Prøvekjørt: Toyota Yaris 1,5 Hybrid

Yaris viser frem helt nye sider

Yaris bygger videre på en sikker oppskrift, men viser i tillegg frem noen helt nye sider. 

Pluss ikon
<b>FJERDE GENERASJON:</b> Nye Yaris er fjerde generasjon. Den er under fire meter lang og litt lavere sammenlignet med forgjengeren, men har litt lengre akselavstand. 
FJERDE GENERASJON: Nye Yaris er fjerde generasjon. Den er under fire meter lang og litt lavere sammenlignet med forgjengeren, men har litt lengre akselavstand. 
Først publisert Sist oppdatert

Siden introduksjonen i 1999 har Toyota Norge solgt 67 138 Yaris-er i Norge. Da er ikke 2020 inkludert. Salget utgjør et snitt på 3357 årlig. En kjempesuksess, med andre ord. Yaris har siden introduksjonen vært Norges mest solgte småbil, kun avbrutt av enkelte år der VW Polo har vært oppe å yppet seg.

De færreste som kjøper små biler med liten motor er store bilentusiaster. Derfor har vi heller ikke forventet at Yaris skulle være spesielt underholdende eller inspirerende å kjøre når vi har testet Yaris. Ifølge Toyota Norge har opp mot 80 prosent av kundene vært godt voksne kvinner. De har antakelig søkt en lettkjørt, forutsigbar og trygg småbil, og der har Yaris innfridd. Noen fest å kjøre har den aldri vært. Sittestillingen har vært for høy, fjæringen for dvask og i motorveifart har den automatisk trinnløse girkassa gitt høyt turtall, støy og masete opplevelse, uten at det har stått i forhold til akselerasjonen.

<b>NY ARKITEKTUR:</b> Yaris er fundamentert på Toyota New Global Architecture, og som alle TNGA-baserte modeller er tyngdepunktet lavere - i nye Yaris 1,5 centimeter lavere enn i dagens modell. Det høres kanskje lite ut, men det betyr mye for kjøreopplevelsen.
NY ARKITEKTUR: Yaris er fundamentert på Toyota New Global Architecture, og som alle TNGA-baserte modeller er tyngdepunktet lavere - i nye Yaris 1,5 centimeter lavere enn i dagens modell. Det høres kanskje lite ut, men det betyr mye for kjøreopplevelsen.

Mindre snusfornuft

Men i nye Yaris er mye av dette fikset. Ja, den har fortsatt trinnløst CVT-gir, men samspillet med det nye hybridsystemet der en helt ny tresylindret 1,5-liters bensinmotor inngår, virker langt smidigere og mindre masete enn hos forgjengeren. Det hjelper nok at støydempingen skal være forbedret. Det er ikke blitt stille i Yaris, men det er rumlingen fra dekkene på grov asfalt som står for brorparten av støyen. Det som er sikkert er at dempingen er forbedret. Ikke mot det stive og harde, tvert i imot. Den er myk og god, men bedre avstemt til bilen og ulike underlag enn tidligere.

<b>MER MODERNE:</b> Kvaliteten på interiøret i toppmodellen Premier Edition gir et godt inntrykk. Den kommer med masse utstyr, sågar head up-display.
MER MODERNE: Kvaliteten på interiøret i toppmodellen Premier Edition gir et godt inntrykk. Den kommer med masse utstyr, sågar head up-display.

Derimot er vridningsstivheten i karosseriet kraftig forsterket - 37 prosent stivere enn hos forgjengeren, ifølge Toyota, noe som kommer til utslag i form av en langt hyggeligere og morsommere kjøreopplevelse på svingete landevei. Legg til at tyngdepunktet i bilen er senket, og du har en bil som er mye bedre balansert for de gode kjøreopplevelsene. Plutselig var Yaris blitt en bil som ikke bare er god i byen. At det nå er mulig å få en lavere sitteposisjon, gir bedre ergonomi og større muligheter til å finne en god sittestilling. Rattet er dessuten tettere på sjåføren og kan justeres med seks grader mer i høyderetning sammenlignet med dagens modell. Yaris er kort og godt blitt mindre snusfornuftig, men desto mer dynamisk.

<b>SENKET:</b> Yaris var kjent for sin litt høyreiste sittestilling, men i nye Yaris er det mulig å justere setet til en lavere sitteposisjon, noe som kler en småbil og gir bedre ergonomi. 
SENKET: Yaris var kjent for sin litt høyreiste sittestilling, men i nye Yaris er det mulig å justere setet til en lavere sitteposisjon, noe som kler en småbil og gir bedre ergonomi. 

Mer sikkerhet

Hva etablerte Yaris-kunder måtte mene om endringene er ikke godt å si, men barnet er på ingen måte kastet ut med badevannet. Den føles fortsatt ut som en lettkjørt, forutsigbar og trygg småbil. Faktisk er den blitt enda tryggere i form av nye sikkerhet- og assistansesystemer, som adaptiv cruisekontroll og filholder. Et samspill mellom radar og kameraovervåking gjør at Yaris nå også kan oppdage fotgjengere og syklister og automatisk bremse ned dersom sjåføren skulle være uoppmerksom. Og Yaris er ifølge Toyota den første bilen i kompaktsegmentet som kommer med en midtkollisjonspute.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar som før 286 liter. 
PLASS: Bagasjerommet tar som før 286 liter. 

Yaris kommer i hele åtte forskjellige utstyrsnivåer og spenner fra Life (244 600 kroner) til Premier Edition (305 700 kroner). Toyota Norge opplyser at de har 900 ordrer på nye Yaris, og at 55 prosent dem gjelder utstyrsnivået Active Tech (273 800 kroner), som utover standardutstyret omfatter LED hovedlys, lyddempet frontrute, elektriske vinduer foran og bak, nøkkelfri adgang og startknapp, 8-tommers multimediaskjerm, seks høyttalere, navigasjon, digitale instrumenter, skinnratt med varme og 16-tommers aluminiumsfelger (innstegsversjonen har stålfelger). For øvrig er kollisjonspute mellom setene, ryggekamera og ny multimedialøsning med Apple CarPlay og Android Auto standardutstyr på Yaris.

TEKNISKE DATA

<b>NYTT BATTERI:</b> Hybridsystemet har en helt ny 1,5-liters, tresylindret bensinmotor med variable ventiler. Nye Yaris har fått et litium-ionbatteri som er 12 kilo lettere enn nikkel-metallhydridbatteriet i forgjengeren. 

Motor, cm³: 1490

Elmotor, kW: 59

Samlet effekt, hk: 116

Dreiemoment, Nm: 120 (bensinmotoren)

Egenvekt, kg: 1085

Lengde/bredde/høyde, cm: 394/175/147

Akselavstand, cm: 256

Bagasjerom, liter: 286

Standard dekkdimensjon: 195/55R16

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,4

CO₂-utslipp, g/km: 85

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7

Toppfart, km/t: 175

Pris fra, kr: 244 600

Dette er forhistorien

I 1997 viste Toyota frem konseptet Funtime på bilutstillingen i Frankfurt. Det signaliserte Yaris og en arvtaker til Starlet. Den produksjonsklare versjonen av Yaris debuterte på bilutstillingen i Paris i 1998. Den kom på markedet som Vitz i Asia, og som Yaris i Europe i april 1999.

<b>FØRSTE GENERASJON:</b> Yaris fra 1999. 
FØRSTE GENERASJON: Yaris fra 1999. 
<b>ANDRE GENERASJON:</b> Yaris anno 2005. 
ANDRE GENERASJON: Yaris anno 2005. 
<b>HYBRID:</b> I 2011 kom Yaris som selvladende hybrid. 
HYBRID: I 2011 kom Yaris som selvladende hybrid. 
<b>FACELIFT:</b> Yaris anno 2014.
FACELIFT: Yaris anno 2014.
GRMN: I 2018 kom Yaris GRMN med en kompressormatet 1,8-liter med 212 hk som betjente 1,1 tonn bil. Vi var så heldige å få teste bilen på bane. Kun 400 ble bygget. GR står for Gazoo Racing, som er Toyotas selskap for motorsport. «MN» står for «Meister auf der Nürburgring»
GRMN: I 2018 kom Yaris GRMN med en kompressormatet 1,8-liter med 212 hk som betjente 1,1 tonn bil. Vi var så heldige å få teste bilen på bane. Kun 400 ble bygget. GR står for Gazoo Racing, som er Toyotas selskap for motorsport. «MN» står for «Meister auf der Nürburgring»
<b>SPORT:</b> I 2017 kom Yaris GR Sport som egentlig bare var en vanlig Yaris med strammere understell og GRMN-look. 
SPORT: I 2017 kom Yaris GR Sport som egentlig bare var en vanlig Yaris med strammere understell og GRMN-look. 
<b>TS:</b> Yaris har ikke vært helt fremmed for litt mer sporty versjoner. I 2005 kunne den fås i en TS Turbo-versjon med 1,5-liters bensinturbo med 150 hester, og noe senere i en TS-versjon med beinhard demping og en selvpustende 1,8 liter med 132 hester. 
TS: Yaris har ikke vært helt fremmed for litt mer sporty versjoner. I 2005 kunne den fås i en TS Turbo-versjon med 1,5-liters bensinturbo med 150 hester, og noe senere i en TS-versjon med beinhard demping og en selvpustende 1,8 liter med 132 hester. 

Starter produksjonen av super-Yaris

<b>SPORTSBIL:</b> Toyota GR Yaris.

GR Yaris er unnfanget fra WRC-satsingen, og er en sportsbil basert på en ny plattform. Den er utstyrt med en helt ny tresylindret 1,6 liters turbo som produserer 261 hk og 360 Nm dreiemoment. Den har et firehjulstrekk-system direkte inspirert av racing og veier bare 1280 kg. Den vil i Norge koste fra 544 900 kroner. Da får du Sport Edition som skal være den komfortable utgaven. Plusser du på 20 000 kroner får du Cicuit Edition. Som navnet antyder dreier det seg om en baneorientert utgave som mangler komfortutstyret fra Sport Edition. Den kommer i stedet med 18-tommers smidde aluminiumsfelger, røde bremsekalippere, GR sportsfjæring og Torsen differnsial foran og bak.  

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr