det er ikke påkrevd. Foto: Tron Høgvold

Bilt Hamber Autofoam eller Chemical Guys Mr. Pink for skumkanon: For de av dere som ønsker å bruke skumkanon som en del av forvasken, er Autofoam og Mr. Pink utmerkede og svært konsentrerte såper, som også kan blandes ut etter ønske og behov.

Autofoam fungerer på mange vis som Surfex HD, bare i skumform. Men Autofoam gjør ikke noe ekstra som Surfex HD ikke klarer.

<b>SPRAY:</b> Selv om mange produkter kommer på sprayflasker, kan det lønne seg å investere i egne sprayflasker som sprayer mer effektivt.
SPRAY: Selv om mange produkter kommer på sprayflasker, kan det lønne seg å investere i egne sprayflasker som sprayer mer effektivt. Foto: Reidar Talset

Fremgangsmåten for forvask av bil:

1. Sjekk været

Sørg for at været tillater bilvask, eller at bilen i hvert fall står skyggefullt og kommer til å gjøre det mens du vasker. Avfetting må ikke tørke på lakken.

2. Spray på tørr bil

Spray Prickbort eller annen asfaltfjerner på tørr bil. Ikke glem panseret og bakluka.

Du bør spraye på produktet nedenfra og oppover. Det vil si at du jobber deg fra de nederste panelene først og opp mot taket. Dette er for å unngå at middelet skal renne på tørre deler og lage «rennemerker».

Ofte er det ikke nødvendig å legge Prickbort høyere enn til underkanten av rutene, da det sjelden er asfaltflekker på de øvre panelene.

La produktet virke i 5-10 minutter mens du ser middelet løse opp asfaltflekker og annet oljesøl. Spyl deretter av hele bilen. Du kan gjerne gjenta dette steget om nødvendig.

3. Avfetting

Spray Surfex HD, Nerta Active Diamond Prewash eller annen god avfetting, blandet etter behov, på hele bilen.

Bilen er nå våt etter avspyling, men det er ikke noe problem. Påfør produktet overalt på bilen nedenfra og opp. Sørg for å spraye avfetting i kriker og kroker der du ser at skitt lett kan finne på å gjemme seg.

<b>AVFETTING:</b> Husk at du bør spraye på avfetting nedenfra og opp.
AVFETTING: Husk at du bør spraye på avfetting nedenfra og opp. Foto: Reidar Talset

Husk også å påføre avfetting inne i dørkarmer og kanalene rundt bak- luka. I dørkarmene samles det ofte mye skitt som gror seg godt fast dersom du ikke fjerner det regelmessig. Spesielt om vinteren er dette et yndet sted for salt, som kan lage ugagn i form av rust.

Spray også avfetting, det vil si både Prickbort og Surfex, i underkant av dører, ved dørhengsler og andre steder der møkk samler seg. Forsøk å unngå overspray eller å få spraystøv inn i bilen ved å spraye forsiktig og med stråle bort fra bilens interiør.

Hvis du får Prickbort inn i bilen, lukter det ikke så godt ... Det er som regel ikke nødvendig å behandle øvre del av dørkarmen rundt ruta, da det stort sett kun er støv som legger seg her. Dette støvet vaskes enkelt bort når du kommer til selve håndvasken.

Når du har påført avfetting overalt, la det virke i 5-10 minutter før du så spyler av. Igjen må du huske å spyle nedenfra og opp.

Vil du bruke skumkanon, kan du nå også skumlegge bilen med Autofoam eller lignende. Da trenger du egentlig ikke å spyle av etter at du har påført Surfex HD. Å bruke skum gir deg den fordelen at du enkelt kan bruke en liten detaljkost og vaske med skum i kriker og kroker.

Skummet henger lenge på bilen, og du slipper å dra rundt på en bøtte. Det lønner seg allikevel å skylle detaljkosten med jevne mellomrom. Med skum legger du til et ekstra steg i forvasken, noe som selvfølgelig ikke er å forakte. Men det gjør nok allikevel ikke den helt store forskjellen dersom du følger de andre stegene i denne oversikten.

Uansett er det rett og slett morsomt med skum, og å ha det gøy er minst like viktig som alt annet, både for motivasjonen og arbeidsgleden! Også skummet spyler du av nedenfra og opp etter at det har virket noen minutter.

4. Metallpartikkelfjerner (MPF)

Etter avspyling lar du bilen få dryppe seg halvtørr før du sprayer metallpartikkelfjerner (MPF), som for eksempel Iron-X eller Korrosol, på bilen.

Igjen gjøres det nedenfra og opp til underkant av ruter. Husk panser og bakluke. Eventuelle metallpartikler vil ganske umiddelbart begynne oppløsningsprosessen og bli farget kraftig lilla. Husk å være forsiktig ved bruk av MPF nær ekte chrome- og metallister og ubehandlet metall. Test ut et lite synlig sted først.

5. Gjenta trinnene ved behov

Gjenta ett eller flere av stegene ovenfor ved behov. Det er nemlig ikke alltid nok med én runde. Og jeg sier det igjen; jo mer skitt du fjerner før du går fysisk til verks med håndvask, desto mer skånsomt er det for lakken.

6. Spyl av

Avslutt med å spyle av bilen skikkelig grundig en ekstra gang, slik at alle løse partikler blir skylt bort.

7. Håndvask neste

Du er nå ferdig med forvask og kan for eksempel begynne med hånd-, felg- eller motorvask. I hvilken rekkefølge du tar disse områdene, er opp til deg.

Bilvaskeboka

Denne artikkelen er hentet fra kapittelet "Forvask" i Bilvaskeboka. Boka er utgitt av Egmont Publishing, som også eier SIDE3.

BILVASKEPRODUKTER TIL DUSJEN?

Flere av produktene vi bruker til forvasken får du også bruk for senere i prosessen, som for eksempel til felgvasken eller motorvasken. Et produkt som Surfex HD, som blandes med vann etter behov, er det til og med mange som bruker i huset, for eksempel for å løse opp skitt i dusjen eller skitt i fugene i flisegulvet.

<b>SKUMKANON: </b>Skumkanonen blander såpe, vann og luft, slik at du kan skumlegge bilen. Flaska fylles med såpe eller en blanding av såpe og vann, avhengig av hvilken såpe som velges.
SKUMKANON: Skumkanonen blander såpe, vann og luft, slik at du kan skumlegge bilen. Flaska fylles med såpe eller en blanding av såpe og vann, avhengig av hvilken såpe som velges. Foto: Reidar Talset