Test: SsANGYONG REXTON SPORTS
En av de beste å kjøre, men litt for kostbar
Motoren, støyen og sittekomforten taler til den nye pickupens fordel. Dessverre har den også noen mindre fordelaktige attributter.
I de fleste steder i Europa heter den Musso, men i Norge heter SsangYongs nyeste pickup Rexton Sports. Dersom du kjenner igjen Musso-navnet så skyldes det antakelig at SsangYong fra 1993 og frem til 2005 produserte en SUV med samme navn. Rexton Sports er i det store og hele pickup-versjonen av SUV-en Rexton Y 400.
Den har rammekonstruksjon og stiv bakaksel, men kjørekomforten er likevel meget god. Det skyldes primært ikke at den har 5-stags uavhengig bakhjulsoppheng med skruefjærer i stedet for bladfjærer, men den beskjedne motorstøyen og det behagelig samspillet mellom den 181 hester sterke dieselmotoren og automatgiret med seks trinn.
LES OGSÅ: Dette er Norges første selvbetjente pub
Der de første generasjonene med SsangYong kom med en gammel Mercedes-motor, er 2,2-literen i Rexton Sports egenutviklet og varter opp med en dreiemoment på 400 Nm. I løpet av testperioden med langt mer landevei enn bykjøring, ender vi opp med et forbruk på 0,76 liter på mila, noe som var lavere enn tripforbruket på 0,78 l/mil.
Utmerket sittestilling
Det er lett å finne en god sittestilling i Rexton Sports mye takket være at rattet både kan lengde- og høydejusteres, noe som er uvanlig i denne rustikke bilklassen. At førersetet i tillegg har 8-veis elektrisk justerbart førersete med varme og ventilasjon, er slettes ikke å forakte. Brukergrensesnittet til den 9,2 tommer store berøringsskjermen - som er plassert forbilledlig høyt - krever litt tilvenning, men er ikke komplisert. Det støtter både Android Auto og Apple Carplay. Materialvalget i førerhuset spenner fra det som virker solid og innbydende til komponenter som virker simple og skjøre.
Litt mindre
Rexton Sports fås kun som dobbelkabin. Lasteplanet har en lengde på 1,3 meter, som er drøyt 20 centimeter kortere enn for eksempel Hilux. Bredden på 1,57 meter er derimot litt mer enn nevnte Hilux. Du får plass til en europall mellom hjulhusene. Sideveggene er høye, og planet er utstyrt med ett 12V-uttak og fire ringer for feste. Den innvendige lastekapasiteten bak setene er meget raus - 937 liter til taket. Nyttelasten er på ganske beskjedne 715 kilo.
LES OGSÅ: Pilotens siste ord: - Dette kan ikke skje
Hengervekt er viktig i pickup-klassen og der stopper Rexton Sports på tre tonn der de tøffeste konkurrentene kan skilte med 3,5 tonn. Men i flere markeder er Rexton Sports/Musso godkjent for 3,5 tonn. Det jobbes med tilsvarende godkjenning i Norge, men den er foreløpig ikke klar.
For kostbar
Det er mye godt å si om Rexton Sports, men vi synes den er for dyr. Forrige gang SsangYong hadde en pickup i Norge, het den Actyon Sports. Den kostet fra rundt 245 000 kroner i 2007, noe som var vesentlig billigere enn konkurrentene. Det fortrinnet har ikke Rexton Sports. Med en startpris på 424 900 kroner med manuelt gir er den på ingen måte billig. Det er rundt 35 000 kroner mer enn rimeligste D-Max dobbelkabin. Et viktig konkurransefortrinn er dermed borte.
TEKNISKE DATA: SsangYong Rexton Sports
Motor, cm³: 2157
Effekt, hk ved o/min: 181/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800
Egenvekt, kg: 2192
Tilhengervekt, kg: 3000
Nyttelast, kg: 850
Lengde/bredde/høyde, cm: 510/184/195
Akselavstand, cm: 310
Bakkeklaring, cm: 21,5
Lasteplan, lengde/bredde, cm: 130/157
Lastevolum, plan: 1050 liter
Lastevolum, kupé: 937 liter
Standard dekkdimensjon: 235/70 17
Forbruk, NEDC l/mil: 0,86
CO₂-utslipp, g/km: 226
0-100 km/t, fabrikk, sek.: --
Toppfart, km/t: 185
Pris fra, kr: 424 900
Pris testbil, kr: 499 900