Prøvekjørt: Toyota Yaris 1,5 Hybrid
Yaris viser frem helt nye sider
Yaris bygger videre på en sikker oppskrift, men viser i tillegg frem noen helt nye sider.
Siden introduksjonen i 1999 har Toyota Norge solgt 67 138 Yaris-er i Norge. Da er ikke 2020 inkludert. Salget utgjør et snitt på 3357 årlig. En kjempesuksess, med andre ord. Yaris har siden introduksjonen vært Norges mest solgte småbil, kun avbrutt av enkelte år der VW Polo har vært oppe å yppet seg.
De færreste som kjøper små biler med liten motor er store bilentusiaster. Derfor har vi heller ikke forventet at Yaris skulle være spesielt underholdende eller inspirerende å kjøre når vi har testet Yaris. Ifølge Toyota Norge har opp mot 80 prosent av kundene vært godt voksne kvinner. De har antakelig søkt en lettkjørt, forutsigbar og trygg småbil, og der har Yaris innfridd. Noen fest å kjøre har den aldri vært. Sittestillingen har vært for høy, fjæringen for dvask og i motorveifart har den automatisk trinnløse girkassa gitt høyt turtall, støy og masete opplevelse, uten at det har stått i forhold til akselerasjonen.
Mindre snusfornuft
Men i nye Yaris er mye av dette fikset. Ja, den har fortsatt trinnløst CVT-gir, men samspillet med det nye hybridsystemet der en helt ny tresylindret 1,5-liters bensinmotor inngår, virker langt smidigere og mindre masete enn hos forgjengeren. Det hjelper nok at støydempingen skal være forbedret. Det er ikke blitt stille i Yaris, men det er rumlingen fra dekkene på grov asfalt som står for brorparten av støyen. Det som er sikkert er at dempingen er forbedret. Ikke mot det stive og harde, tvert i imot. Den er myk og god, men bedre avstemt til bilen og ulike underlag enn tidligere.
Derimot er vridningsstivheten i karosseriet kraftig forsterket - 37 prosent stivere enn hos forgjengeren, ifølge Toyota, noe som kommer til utslag i form av en langt hyggeligere og morsommere kjøreopplevelse på svingete landevei. Legg til at tyngdepunktet i bilen er senket, og du har en bil som er mye bedre balansert for de gode kjøreopplevelsene. Plutselig var Yaris blitt en bil som ikke bare er god i byen. At det nå er mulig å få en lavere sitteposisjon, gir bedre ergonomi og større muligheter til å finne en god sittestilling. Rattet er dessuten tettere på sjåføren og kan justeres med seks grader mer i høyderetning sammenlignet med dagens modell. Yaris er kort og godt blitt mindre snusfornuftig, men desto mer dynamisk.
Mer sikkerhet
Hva etablerte Yaris-kunder måtte mene om endringene er ikke godt å si, men barnet er på ingen måte kastet ut med badevannet. Den føles fortsatt ut som en lettkjørt, forutsigbar og trygg småbil. Faktisk er den blitt enda tryggere i form av nye sikkerhet- og assistansesystemer, som adaptiv cruisekontroll og filholder. Et samspill mellom radar og kameraovervåking gjør at Yaris nå også kan oppdage fotgjengere og syklister og automatisk bremse ned dersom sjåføren skulle være uoppmerksom. Og Yaris er ifølge Toyota den første bilen i kompaktsegmentet som kommer med en midtkollisjonspute.
Yaris kommer i hele åtte forskjellige utstyrsnivåer og spenner fra Life (244 600 kroner) til Premier Edition (305 700 kroner). Toyota Norge opplyser at de har 900 ordrer på nye Yaris, og at 55 prosent dem gjelder utstyrsnivået Active Tech (273 800 kroner), som utover standardutstyret omfatter LED hovedlys, lyddempet frontrute, elektriske vinduer foran og bak, nøkkelfri adgang og startknapp, 8-tommers multimediaskjerm, seks høyttalere, navigasjon, digitale instrumenter, skinnratt med varme og 16-tommers aluminiumsfelger (innstegsversjonen har stålfelger). For øvrig er kollisjonspute mellom setene, ryggekamera og ny multimedialøsning med Apple CarPlay og Android Auto standardutstyr på Yaris.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1490
Elmotor, kW: 59
Samlet effekt, hk: 116
Dreiemoment, Nm: 120 (bensinmotoren)
Egenvekt, kg: 1085
Lengde/bredde/høyde, cm: 394/175/147
Akselavstand, cm: 256
Bagasjerom, liter: 286
Standard dekkdimensjon: 195/55R16
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,4
CO₂-utslipp, g/km: 85
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7
Toppfart, km/t: 175
Pris fra, kr: 244 600
Dette er forhistorien
I 1997 viste Toyota frem konseptet Funtime på bilutstillingen i Frankfurt. Det signaliserte Yaris og en arvtaker til Starlet. Den produksjonsklare versjonen av Yaris debuterte på bilutstillingen i Paris i 1998. Den kom på markedet som Vitz i Asia, og som Yaris i Europe i april 1999.
Starter produksjonen av super-Yaris
GR Yaris er unnfanget fra WRC-satsingen, og er en sportsbil basert på en ny plattform. Den er utstyrt med en helt ny tresylindret 1,6 liters turbo som produserer 261 hk og 360 Nm dreiemoment. Den har et firehjulstrekk-system direkte inspirert av racing og veier bare 1280 kg. Den vil i Norge koste fra 544 900 kroner. Da får du Sport Edition som skal være den komfortable utgaven. Plusser du på 20 000 kroner får du Cicuit Edition. Som navnet antyder dreier det seg om en baneorientert utgave som mangler komfortutstyret fra Sport Edition. Den kommer i stedet med 18-tommers smidde aluminiumsfelger, røde bremsekalippere, GR sportsfjæring og Torsen differnsial foran og bak.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr