Test: KGM Grand Musso
Spennende nykommer som trekker 3,5 tonn
Frister med mye utstyr, stort plan og 3500 kilo hengervekt. Sammenlignet med konkurrentene er prisen hyggelig
Det er ikke unaturlig å anta at det dreier seg om en kinesisk bilprodusent når et nytt bilmerke introduseres i Norge, som tilfellet KGM. Men det dreier seg verken om et revisjonsselskap eller en kineser, men en sørkoreansk bilprodusent.
Og når du hører at de er i Norge med modeller som Rexton, Musso og eKorando, så erindrer du kanskje å ha hørt disse modellbetegnelsene før. For KGM var tidligere kjent som SsangYong, men endret navn i 2023. Det er RSA som er offisiell distributør av KGM i Norge. I utvalget finnet blant annet en pickup.
Stor pickup
Etter at Nissan sluttet å tilby Navara, domineres pickup-markedet av Toyota Hilux, Ford Ranger, VW Amarok og Isuzu D-Max. En spennende nykommer er KGM Grand Musso. Med en lengde på 542 centimeter er den ni centimeter lengre enn bestselgeren Hilux.
Når vi skriver nykommer, så er det en sannhet med noen modifikasjoner. Grand Musso bygger videre på en pickup som vi har testet før:
Les også: Test: SsangYong Rexton Sports: En av de beste å kjøre, men for kostbar
Fremdriften i KGM Grand Musso besørges av en 2,2-liters diesel som produserer 202 hestekrefter og et dreiemoment på 441 Nm. Overføringen er det en sekstrinns automat som besørger. Grand Musso har firehjulstrekk med mulighet til å kjøre med trekk på kun to hjul. Lavserie, sperre på bakakslingen og en bakkeklaring på 22 centimeter gjør at den takler med enn bare vanlig vei. Den har kjøreprogrammene Normal og Sport, samt Vinter, som gir en litt annen girutveksling.
Ikke bladfjærer
Grand Musso kommer standard med bladfjærer bak, men bilene (Black Line) som kommer til Norge har skruefjærer. På vanlig vei bidrar gode seter og et moderne førermiljø bidrar til et personbilaktig karakter.
Motor og fjæringssystemet er festet direkte til rammen, noe som skal redusere slagene som oppstår ved kjøring over ujevnt veidekke, men på ruglete underlag merkes det likevel at dette er en rustikk arbeidsbil med rammekonstruksjon. Likevel er støynivået beskjedent til en pickup å være.
Stort lasteplan
De praktiske pickup-egenskapene er godt ivaretatt. Lasteplanet er 161 centimeter langt, som er lengre enn planene til både Toyota Hilux og Ford Ranger. Bredden er 157 centimeter, noe som gir rom for europall på tvers.
Nyttelasten er 870 kilo. Da Grand Musso ble introdusert i Norge var hengervekten 3000 kilo. Nå er den imidlertid godkjent for 3500 kilo.
Priser og konkurrenter
Prisene starter på 619 900 kroner, 639 900 kroner med Black Line-pakke, som blant annet omfatter skinnseter, oppvarmet skinnratt, varme i seter og sidespeil, 31 centimeter bred berøringsskjerm med Apple CarPlay og Android Auto, adaptiv cruisekontroll, parkeringssensor foran og bak, ryggekamera, automatiske LED-hovedlys og sentrallås på baklemmen.
Til sammenligning starter prisene på populære Isuzu D-Max, som også distribueres av RSA, på 584 900 kroner med 164-hesters diesel. Norges mest solgte pickup for tiden, Toyota Hilux, koster fra 607 600 kroner som dobbelkabin med 2,4-liters diesel som leverer 150 hestekrefter. Versjonen de fleste vil ha koster imidlertid fra 640 200 kroner, da med 2,8-liters motor og 204 hestekrefter.
Les også: Test: Isuzu D-Max Double Cab: Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv
Les også: Test: Toyota Hilux D-Cab 2,8: De fleste har godt av å bli sterkere. Hilux er intet unntak.
Prisene på Ford Ranger som dobbelkabin med 170-hesters diesel koster fra 699 200 kroner, men i Wildtrak-versjon med toliters biturbo med 205 hestekrefter er startprisen 776 100 kroner. Rimeligste VW Amarok koster fra 770 000 kroner med toliters motor som produserer 205-hester i kombinasjon med 10-trinns automat.
Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak: Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på
Les også: Prøvekjørt: VW Amarok: Tilbake med kraftig V6-diesel
Vi Menn Bil mener:
Til 640 000 kroner fremstår KGM Grand Musso som en attraktiv og konkurransedyktige priset pickup. Så spørs det om det holder til å presse seg inn i et knalltøft marked med svært kjente merkevarer.
TEKNISKE DATA
KGM Grand Musso
Motor, cm³: 2157
Gir: Sekstrinns automat
Effekt, hk ved o/min: 202/3800
Dreiemoment, Nm ved o/min: 441/1600-2600
Egenvekt, kg: 2195
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Maks nyttelast, kg: 870
Lengde/bredde/høyde, cm: 542/195/189
Akselavstand, cm: 321
Bakkeklaring, cm: 22
Standard dekkdimensjon: 255/60R18
Forbruk, l/mil (WLTP): 0,92
CO₂-utslipp, g/km: 241
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,7
Toppfart, km/t: 172
LASTEPLAN:
Lenge, cm: 161
Bredde, cm: 157
Høyde, cm: 57
Ankringspunkter lasteplan: 4
Pris, fra kr: 619 900
Pris, testbil, kr: 639 900
Rimelig varebil
Dersom du er på jakt etter ny dieselbil, så har KGM et alternativ å by på. Nye Rexton er 485 centimeter lang og kommer standard med firehjulstrekk og lavserie. Den har samme motor som Grand Musso, men i kombinasjon med åttetrinns girkasse. Rexton leveres som både fem- og syvseter, i tillegg til varebil, og kan trekke henger på tre tonn. Prisene på personbilen starter på 709 900 kroner, mens den på grønne skilter har en startpris rett under 600 000 kroner - uten moms. Det er vesentlig rimeligere enn Norges suverent mest populære SUV-varebil, Toyota Land Cruiser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2024
Denne saken ble første gang publisert 03/10 2024, og sist oppdatert 07/10 2024.