Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell
Unødvendig byjeep
Den som ventet seg en snerten byutgave av Toyota Rav4 må tenke seg om. Denne utgaven av Urban Cruiser kan best kalles en miks av Mini Clubman og Suzuki Swift - uten fordelene.
Toyota Urban Cruiser 1,33
- MOTOR: R4/1329 ccm
- EFFEKT: 101 hk / 6000 omdr.
- DREIEMOMENT: 132 Nm
- EGENVEKT: 1120 kg
- LENGDExBREDDExHØYDE: 393/173/153 cm
- DEKK: 195/60-16
- FORBRUK: 0,55 l/mil
- CO2-UTSLIPP: 129 gr/km
- PRIS FRA: 225.900,-
- PRIS TESTBIL: 249.300,-
OBS! Når du leser denne testen, så merk deg at det er Urban Cruiser med forhjulsdrift og bensinmotor vi har testet.
Bilen leveres også med dieselmotor og 4x4, som etter alt å dømme er en helt annen opplevelse.
Drømmen som brast
Vi må nesten ta med forspillet for å kunne forklare bilen skikkelig: Da bilen i sin tid ble presentert, framsto den straks som både spenstig og smart.
Dette skulle tilsynelatende være en liten rakker av en Rav4-søster, akkurat hva markedet burde være klar for.
Les samtlige Toyota-tester her
For på den tiden var Rav4 fortsatt et buzzord, mens det nok et eller annet sted i bakhodet også ringte noen varselklokker om den kommende finanskrisen = på tide å stramme inn livreimen litt = perfekt timing for en sportslig liten Rav4.
Men er det det vi har fått? Nja. Ikke i den testede versjonen.
For ganske nøyaktig 250 000 kroner (pluss frakt og levering) får du riktignok en barsk liten bybil. Men noen SUV er det ikke.
Les artikkelen fra lanseringen her
Kjøreegenskaper: 4
At bilen er fast i chassiset og styringen, det er noe av det aller første du biter deg merke i når du drar avgårde i Urban Cruiser. Mye som i en sportslig liten bil, litt av den samme følelsen du får når du setter deg inn i en Mini. Slikt skaper forventninger.
Les også:
Men der slutter også all sammenlikning med Mini. Urban Cruiser er riktignok fast og fin gjennom raske svinger, uten å krenge særlig. Men i det øyebklikket du treffer en dump, er opplevelsen i stedet bastant og lite raffinert.
Gjennom små krappe svinger, som for eksempel rundkjøringer, er den heller ikke veldig tillitvekkende. Må du slakke av på gassen eller bremse, legger bilen seg såpass mye på fjæringen at du kjenner at bakenden av bilen gjerne vil rundt.
Det er selvsagt ingen stor problemstilling verken på sommer- eller vinterføre så lenge Toyotas gode ESP-system gjør jobben si. Det bidrar likevel til følelsen av ikke spesielt avbalanserte kjøreegenskaper.
Urban Cruiser er utstyrt med "miljødekk". Det er imidlertid ikke den etter hvert vanlige typen som skal sørge for lav rullemotstand. Yokohamadekkene i 195/60-16-størrelse er markert med navnet dB decibel - måleenheten for lyd.
Men om dekkene etter alt å dømme ruller stillere for dem som står utenfor, er støynivået ganske høyt inne i bilen.
Hvert tredje dekk alt for dårlig!
Motor: 2
Av en eller annen grunn har Toyota bestemt seg for å gi bilen motorbetegnelsen 1,33 - underforstått 1,33 liter slagvolum. Det er i og for seg korrekt for 1329 ccm.
Men det ene sifferet Toyota har brukt ekstra i forhold til normen, fungere antagelig mer enn noe annet som tåkelegging av det faktum at dette er en lite egnet motor til bilen.
100 hester burde jo være bra. Ute på landeveien føles bilen likevel undermotorisert straks man møter en bakke. Resultatet er at man venner seg til å gire og kjøre bilen på turtallet som en annen 18-åring i sin ungdomsbil.
Det er forsåvidt noe den fine sekstrinns girkassen inspirerer til også, men særlig miljøvennlig kjørestil oppnår man ikke. Spesielt ikke i byen hvor bilen hører hjemme.
Testbilen er utstyrt med stopp-og-gå-system, som stenger motoren når du står stille. I prinsippet et godt og miljøcvennlig tiltak. Men i kombinasjon med Toyotas nøkkel-i-lommen-system funker det heller dårlig.
Vi klarte nemlig å kvele bilen en rekke ganger i bytrafikk - uten å få start igjen før etter 10-15 sekunder! Og det ingen god følelse når trikken kommer susende og passasjeren hyler.
Ytelser: 2
100 hk er i seg selv ikke dårlig, og bilen veier jo "bare" 1120 kilo. Problemet er mer det maksimale dreiemomentet på 132 newtometer ved 3800 omdreininger. Og nei, til alle dere som når er vant med ytelser fra dieselmotorer, det er ingen skrivefeil.
Resultatet er at forbruket blir relativt høyt for bilens størrelse (0,55 liter/mil blandet forbruk), mens CO2-utslippet på 129 gram per km er det samme som bilen bruker med 1,4-liters dieselmotor OG firehjulsdrift.
Eksteriør: 5
Bilen er tøff, det skal Toyota ha. Ikke bare tøff i trynet, den er tøff bakfra også. Noen gangstere jeg traff nede på Grønland mente sogar at bilen var søt.
De kantede, barske linjene gir bilen hva engelskmennen gjerne kaller "an attitude".
Det eneste problemet er jo da hva man skal gjøre med Toyota-logoen, selve symbolet på det konforme og skikkelige, bilene for dem som legger seg tidlig og aldri forsover seg.
For å motvirke dette er navnet URBAN CRUISER skrevet med ekstra store bokstaver over hele bakdøren.
Interiør: 3
Bilen har et trygt og godt Toyota-interiør, og hadde ikke vindusrutene vært såpass smale med høye karmer, hadde man kunne tro det var en Yaris man satt i.
Intrumentpanelet er kreativt utfomet med et tøft, men ikke veldig praktisk speedometer/turtalls-kluster. Alle tallene du har mest bruk for (opp til 80 km/t) ligger nederst og tildels oppned.
Panelene til venstre og høyre for speedometeret er veldesignet, men det ser bare halvferdige ut så lenge det er plass til masse varsellys og symboler som ikke er der.
Førerplassen er totalt sett god, selv om vi savner bedre lengdejustering av rattet og trinnløs justering av ryggvinkelen. Og passasjeren foran skulle gjerne hatt høydejustering av setet
Totalt sett er plassforholdene gode. De lengdejusterbare passasjersetene fungerer brukbart i bakre stilling, mens framre stilling øker bagasjeplassen.
Med sine 3,9 meter er ikke dette en lang bil, men legger du ned setene, går det faktisk fint på legge en racersykkel rett inn uten å demontere hverken hjul eller annet.
Komfort: 3
Bilens høyde er ikke imponerende, i betraktning om at bilen er halvt promotert som SUV. Høyden er imidlertid såpass at bilen er behagelig å sette seg inn i - altså i motsetning til å synke ned i.
Forøvrig er komforten bare så der. Den bastante måten fjæringen møter alle større og mindre ujevnheter på er nok til å redusere bykjøringsglede ganske betraktelig for alle over 25 år.
Og straks du passere 80 km/t, er støynivået såpass høyt at den forlengst har tapt kampen om langturbiltrofeet.
Sikkerhet: 5
Bilen er i skrivende stund ikke testet av Euro NCAP (sjekk linken for evt. oppdatering), men det vil forundre oss mye om ikke Toyta fikser toppscore her.
Utrban Cruiser har syv kollisjonsputer, nakkeslengbeskyttelse, et tilsynelatende bastant karosseri (spørs hva forgjengersikkerheten blir da) og gode elektroniske hjelpere til alt fra bremsing og skrensing til hvilke bakseter som har glemt setebeltene.
Pris/utstyr: 3
Startprisen for bilen er 226 000 kroner (pluss frakt- og leveringskostnader), mens testbilen med Elegant utstyrsnivå har fått navigasjon inkludert i prisen på 250 000 kroner (før nevnte kostnader).
Det gir en ryddig sum for en greit utstyr bil. Problemet er konkurrentene. For:
Du får en ny, lekker 120 hk Ford Fiesta i Titanium utstyrsversjon til under 220 000 kroner. Eller du kan kjøpe en Ford Fusion hvis du vil ha høy bakkeklaring, og likevel ha rundt 50 000 kroner til overs.
Du får en fin liten Honda Jazz med automatgir og en god slump til overs. Eller den mye større Kia cee'd med 115 hester og automatgir til samme prisen. Og skal du snobbe litt, får du Mercedes A150 eller A160 CDI i samme prissjiktet.
Og skulle ikke noen av overnevnte være tøffe nok, så får du til og med en Mini Cooper Clubman D til samme prisen. Og den er både tøffere og kjører bedre.
Denne saken ble første gang publisert 29/05 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.