PRØVEKJØRT: TOYOTA CAMRY HYBRID
Bilen som amerikanerne elsker er klar for Norge igjen
Gir luksusfølelsen til 470 000 kroner, byr på flere høydepunkter og noen få nedturer.
HVA HAR VI KJØRT: Toyota Camry, som er klar for Norge igjen etter 14 års fravær. Dette var en populær bil i Norge. Bare i 1987 ble det solgt 5500 Camry-er. Mangel på dieselmotorer og stasjonsvogn i utvalget gjorde at Camry forsvant fra Europa i 2004. Men skiftet i markedet, vekk fra nettopp diesel, oppgis som hovedårsaken til at Toyota nå satser på Camry i Europa igjen.
Selv om Camry ble fjernet fra Europa i 2004, primært på grunn av feil motorer, så har den solgt i bøtter og spann andre steder. Den er svært populær i USA, blant annet, som oftere velger store sedaner enn hva som er vanlig i europeiske land. Med et årlig salg på mer enn 700 000 enheter, er Camry faktisk den bestselgende bilen i D/E-segmentet i verden. Siden introduksjonen i 1982 er det solgt mer enn 19 millioner Camry-er, ifølge Toyota.
Nå er det klart for åttende generasjon Camry. Denne gangen er den europeiske versjonen helt lik den amerikanske, men med et litt strammere understell i Europa.
Vi Menn testet Camry for første gang i juli 1983, året den ble introdusert i Norge som en erstatter for Cressida. Camry signaliserte at Toyota gikk mer i retning forhjulstrekk.
Vi Menn testet en Camry GL (toppmodell) med firesylindret, et slagvolum på 1832 cm3 og 90 hester. Denne gangen er det verken snakk om denne motoren eller 2,2-liters bensin. Eller diesel. Men en selvladende hybrid bestående av en 2,5-liters bensinmotor som jobber sømløst sammen med en elektrisk motor (Samme som i RAV4 blant annet). Totalt produserer systemet 218 hester og et maksimalt dreiemoment på 221 Nm.
SE VIDEO UNDER: Toyota Camry Hybrid prøvekjørt
ER DEN MORSOM Å KJØRE: Den er i hvert fall svært komfortabel, med fin og smidig fjæringskomfort og styring. Men det nye understellet som den er basert på, Toyota New Global Architecture (TNGA), gjør at Camry duger dersom du vil gi på litt i svingene.
Noen sportslig bil er den ikke, selv om den har sportsknapp på konsollen. Sportsmoduset endrer kun gassresponsen og gjør ingen ting med styring eller understell. Camry er på sitt beste ved behersket og vanlig kjøring. Da er den stillegående og behagelig.
Camry har CVT-girkasse. Denne trinnløse girløsningen gir ofte en masete motorlyd når du gasser på fordi det legger turtallet der motoreffekten er høyest, og holder turtallet konstant oppover i fart. Den negative effekten, foruten støyen, er at ytelsene ikke står i forhold til lydbildet.
Men i Camry fungerer CVT-girkassa bedre enn det vi tidligere har opplevd. Toyota har tydeligvis gjort noen grep. Det trinnløse giret har også innlagte trinn som medfører at den imiterer og minner om en vanlig automatkasse.
Det nye Toyota hybridsystem (THS II) inkluderer ny sekvensiell Shiftmatic-teknologi som gjør at sjåføren kan "skifte" gir selv. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,43 liter per mil. Under vår prøvekjøring i Kroatia får vi et forbruk rundt 0,65 l/mil når vi på ingen måter forsøker å kjøre fornuftig. Ved mer fornuftig kjøring, kryper forbruket ned mot de oppgitte verdiene, altså i overkant av 0,4 l/mil.
«På veien er Camry snill og problemfri uten ubehagelige nykker og den plasserer seg klart i kategorien lettkjørt», skrev Vi Menn om Camry i 1983. Det samme kan sies om Camry i 2019-versjon.
HVORDAN ER DEN INNVENDIG: Da Vi Menn testet 4415 mm lange Camry i 1983, mente journalisten at Camry var en bil med mye plass for pengene, større innvendig plass enn prestisjemodellen Crown, og at; «… modellen virkelig har fått bukt med «baksete-komplekset». «Alle betjeningsorganer er plassert logisk og lett tilgjengelig. Her skal det ikke mye fomling til før man føler seg hjemme!»
Vi Menns journalist syntes dog instrumentbordet nærmet seg spartansk: «Toyota har også tidligere vist forsiktighet i omgangen med fancy løsninger og alskens gimmicks på instrumentbordet, men Carmry-løsningen synes vi er noe for nøktern».
Cockpiten i dagens Camry er ikke spartansk. Dashbordet har en karakteristisk kurve som deler øvre og nedre del av konsollen. På den pianosorte overflaten øverst på midtkonsollen finner vi betjening for lyd, klimaanleggets kontrollpanel og en 8-tommers berøringsskjerm som fungerer helt greit. Skjermen har den nyeste versjonen av Toyota Touch 2-multimediasystem.
Foran rattet, mellom de analoge instrumentene, finner vi en 7-tommers digital flerbruksskjerm som betjenes med knappene på rattet. Camry kan også fås med et 10-tommers head up-display i farger. Materialfinishen er jevnt over god med en blanding av myk og hard plast, vi sitter komfortabelt i myke seter og bakseteplassen er meget god. Med maks utstyrsnivå, Platinum, får du et hav av utstyr, blant annet midtarmlene med betjeningspanel i baksetet hvor passasjerene kan justere klima, lyd og vinkelen på seteryggen. Dette er reinspikka luksusutstyr i en bil som koster under 500 000 kroner. Premium-versjonen koster 465 900 kroner, og har mye av utstyret vi forventer å finne i en luksusbil. Eneste vi savner er varme i baksetene og ventilerte forseter.
Bagasjerommet sluker 524 liter. Det er kun 16 liter mindre enn en Mercedes E-klasse sedan. Camry kommer med et musikkanlegg med seks høyttalere. På Platinum-utgaven får du JBL Premium Sound-system med ni høyttalere.
Camry kommer med et bredt utvalg av passive og aktive sikkerhetsfunksjoner. Alle de tre utstyrsversjonene (Executive, Premium og Platinium) har Toyota Safety Sense som standard. Dette er et sett med aktive sikkerhetsteknologier som skal hjelpe sjåføren.
Camrys Toyota Safety Sense-system har blant annet kollisjonsvern med en funksjon for å oppdage fotgjengere, adaptiv cruisekontroll (ACC), filskiftvarsling med styreassistanse, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenningsteknologi.
Ytterligere sikkerhetssystemer inkluderer en blindsone-monitor (BSM) med varsling for kryssende trafikk bak bilen (RCTA), avstandssensorer foran og bak, en monitor med parkeringshjelp og en komplett serie bremse- og antispinnsystemer.
FORDELER: Lettkjørt og komfortabel. Mye utstyr er standard. Meget god plass i baksetet. Bra med standardutstyr. Virker skreddersydd for drosjenæringen. Toyotas kvalitetsry.
ULEMPER: Camry fås kun med én motorisering og kun som sedan. Multimedia mangler oppsett for Apple CarPlay og Android Auto. Det kommer, men senere. Har ikke ventilerte seter eller varme i baksetene.
KONKURRENTER: Ford Mondeo Titanium Hybrid (stasjonsvogn) 458 900 kroner. Vil du opp ett hakk er nye Lexus ES basert på samme plattform som Camry, og har altså samme drivlinje. Den koster fra 551 700 kroner.
KONKLUSJON: Gir følelsen av en luksusbil, og det til under 500 000 kroner. Faktisk kommer luksusfølelsen før høyeste utstyrsgrad.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 2487
Elmotor: 88 kW/202 Nm
Effekt, hk ved o/min: 218
Dreiemoment, Nm ved o/min: 221/3600-5200
Egenvekt, kg: 1595-1660
Tilhengervekt, kg: --
Lengde/bredde/høyde, cm: 489/184/146
Akselavstand, cm: 283
Bakkeklaring, cm: 14,5
Bagasjerom, liter: 524
Standard dekkdimensjon: 215/55R17
Forbruk, NEDC l/mil: 0,43/0,44
CO₂-utslipp, g/km: 98-101
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,3
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 446.000 kroner
Pris, toppmodell, kr: 491.800
Prisene er inkludert frakt, registrering og leveringsomkostninger.
Denne saken ble første gang publisert 24/04 2019, og sist oppdatert 25/04 2019.