Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander PHEV
Fremstår som en helstøpt bil
800 000 kroner er mye penger for en folkelig SUV som Mitsubishi Outlander, men det er aspekter ved bilen som gjør den forlokkende og vanskelig å ignorere.


Mitsubishi Outlander hadde lenge vært populær med 2,2-liters diesel da den ladbare versjonen ble introdusert i Norge sent i 2013. Den ble umiddelbart en suksess. I perioden 1. januar 2014 frem til utgangen av august 2024 ble det registrert 25 884 Outlander PHEV i Norge. SUV, høy sittestilling, firehjulstrekk, god pris, bra med plass og utstyr samt muligheten til å kjøre elektrisk i rundt 40 kilometer, var en vinneroppskrift.
Vi testet den tidlig i 2014 og lot oss overbevise. I 2018 kom en facelift med blant annet større bensinmotor, litt større batteri og stivere karosseri.
Les også: Test: Mitsubishi Outlander PHEV: Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Nå er det klart for en ny plug in-hybrid med Outlander-emblem i Europa. Det dreier seg om en europeisk tilpasning av den japanske versjonen fra 2021. Avgiftspolitikken gjør at markedet for ladbare hybrider ser ganske annerledes ut enn for bare et par år siden. Flere importører har redusert antall plug in-hybrider i sortimentet eller fjernet dem helt. MMC Norge AS bestemte i fjor å ta ladbare Outlander til Norge. Vi fikk en sniktitt på bilen da den hadde Europa-premiere i Madrid i fjor.
Les også: Førsteinntrykk: Nye Mitsubishi Outlander PHEV: Norgesfavoritt i mange år. Nå er den tilbake

Nå har vi også fått prøvekjøre bilen, noe som skjedde i Portugal. Den er helt ny sammenlignet med forgjengeren, men kommer som før med en 2,4-liters bensinmotor og elektriske motorer foran og bak. Total systemeffekt er 302 hestekrefter. Et 22,7 kWt batteri skal gi 86 kilometer elektrisk rekkevidde.
Fastere understell
Da vi starter opp viser kjørecomputeren rundt 75 prosent batterikapasitet og oppgir 48 kilometer elektrisk rekkevidde. Etter å ha kjørt i 58 kilometer med blandet kjøring og en utetemperatur på 14 grader, er batteriet tomt. Det vil si, helt tomt blir det aldri. 30 prosent spares slik at blant annet firehjulsdriften alltid er aktiv.

Da vi parkerer bilen etter å ha kjørt 251 kilometer, viser kjørecomputeren et forbruk på 0,66 liter per mil. Deler av den tilbakelagte strekningen skjedde på motorvei med 120 km/t- hastighet. Outlander kan kjøres helt elektrisk i opptil 135 km/t. Ingen tung vitenskapelig test dette, men en indikasjon.
Nye Outlander har strammere demping og er en langt bedre bil å kjøre enn forgjengeren. Styringen oppleves mer direkte og det fastere understellet gir mer kontroll i svingene. Ulempen er mer hopp og sprett på hullete vei. På variert veidekke i i Portugal oppleves bilen som støysvak, bortsett fra noe vindsus i motorveihastighet, som ikke er noen overraskelse i en høyreist bil som Outlander.

Rattet er tykt og godt å holde i og du kan velge mellom hele syv kjøreprogrammer. Normal, Eco, Power, Tarmac (asfalt), Gravel (grus), Snow (snø) og Mud (gjørme). Programmene velges med et hjul på midtkonsollen og justerer parametere som rattmotstand, gassrespons, kraftdistribusjonen i 4WD-systemet og den elektroniske stabilitetskontrollen.

Firehjulstrekket kalles fortsatt S-AWC (Super-All Wheel Control). Det er ingen fysisk forbindelse mellom akslingene. S-AWC er et sensorbasert system som overvåker blant annet rattvinkel, hastighet, dreiemoment i motoren, differensialutveksling og stabilitetskontrollen. Dette er et gjennomprøvd system, og i kombinasjon med nesten 20 centimeter bakkeklaring er Outlander rustet for å mestre rufsete hytteveier.
Knappene beholdt
Mitsubishi har heldigvis ikke eliminert knappene fra cockpiten. Her finnes knapper for klimafunksjonene, noe som gjør det hele såre enkelt og raskt å betjene. Egen knapp for rattvarme og hjul for lydvolumet er noe å sette pris på.

Outlander kommer med en en miks av ultrasoniske sensorer, radar og kamerateknologi som gir bilen en anselig mengde moderne førerassistent- og sikkerhetssystemer, som ryggenødbrems, blindsonevarsler med filskifteassistent, filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll og skiltleser. Et par trykk på de velfungerende rattknappene, så er ulydene fra blant annet den EU-pålagte fartsbrytervarslingen borte. Jeg skrudde også av filskifteholderen og den enerverende førerovervåkningsvarslingen som støtt forteller meg at jeg er uoppmerksom. En kan bli distrahert av mindre.
Sentralt på midtkonsollen finnes trådløs ladeplate, to USB-C-uttak og 12V. Her finnes også knapp for helt elektrisk modus samt og enpedalsfunksjon. Akselerasjon og regenerering styres da av gasspedalen alene og reduserer behovet for å bruke bremsepedalen.

Et helt digitalt førerdisplay og en 31 centimeter bred berøringsskjerm komplettere det hele. Berøringsskjermen er fargesterk og er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Bilen vi kjørte hadde også head up-display, som blant annet gir en enkel fremstilling av navigasjonen dersom du bruker bilens eget navi-system.
Skinnseter
Vi kjørte Outlander med nest høyeste utstyrsnivå, Instyle, som blant annet omfatter skinnseter med varme, ventilasjon og massasje. Med Instyle er deler av dashbordet og innsiden av dørene kledd med skinn. Det gir den folkelige bilen et ganske luksuriøst inntrykk.

Et 650-watts Yamaha-anlegg med 12 høyttalere inkludert subwoofer bidrar til det. Skinnsetene foran er elektrisk justerbare, myke og bekvemme. De tilbyr ikke mye sidestøtte, men det er heller ikke nødvendig. En null til hundre-akselerasjon på 7,9 sekunder gjør at Outlander heller mot det sedate, noe som kler enn bil som dette.

Når jeg justerer sittestillingen etter mine 180 centimeter er beinplassen i baksetet raus. Sitteputen er litt kort, ellers er komforten i baksetet prima. Bagasjerommet tar 498 liter, temmelig nøyaktig det samme som konkurrenten Toyota RAV4. Feller du ned baksetene, som har praktisk 40:20:40 splitt, øker volumet til 1422 liter. I tillegg kan du hekte på 1600 kilo henger.

Flere utstyrsnivåer
Outlander PHEV kommer i fire utstyrsversjoner: Invite, Intense, Instyle og Instyle+. Selv laveste nivå har brukbart med utstyr og omfatter syv kjøreprogrammer, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Dynamic Sound Yamaha Premium-anlegg med åtte høyttalere, oppvarmet ratt, åtteveis elektrisk justerbart førersete, seter i kunstskinn, trådløs lader for mobil, adaptiv cruisekontroll, RCTA (Rear Cross Traffic Assist) og varmepumpe med forhåndsvarming. Intense-nivå omfatter også adaptive LED kjørelys, head up-display, oppvarmet frontrute, bakluke som kan åpnes elektrisk med fotbevegelse under støtfangeren og 20-tommmers felger.
Importøren MMC Norge tror det er utstyrsnivå Instyle som blir det mest etterspurte i Norge. Det inkluderer blant annet Yamaha-anlegget med 12 høyttalere, automatisk klimaanlegg med tre soner, varme også i baksetene, elektriske justerbare forseter med minne og ventilasjon, panoramasoltak og elektrisk justerbare sidespeil med minne.

Dette utstyrsnivået har også digitalt bakspeil, som innebærer at speilet er en skjem som viser bildet fra kameraet på antennefinnen på taket. Det er en praktisk løsning dersom bagasjerommet er fullt slik at sikten gjennom bakvinduet er redusert. Du kan imidlertid svitsje til konvensjonell visning hvis du heller vil se bakvinduet og eventuelle baksetepassasjerer.
Vi Menn Bil mener:
Prisen på Outlander PHEV blir raskt over 800 000 kroner med det rette utstyret. Det er mye penger for en bil som tross alt ikke er i luksusklassen. Likevel er det forlokkende aspekter ved Outlander. Null rekkeviddeangst er et godt nok argument for mange. Legg til et solid renomme, et helstøpt inntrykk samt åtte års garanti, og du har argumenter nok til å forsvare prisen.
Tekniske data

Motor, cm³: 2360
Elmotor, foran, kW/Nm: 85/255
Elmotor bak, kW/Nm: 100/195
Samlet effekt, hk ved o/min: 302
Dreiemoment, Nm ved o/min: 450
Batteri kWt: 22,7
Elektrisk rekkevidde, km: 86
Egenvekt, kg: 2120
Tilhengervekt, kg: 1600
Taklast, kg: 80
Lengde/bredde/høyde, cm: 472/186/175
Akselavstand, cm: 270
Bakkeklaring, cm: 19,6
Bagasjerom, liter: 498-1422
Standard dekkdimensjon: 235/60R18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,08
CO2-utslipp, g/km: 19
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 734.900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn