Toyota Land Cruiser varebil

Denne blir det rift om

Nå kommer Toyota Land Cruiser som varebil, men i begrenset antall. 

<b>IKONISK:</b> Vi har tidligere testet Toyota Land Cruiser som personbil - i First Edition. Nå kommer standardversjonen med rektangulære frontlykter som varebil-versjonen til Norge. 
IKONISK: Vi har tidligere testet Toyota Land Cruiser som personbil - i First Edition. Nå kommer standardversjonen med rektangulære frontlykter som varebil-versjonen til Norge.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Fra 31. januar kan nye Toyota Land Cruiser bestilles som varebil i det norske markedet. Den er priset til 1 035 000 kroner. I tillegg kommer frakt og levering. Den er typegodkjent som klasse N1 inn til Norge og vil ikke kunne bygges om til personbil.

– Endelig kan vi lansere Land Cruiser i en varebilutgave, og vi vet at mange kunder har ventet i spenning på denne, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Som tidligere besørges fremdriften av en 2,8-liters turbodiesel som produserer 204 hestekrefter og 500 Nm. Den automatiske sekstrinnskassa er imidlertid erstattet av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse. For første gang kommer 4x4-ikonet med elektrisk servostyringssystem. Det fungerte meget tilfredsstillende da vi testet personbilutgaven sent i fjor.

Les også: Test: Toyota Land Cruiser First Editon: Retrogrepet er svært vellykket

<b>PRIS:</b> Toyota Land Cruiser varebil tilbys i GX utstyrsgrad og koster fra 1 035 000 kroner.
PRIS: Toyota Land Cruiser varebil tilbys i GX utstyrsgrad og koster fra 1 035 000 kroner. Foto: Martin Jansen

Ombyggingen til varebil er utformet for å tilfredsstille kravene til varerommets størrelse, men det skal ikke ha gått på bekostning av sikkerheten. Ved å designe skilleveggen med en ny utsparring kan sidekollisjonsputene være aktivert og bidra til å beskytte fører og passasjer. Varerommet har nå fått en spesialtilpasset gummimatte i varerommet som motvirker at lasten flytter på seg unødig.

Les også: Test: Toyota Land Cruiser varebil: I et år da enormt mye vil dreie seg om elbiler, er den nærmest for en raritet å regne

<b>BRUKERVENNLIG:</b> Store knapper og rikelig med 4x4-funksjoner som nedkjøringsassistent.  
BRUKERVENNLIG: Store knapper og rikelig med 4x4-funksjoner som nedkjøringsassistent.   Foto: Martin Jansen

Land Cruiser varebil tilbys i GX utstyrsgrad og har nytt utstyr som LED-hovedlys, spyler på ryggekamera, elektrisk topphengslet bakluke, syntetiske skinnseter med varme og ventilasjon og en 12,3-tommers multimediaskjerm. Takreling, tilhengerfeste og annet tilbehør kan ettermonteres hos forhandler.

Les også: Klassiker: Toyota Land Cruiser BJ42: Rolf Barry-Bergs Toyota er den virkelige kultversjonen

De første bilene er ventet til Norge i juli, og totalt er det snakk om kun 700 stykker. Trolig kunne Toyota solgt langt flere, men EU-kravet til det totale flåteutslippet fra Toyota i Europa rammer dieselbiler som Land Cruiser og gjør at salget i Norge dermed er begrenset. Det vanker enorme bøter dersom utslippskravet overskrides.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn