Prøvekjørt: Nissan Navara 2,3 dCi N-Guard

Uten åpenbare svakheter

På asfalten er kanskje Nissan Navara den pickupen som ligger tettest på følelsen av personbil. 

Pluss ikon
<b>BAKPÅ:</b> Nissan Navara har egentlig alt du ser etter i en pickup, men salgsmessig ligger den et stykke bak på statistikken. Mens det ble registrert 1232 Ford Ranger i fjor, var tallet for Navara 273, ifølge OFV. En utfordring er at Navara ikke har noe konkurranse­fortrinn på pris sammenlignet med populære Ford Ranger og Toyota Hilux.
BAKPÅ: Nissan Navara har egentlig alt du ser etter i en pickup, men salgsmessig ligger den et stykke bak på statistikken. Mens det ble registrert 1232 Ford Ranger i fjor, var tallet for Navara 273, ifølge OFV. En utfordring er at Navara ikke har noe konkurranse­fortrinn på pris sammenlignet med populære Ford Ranger og Toyota Hilux. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Dagens Nissan Navara ble lansert i 2015 og kom til Norge i 2016. Noe av det mest oppsiktsvekkende var at Double Cab-modellen kom med nytt hjuloppheng med spiral­fjærer bak i stedet for tradisjonelle bladfjærer.

Da vi testet den mot Ford Ranger 3,2 og Toyota Hilux i 2016, mente vi at den hadde den mest moderne motoren av trioen, den eneste med litt kjøre­dynamikk på god asfalt, men med strammest fjæring.

«Motoren i Navara har minst sylindervolum, men med 190 hk og 450 Nm dreiemoment har Nissan hentet ut nesten like sterke krefter som Ford har gjort fra den svære 3,2-literen i Ranger (200 hk, 470 Nm)»

Les også: Test av Toyota Hilux D-4D, Ford Ranger 3,2 TDCI og Nissan Navara 2,3 DCI

I 2020 kom en lett fornyet Navara med oppgradering av det 5-links bakhjulsopphenget. Det er hevet med 25 mm og fjærene er stivet opp.

Det kan jo høres ut som dårlig nytt, for vi syntes Navara var stram da vi testet den i 2016: «Navara har testens fasteste oppsett. Det er ikke ro i bilen i ett sekund på testløypas mest ujevne strekk. Det synes vi er for slitsomt i lengden.»

<b>TERRENG:</b> Nissan Navara er kanskje den mest komfortable pickupen på asfalt, men tåler fint en tur ut i terrenget. Navara har lavserie og elektronisk differensialsperre på bakhjulene. 
TERRENG: Nissan Navara er kanskje den mest komfortable pickupen på asfalt, men tåler fint en tur ut i terrenget. Navara har lavserie og elektronisk differensialsperre på bakhjulene.  Foto: Martin Jansen

Stille og komfortabel

Men etter å ha kjørt den oppgraderte versjonen noen kilometer på ujevn grusvei, sitter vi igjen med inntrykket av at understellet er bedre rustet for urolig underlag. Og den er minst like god på asfalten, om ikke bedre.

Den 2,3-liters twinturbo-dieselen med 190 hestekrefter går stille og komfortabelt, og den traurige lyden av anstrengt firesylindret diesel blir ikke fremtredende før man virkelig tråkker hardt på gassen.

Vi ser ikke bort ifra at diesel-gneldringen vil gjøre seg mer gjeldende på kaldere dager med kald motor. Men det mest behagelige med Navara er at den er rask, særlig i området for mellomakselerasjon. Automatgirkassen med syv trinn er dessuten videreutviklet for bedre komfort og respons.

<b>BETJENING:</b> Multimedieskjermen er blitt litt større og raskere. 
BETJENING: Multimedieskjermen er blitt litt større og raskere.  Foto: Produsent

Det er ikke bare drivlinje og understell som er oppgradert. Nyttelasten er økt til 1180 kilo for dobbeltkabin-utgaven. Det utgjør en økning på over 100 kg fra tidligere.

Bremsene er forsterket, og foran er bremseskivene økt i dimensjon fra 296 mm til 320 mm.

Den mekaniske differensialsperren som fantes før 2015 er erstattet med en elektronisk lås­bar differensialsperre bak.

I tillegg til traction-kontroll har Navara også Vehicle Dynamic Control (VDC), et sensorbasert system som reduserer motoreffekten og bruker bremsene for å stabilisere bilen dersom den begynner å slenge på seg. Nå kan Navara også fås med Intelligent Trailer Sway Assist, et system som motvirker sleng på tilhenger.

<b>AT32:</b> Navara tilbys i en tøffere versjon som er utviklet i samarbeid med Arctic Trucks. Den er noen centimeter bredere og høyere, og bakkeklaringen er økt med to centimeter. Den kan blant annet fås med differensialsperre foran.
AT32: Navara tilbys i en tøffere versjon som er utviklet i samarbeid med Arctic Trucks. Den er noen centimeter bredere og høyere, og bakkeklaringen er økt med to centimeter. Den kan blant annet fås med differensialsperre foran. Foto: Martin Jansen
AT35: 40 mm heving totalt med Arctic Trucks støtdemper og spiralfjær fra Bilstein. Nå kan den også fås med 35-tommers ombygging. Når Navara bygges om med større hjul heves bilen totalt med 40 mm og utstyres med Arctic Trucks støtdempere og spiralfjærer. Hjulhusene tilpasses både foran og bak, i tillegg til flere modifiseringer for at hjulene skal gå fritt i alle situasjoner.
AT35: 40 mm heving totalt med Arctic Trucks støtdemper og spiralfjær fra Bilstein. Nå kan den også fås med 35-tommers ombygging. Når Navara bygges om med større hjul heves bilen totalt med 40 mm og utstyres med Arctic Trucks støtdempere og spiralfjærer. Hjulhusene tilpasses både foran og bak, i tillegg til flere modifiseringer for at hjulene skal gå fritt i alle situasjoner. Foto: Arctic Trucks

Forbedret multimedia

Multimediesystemet i Navara har også fått seg en oppgradering med nye NissanConnect. Skjermstørrelsen er økt fra syv til åtte tommer og systemet har fått flere tilkoblingsmuligheter.

Det er raskere og byr på langt flere muligheter, som TomTom-kart med trafikkinformasjon i sanntid, værinformasjon og Google Street View.

Gjennom NissanConnects smarttelefonapper kan du betjene bilens horn og fjernlys. Det kan jo være nyttig dersom du skulle komme til å glemme hvor du parkerte bilen.

Multimediesystemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.

Rattet kan fortsatt bare høydejusteres, men vi finner likevel en god sittestilling i de komfortable setene. Tre 12V-uttak er noe en raskt kan sette pris på.

Navara-en som vi testet var en N-Guard-­versjon med blant annet White pearl-lakk, sorte 18-tommers aluminiumsfelger, sort grill og takstativ samt sorte detaljer i frontlysene og rundt tåkelyset.

<b>N-GUARD:</b> Navara-en som vi testet var en N-Guard-­versjon. 
N-GUARD: Navara-en som vi testet var en N-Guard-­versjon.  Foto: Martin Jansen

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021

TEKNISKE DATA

Nissan Navara 2,3 dCi automat

Motor, cm³: 2298

Effekt, hk ved o/min: 190/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500

Egenvekt, kg: 2033

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Nyttelast, kg: Maks 1180

Lengde/bredde/høyde, cm: 530/185/181

Lasteplan, cm L/B: 159/156

Bakkeklaring, cm: 22

Vadedybde, cm: 60

Standard dekkdimensjon: 255/60 R 18

Forbruk: 0,94

CO₂-utslipp, g/km: 248

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,8

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 465 431 (med 160 hk)

Pris fra, testbil, kr: 594 406 (N-Guard)

TESTDATA (fra 2016-test)

0–100 km/t, sek: 11,4

60–100 km/t, 4. gir: 6,5

60–100 km/t, 5. gir: 9,3

60–100 km/t, kickdown: 6,0

80–120 km/t, 4. gir: 8,3

80–120 km/t, 5. gir: 10,0

80–120 km/t, 6. gir: 11,8

80–120 km/t, kickdown: 8,2

Støy tomgang, dBA: 48,0

Støy 50 km/t, dBA: 62,3

Støy 80 km/t, dBA: 66,4

Støy 100 km/t, dBA: 69,2

Testforbruk, l/mil: 0,81