Bilpleie
Vaskeutstyret du må ha til bilen – og det du egentlig ikke trenger
Tiden er inne for å vurdere en skikkelig vårrengjøring av bilen. Det finnes et mylder av ulike bilpleieprodukter på markedet i dag. Hva må du ha, og hva kan du droppe?
Det er fort gjort å gå seg vill i jungelen av utstyr og kjemi. Hvilke produkter trenger du egentlig? Vi skal ta for oss produktene som jevnt over er standard for et godt bilpleiehold.
Du trenger ikke nødvendigvis alt utstyret. Om du begynner med blanke ark og tomme hyller, anbefaler jeg at du først går til anskaffelse av de tingene som er listet opp under «må ha» og «bør ha».
Ditt sortiment kan med fordel utvides etter hvert som du blir flinkere, lærer de ulike produktegenskapene å kjenne, og går mer og mer grundig til verks. For husk; det er vanskelig ikke å bli bitt av basillen!
Du må ha:
En god høytrykksspyler: Jo lengre slange på denne, desto mer mobil blir du, og jo enklere blir arbeidet.
Stor vaskebøtte: Bøtte(r) med volum på 10–15 liter er perfekt.
En god bilsåpe: Det finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av bilsåper på markedet, i alle regnbuens farger, hver enkelt med sin egen lukt. Når du skal velge en bilsåpe, er det viktig at du finner en såpe som lukter greit (for din egen del), gir god glid, skummer bra og selvfølgelig gir en utmerket rensende effekt.
Den bør selvfølgelig også være mild mot lakkbeskyttelsen. Eksempler på gode såper er blant annet Meguiars Nxt Gen Car Wash, Chemical Guys Mr. Pink, Chemical Guys Glossworks og Jif Bilshampoo. Noen såper inneholder voks eller syntetiske stoffer som vedlikeholder beskyttelsen som kanskje allerede ligger på lakken, for eksempel Geyon Q2M Bathe+.
Vaskehanske eller en god kvalitetssvamp: Du velger det du føler gir best resultat og som er enklest å jobbe med.
Avfetting og asfaltfjerner: Én mot smuss generelt og én for asfaltflekker.
Syrefri felgrens og felgbørste: En egen dedikert svamp til felgene fungerer også fint.
Støvsuger: Grovstøvsuger med ulike munnstykker er å anbefale.
Sprayflasker (0,5/1,0L): Nødvendig dersom du bruker avfetting eller felgrens som skal blandes ut.
Du bør ha:
En ekstra bøtte: For skylling av vaskehanske eller svamp så du minimerer risiko for å ta med smuss videre på bilens lakk.
Smussavskiller: Såkalt «grit guard». Legges i bunnen av vaskebøttene for å hindre sand og grus å virvle opp i vannet ved skylling av vaskehanske eller svamp.
Metallpartikkelfjerner: Brukes spesielt om våren for å fjerne piggstøv fra vinterdekk i bilens lakk.
Glassrens: Til innvendig bruk for å bli kvitt blant annet grå trafikkfilm eller fingermerker.
Lakkbeskyttelse: Voks, mange entusiaster foretrekker Carnauba-voks, som er et naturlig produkt. Syntetisk voks, det vi kaller sealer, er rimeligere. Husk påføringspads.
Universal interiørspray: Til vask og rens av bilens interiør.
Mikrofiberkluter: En del til lakk, et par til glass, noen til interiør og masse til grovarbeidet.
Tørkehåndkle i mikrofiber: Brukes etter vask for å tørke bilen. Så slipper du avleiringer i lakken etter inntørkede vanndråper.
Clay og claysmøring: Fjerner usynlige nupper i lakken. Brukes kun før du skal polere.
Poleringsmaskin, -puter/pads og -middel: Eventuelt midler beregnet for håndpolering.
Du kan med fordel ha:
Skumkanon til høytrykksspyleren + egen såpe: Moro og effektivt.
Gummihansker: For eksempel i materiale Nitril, dersom du har ømfintlig hud. Det er uunngåelig å få kjemikalier på hendene, og de blir tørre dersom du ikke har hansker.
Plastfornyer og gummifornyer: Frisker opp blasse plastdeler.
Metallpolish: Frisker opp matte eller blanke metallover- flater.
Dekkfornyer: Ingen nyvasket bil er helt komplett uten fine svarte dekksider.
Lofritt tørkepapir: Gull verdt for å hindre striper etter innvendig glassrens.
Glassforsegling: Til utvendig behandling av ruter for enklere fremtidig vedlikehold.
Liten detaljkost: Til finvask i kriker og kroker.
Flere hensyn å ta
Og så er det en del andre faktorer som du må ta hensyn til.
Været
Å vaske bil i stekende solskinn midt i juli er ikke lurt, siden du risikerer at vann, såpe og avfettingsmidler tørker inn i lakk og detaljer. Det lager stygge skjolder og merker som kan være svært vanskelige å fjerne uten å gå grundig til verks i ettertid. Noen ganger blir skaden permanent. Vi holder oss da også helst i skyggen.
Det beste tidspunktet for bilvask er en mild og overskyet dag. Eventuelt legg vasken til tidlig morgen eller utpå kvelden når solen ikke varmer like mye. Har du garasjeplass, er dette selvfølgelig ikke et like stort problem når du polerer, men de fleste vasker nok under åpen himmel uansett. Regn er greit når du skal jobbe ute, men er selvfølgelig heller ikke gunstig hvis du planlegger å tørke, polere og vokse bilen etterpå. Så sjekk værmeldingen.
Bøtte og såpe
Anbefalt dosering av såpe bør det være opplyst om på emballasjen. Som regel holder det med en eller to større korker til en 10-liters bøtte. Vent med å ha såpe i bøtten til du har fylt opp 2/3 med vann. Da slipper du at det dannes en masse skum som bare renner ut. Det er da også enklere å vite om bøtten faktisk er full av vann eller kun såpeskum.
Kjemi og blandingsforhold
Benytter du avfettingsmidler som skal eller kan utvannes, er det like greit å blande dette på forhånd i gode sprayflasker som tåler kjemikalier, og som du ikke skal bruke til noe annet enn bilpleie.
Avfettingene kan brukes i ren form eller utvannes etter eget ønske og avhengig av hvor skitten bilen er, men det er som regel sløsing og lite gunstig å bruke produktene i ren form. Bland rundt 1:5-1:10 ved svært møkkete bil, 1:20-1:50 ved vanlig vedlikeholdsvask.
Ved milde blandingsforhold vil avfettingene være skånsomme mot eventuell beskyttelse, for eksempel voks, som har blitt lagt på bilen tidligere. Blander du for sterkt til vanlig dagligvask, vil avfettingen kunne fjerne lakkbeskyttelsen, og da må du gjøre alt arbeid på nytt. Unødvendig. Så husk riktig blandingsforhold!
Bruk av høytrykk
Riktig bruk av høytrykk er viktig for ikke å skade lakk eller andre ting på bilen din. Sørg for å holde lansen i minimum 30–40 cm avstand fra bilen når du spyler av. Du bør også prøve å spyle med en viss vinkel og ikke direkte på lakken.
Unngå å spyle lenge og rett på lykter og foringer, ettersom vann under trykk enkelt kan trenge gjennom gummipakninger og etter hvert legge seg som dugg på innsiden av lyktglasset. Dette er dugg som ikke blir borte eller som i hvert fall bruker svært lang tid på å fordampe.
Stålarmerte høytrykksspylerslanger vil i mye mindre grad kveile seg opp og er enklere å håndtere i arbeidet rundt bilen. Husk også at det er høytrykksspylerens vannmengde, og ikke vanntrykk, som i hovedsak bestemmer hvor effektivt den vasker rent.
Vask og vedlikehold av mikrofiber
Ikke vask mikrofiber sammen med den vanlige husholdningsvasken. Mikrofiber produseres ved høy varme og kan derfor også vaskes ved høyere varme. Du kan fint bruke vanlig vaskemiddel uten tøymykner for lyst eller mørkt tøy også til mikrofiber. Du må aldri bruke skyllemiddel eller tøymykner når du vasker dine mikrofiberkluter. Det kan ødelegge mikrofiberens evne til å tiltrekke partiklenrved hjelp av sin positive elektromagnetiske ladning.
Du bør tørke mikrofiberklutene på vanlig tørkestativ på et sted der de ikke blir utsatt for unormalt mye støv eller annet smuss. Tørketrommel vil mest sannsynlig endre og bygge opp den statiske ladningen i mikrofiberen og dermed gjøre den vanskelig å jobbe med.