Test: Mitsubishi Eclipse Cross

Etterlengtet fornyelse

Et moderne tilskudd i modellprogrammet er midt i blinken for gamle og nye Mitsubishi-kunder.

Pluss ikon
<b>FACELIFT:</b> Nytt utseende og ladbar drivlinje baner veien for en ny Mitsubishi-modell i Norge. 
FACELIFT: Nytt utseende og ladbar drivlinje baner veien for en ny Mitsubishi-modell i Norge.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Mitsubishi har de siste årene i stadig større grad basert sitt nærvær her i Norge på én modell: Outlander PHEV. En staut SUV-modell med ladbart hybriddrivverk og hyggelig pris som sin store styrke.

Og selv om det neppe føles helt trygt å være avhengig av denne ene modellen, har likevel Mitsubishi-organisasjonen og Outlander-modellen gjort sine ting godt: Selv i 2020 endte veteranen opp som Norges mest solgte ladehybrid, og snaut 3 300 registreringer holdt til en 10. plass på bestselgerlisten.

Les også: 2018-test av Mitsubishi Outlander PHEV

Uansett er det godt med nytt blod i stallen, og for 2021 har Mitsubishi fått en ny modell på plass.

Helt ny er riktignok ikke Eclipse Cross – den debuterte på Genève-utstillingen i 2017, men en facelift og ladbar hybridversjon har igjen gjort Eclipse Cross aktuell for norske bilkjøpere.

<b>SMÅPENT:</b> Førerplassen kjennes kompakt og veldesignet ut. 
SMÅPENT: Førerplassen kjennes kompakt og veldesignet ut.  Foto: Terje Bjørnsen

Gammelt og nytt

Det er en viss tosidighet i denne fornyelsen. For på utsiden ser den nye modellen flere generasjoner ferskere ut enn langtraveren Outlander.

Her er det typiske linjer for en moderne crossover med asiatisk opphav. Det er ikke vanskelig å se likhetstrekk til eksempelvis det Lexus har servert i denne klassen de siste årene.

Men løfter du på det moderne skallet, finner du velkjent teknologi: Her er det i store trekk den samme drivlinjen du finner i Outlander PHEV.

<b>HOLDER MÅL:</b> God sittekomfort foran og tilstrekkelig plass for fire voksne preger interiøret. 
HOLDER MÅL: God sittekomfort foran og tilstrekkelig plass for fire voksne preger interiøret.  Foto: Terje Bjørnsen

Noen vil synes det er litt skuffende, men skulle man først plukke ut noe for gjenbruk i en ny modell, er dette nok den beste biten å ta med seg.

Her har du en bensindrevet 2,4-liters firesylindret rekkemotor på 98 hk/72 kW og en elmotor på 82 hk/60 kW til å drive forhjulene, mens en elmotor på 95 hk/70 kW tar seg av kraften til bakhjulene.

Høyspentbatteriet er på 13 kWh, og skal ifølge WLTP-normen gi bilen en helelektrisk rekkevidde på inntil 50 km.

I kjølig vårvær kommer vi 40 km på strøm og ender opp med en forbruk på 0,5 l/mil i den faste 200 km testsløyfen. Det slik man kan forvente fra en bil av denne typen.

<b>MODERNE:</b> Eclipse Cross følger designtrenden fra Asia med skarpe linjer i kompakte crossovermodeller. 
MODERNE: Eclipse Cross følger designtrenden fra Asia med skarpe linjer i kompakte crossovermodeller.  Foto: Terje Bjørnsen

Inkarnasjonen av lettkjørt

En trinnløs automatkasse er siste ledd i en drivlinje der kjøreopplevelsen er bedre enn det de rene spesifikasjonene skulle tyde på.

Det handler nemlig om at du sjelden tenker over hva som skjer i kulissene. Her foregår det aller meste helt sømløst – enten det skal være eldrift, hybrid eller 4WD ordner bilen det meste uten at du legger merke til hva som skjer.

Les også (+): Test: Peugeot 3008 Hybrid4 - Familiebil i fyr og flamme

Aller best fungerer det ved normal kjøring og kraftinnsats. De gangene du trenger ekstra krefter er Eclipse Cross langt unna de sprekeste ladehybridene når det kommer til akselerasjonsegenskaper, der biler som Peugeot 3008 og Toyota RAV4 med sine rundt 300 hester setter det meste til veggs.

Les også (+): Test: Toyota RAV4 PHEV - Rekkevidde-knockout

PLASS: Bagasjerommet tar 453 liter, akkurat som i Mitsubishi Outlander PHEV
PLASS: Bagasjerommet tar 453 liter, akkurat som i Mitsubishi Outlander PHEV Foto: Terje Bjørnsen

Mange Mitsubishi-kunder kan sannsynligvis leve godt uten å bli klistret mot seteryggen, noe i og for seg hele bilens karakter kler utmerket.

For selv om Eclipse Cross på langt nær framstår som det sportslige og dynamiske alternativet i denne klassen, gir den en velbalansert kjøreopplevelse.

Velbalanserte veiegenskaper

Når vi låner bilen på test er det midt i verste telehiv-tiden. Der vi setter pris på at hjulopphenget er smidig nok til å fjære unna det meste av hump og stump vårløsningen byr på.

Samtidig er veigrepet godt, og bilen kjennes nøytral og kommuniserer sine intensjoner tydelig til føreren. Bare et noe høyt støynivå trekker langturskomforten ned.

<b>VOKSNE:</b> Plassforholdene er fint tilpasset fire voksne innvendig.
VOKSNE: Plassforholdene er fint tilpasset fire voksne innvendig. Foto: Terje Bjørnsen

På det praktiske området følger Eclipse Cross normen for typiske crossovermodeller i 450–500 000 kronersklassen.

Det betyr plassforhold fint tilpasset fire voksne innvendig og et bagasjerom på 453 liter, noe de med normale lastebehov vil leve godt med.

Bilen kan også trekke henger på inntil 1500 kg. Dermed klarer Eclipse Cross det meste en Outlander kan, med et langt mer moderne totalinntrykk.

Dommen

Ny innpakning og velkjent teknikk. Mitsubishi er ikke de første som prøver seg på denne kombinasjonen, og sluttresultatet er en ganske vellykket ladbar crossovermodell.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 2360+2xEL

Effekt, kW: 72/60/70

Dreiemoment, Nm: 335

Egenvekt, m/fører, kg: 1975

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 455/181/169

Akselavstand, cm: 267

Bakkeklaring, cm: 19

Bagasjerom, liter: 453–1584

Standard dekkdimensjon: 225/55-18

Batterikapasitet, kWh: 13,8

Rekkevidde, WLTP km: 45

Rekkevidde i test, km: 40

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,2

CO₂-utslipp, g/km: 46

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11

Toppfart, km/t: 162

Pris fra, kr: 449 900

Pris testbil fra, kr: 499 900

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 10,0

60–100 km/t, kickdown: 5,3

80–120 km/t, kickdown: 6,9

Støy 50 km/t, dBA: 61,5

Støy 80 km/t, dBA: 64,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,0

Testforbruk, l/mil: 0,5

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2021