Bilpleie
Bilvask: Hvordan vaske bilen riktig
Unngå bilvask-tabbene som kan koste dyrt: Slik vasker du bilen for hånd.
– Mange bare kliner på noe såpe og går løs med bøtte og hageslange.
Det sier Michael Ravn-Nielsen. Han ble smittet av bilpleiebasillen som 19-åring da han kjøpte sin første bil, og nå har han skrevet bok om hvordan man gir bilen best mulig pleie.
I boka tar han for seg hele prosessen fra første avspyling til shining av detaljer, polering og voks.
– Jeg liker å ha det ryddig og ordentlig, forteller han.
Dermed var han disponert for en ganske ny type bilinteresse som samler over 20.000 Nordmenn i Facebook-gruppa «Bilpleie Norge» og 15.000 medlemmer i diskusjonsforumet til Detailers Club Norway. Kampen mot skitt, salt, steinsprut, insekter og vaskeriper har aldri vært heftigere.
– Mange tror at dette er noe som er forbeholdt proffene, men alle som har lyst kan få til god bilpleie, sier Michael.
Men hva kan man egentlig gjøre feil?
1. Vask i skyggen på en mild og overskyet dag
Tabben mange gjør:
Vasker du også bilen når det endelig er fint vær? Noe av det første Michael lærer bort er å holde seg unna sola når man vasker bil.
- Under sterk sol risikerer du at vann, avfetting og såpe tørker inn og lager merker i lakken raskere enn du klarer å gjøre noe med det. Det lager stygge merker og skjolder som kan være svært vanskelig å fjerne uten å måtte gå grundig til verks i ettertid.
Slik gjør du det riktig:
- Vi holder oss helst i skyggen. Det beste tidspunktet for bilvask er en mild og overskyet dag, sier Michael. Alternativt kan du stå i skyggen eller legge vasken til tidlig morgen eller sen kveld når sola ikke tar så hardt.
2. Forvasken er veldig viktig
Tabben mange gjør:
Har du også dyppet svampen og lagt den rett på et møkkete panser?
– Det svikter gjerne på grunnleggende; forvask og håndvask. Mange kliner bare på noe såpe og går løs med bøtte og hageslangen, eller kosten i selvvaskeanlegget på bensinstasjonen.
Michael nærmest grøsser når han snakker om kosten i selvvaskeanlegget og børstene i vaskeautomaten.
– Det er utrolig viktig å fjerne mest mulig fra bilen med en god forvask før du berører den fysisk med svamp eller vaskehanske. Ellers blir det vaskeriper av at du drar skittpartikler rundt på lakken med svampen, sier han.
Slik gjør du riktig:
Spray avfettingsmiddel på sidepanelene og en egen forvasksåpe over hele bilen. Når dette får virke, løser det opp asfaltflekker og generell skitt.
Etter noen minutter spyles bilen nedenfra og oppover, og ikke omvendt. Denne forvasken fjerner det aller meste og gjør bilen klar for håndvask.
- Når du skal håndvaske bilen, er det lurt å ha to bøtter. En til såpevann og en til skyllevann. Det reduserer faren for at du drar med deg skittpartikler tilbake på bilen og lager riper. Jobb rundt bilen fra taket og ned, og spyl av såperester til slutt.
3. Husk detaljer, kriker og kroker
Tabben mange gjør:
Når vasket du egentlig på innsiden av tanklokket sist gang?
– Inne i dørkarmer og kanalene rundt bakluka samler det seg gjerne mye skitt som gror fast om du ikke fjerner det regelmessig, skriver Michael. Det samme gjelder under dørene og rundt dørhengsler.
Dette er områder som vaskemaskinen på bensinstasjonen ikke kommer til.
– Spesielt om vinteren er dette et yndet sted for salt, som kan lage rust.
Slik gjør du det riktig:
Bruk en liten detaljkost for å fjerne skitt der vaskehanske eller svamp ikke kommer til. Du kan gjerne bruke en finbørstet rund malekost også. Kosten skyller du på samme måte som vaskehansken, først i rent skyllevann så i såpevann.
- Husk også felgvasken. Det finnes nesten ikke noe tristere enn en nyvasket bil der eieren har droppet felgvasken, sier Michael, som anbefaler syrefritt felgrensemiddel og egne felgbørster til felgene.
4. Finn de inngrodde partiklene, lakken er full!
Tabben mange gjør:
Vet du egentlig hva flyverust er og hvordan du fjerner det?
– Flyverust er metallpartikler fra bremser og piggdekk som fester seg til lakken og etter hvert ruster.
Slik gjør du det riktig:
De største metallpartiklene er lett å se, men først når du sprayer på metallpartikkelfjerner som løser dem opp og blir lilla ser du at bilen kan være fullstendig pepret med flyverust. Spyl av etter noen minutters virketid.
Men selv etter grundig forvask med avfetting og metallpartikkelfjerner etterfulgt av en oppskriftsmessig håndvask, kan det fremdeles være inngrodde partikler i lakken.
- De små nuppene som du mest sannsynlig kjenner i lakken, selv etter skikkelig vask, kan som regel fjernes ved hjelp av clay. Det er en slags leireklump man kan bruke for å få løs gjenstridige partikler som ikke blir borte i håndvask. Brukt på rett måte vil det fjerne dem skånsomt og etterlate en helt glatt overflate.
- Men ikke bruk clay dersom du ikke har tenkt å polere etterpå, advarer Michael. Clay kan nemlig etterlate merker som må poleres bort.
5. Bruk helt rent utstyr
Tabben mange gjør:
Har du noen gang vasket bilen med en brukt svamp som du fant på en støvete hylle i garasjen?
– Det er særdeles viktig at utstyr som er i direkte kontakt med bilens lakk – spesielt vaskehansker, svamper, kluter og clay – alltid legges på en helt ren overflate. Skulle de falle i bakken, bør de byttes eller vaskes grundig før videre bruk. Claybiter bør alltid kastes dersom du mister dem i bakken. Det skal ikke store partikler til inne i clayen for å lage fæle riper.
Slik gjør du det riktig:
– Vaskebøtten(e) som du bruker bør du spyle skikkelig og tørke av på forhånd, før du fyller opp med vann og såpe, slik at det ikke sitter møkk og sand i bunnen fra forrige vask eller fra oppbevaring.
Michael anbefaler også å bruke to bøtter – en med såpevann og en med rent skyllevann – og smussavskiller i bunnen av bøttene. Dette er en rist som skal minimere risikoen for at skitt og sand som ender i bøtta skal bli med vaskesvampen over på lakken.
– Biltema har noen billige bøtter med smussavskiller, så det finnes egentlig ingen unnskyldning for ikke å bruke to bøtter, sier han.
6. Du trenger maskin for å polere
Tabben mange gjør:
Vet du egentlig forskjellen på polering og voksing?
De fleste forbinder polering med noe man stryker utover lakken og som fjernes med poleringsduk når det har tørket, men Michael forteller at det da er svært lite du egentlig får polert.
– Polering er pr. definisjon en form for sliping av klarlakken for å glatte den ut slik at de små vaskeripene forsvinner. Det er det som gjør bilen blank, og det er veldig begrenset hva du får fjernet for hånd.
Alt-i-ett-midler gjør også bilen blank, men ofte fordi ripene fylles med oljer og vokser som forsvinner igjen etter noen uker, og da er ripene tilbake.
Slik gjør du det riktig:
Ordentlig polering blir det først med dedikerte poleringsmiddel og poleringsmaskin, hevder Michael, så kommer den beskyttede voksen på til slutt.
– Lakkbeskyttelsen konserverer jobben du har lagt i poleringen. Enten det er en voks, sealer eller coating, så vil den gjøre lakken mer smussavvisende, slik at møkka forsvinner lettere neste gang du vasker, og dermed minsker faren også for vaskeriper.