MG ZS EV
Den første Kina-bilen
Det er noe eget ved å sette seg bak rattet på den første personbilen fra Kina i regulært salg her i Norge. Og det blir garantert ikke den siste, allerede i løpet av 2020 kommer flere nye merker til landet.
Japanske og sørkoreanske biler har vært gjennom samme løypa tidligere og endt opp som et helt naturlig valg på den norske bilmenyen. Sannsynligheten for at det samme skjer med biler fra Kina, anser vi som stor.
En ting er den uttalte politiske viljen fra regimet til å bruke skiftet fra fossilbil til elbil for å bli en dominerende kraft i verdens bilindustri.
Kineserne har vist evnen til å lykkes med sine målsettinger. En annen er at bilindustri ikke er noe nytt i Kina.
Samarbeid med europeisk, asiatisk og amerikansk bilindustri har pågått i mange år. En tredje årsak er Kinas enorme bilmarked som har tiltrukket seg utenlandsk bilproduksjon i stor stil. Det samme gjelder batteriproduksjon, en ikke uvesentlig ingrediens i dagens kamp om elbil-tronen.
Men det blir ingen langsiktig suksess på bilfronten om ikke produktene holder den standarden kundene forventer.
Norge er et kresent bilmarked. Nordmenn lar seg ikke avspise med hva som helst. Selv til de rimelige bilmodellene setter vi krav til egenskaper og utstyr som ikke er vanlig andre steder.
Ingen nybegynnere
Dette må den nye MG ZS EV bryne seg på. Produsert av Shanghai-baserte SAIC, en av de fire store statseide kinesiske bilprodusentene.
Den tas til Norge av Norwegian Mobility Group AS, et underbruk av Gill Gruppen, mest kjent i bilbransjen her hjemme som mangeårig Subaru-importør.
Noen vil kanskje stusse over det britiske MG-navnet, men rettighetene til det havnet i Kina etter konkursen i 2005. MG ZV-modellen er en velkjent størrelse i utvalget av MG-modeller fra SAIC. En typisk kompakt-SUV, lansert i 2017 med forbrenningsmotor og i 2019 i den elektriske EV-utgaven.
Derfor bør det ikke komme som noen overraskelse at førstegangseuforien over å kjøre kinesisk bil, raskt går over i en følelse av det velkjente og velprøvde. Hvilket bør være den aller beste garantien for at MG faktisk har noe på det norske markedet å gjøre.
For konseptet kjenner vi fra utallige folke-SUV-modeller det siste tiåret. Det minner om en kombinasjon av biler som Mazda CX-3, Kia Sportage, Ford Kuga og Nissan Qashqai – for å nevne noen eksempler.
Gunstig pris
Rent bilmessig kjennes MG ZS EV hverken spesielt raffinert eller spennende. Men det forventer nok ikke de typiske kundene at den skal være. Heller praktisk og med dugelige allroundegenskaper. Og det får du.
Tekniske data
Motor: EL
Effekt, hk/kW: 143/105
Dreiemoment, Nm: 353
Egenvekt, m/fører, kg: 1566
Lengde/bredde/høyde, cm: 431/181/162
Bagasjerom, liter: 448
Standard dekkdimensjon: 215/50-17
Batterikapasitet, kWh (brutto): 44,5
Rekkevidde, WLTP km: 263
Rekkevidde i 200 km test: 210
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,86
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,2
Toppfart, km/t: 140
Pris fra, kr: 229 990
Pris testbil, kr: 249 990
Testdata
0–100 km/t, sek: 9,3
60–100 km/t, kickdown: 4,8
80–120 km/t, kickdown: 6,8
Støy 50 km/t, dBA: 61,5
Støy 80 km/t, dBA: 65,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,5
Testforbruk: 1,89 kWh
Tatt i betraktning at MG ZS EV er en rimelig bil – toppversjonen vi kjører på test koster 250 000 kroner før leveringsomkostninger – tilbyr den masse plass for pengene. Særlig bagasjerommet er et funn, dypt og kvadratisk, her får du plass til det aller meste. Også innvendig fungerer ZS EV som familiebil for fire, med tilstrekkelig benplass, takhøyde og bredde.
Dessuten gjør den et ryddig inntrykk på veien. Den kjører omtrent som de fleste andre forhjulsdrevne SUV-modeller i denne klassen: Forutsigbart, og ESP-systemet holder god kontroll om du skulle begynne å skli litt på vinterveien.
Fjæringsoppsettet er på den myke siden, det betyr grei komfort på store og små ujevnheter. Det passer bedre enn sportslig presisjon for en bil av denne typen. Testmålingene våre viser også at støynivå er på nivå med mer velkjente konkurrenter.
MG ZS EV er utstyrt med en elmotor på 105 kW (143 hk) og et solid dreiemoment på 353 Nm. Siden batteriet er mellomstort med 44,5 kW brutto er vekten lavere enn sammenlignbare biler med større batteri. I våre testmålinger gjør MG ZS EV en god figur og er tilstrekkelig kjapp ved normale forbikjøringer.
Ingen langtursbil
Ifølge den nye og mer realistiske WLTP-normen, skal MG ZS EV ha en maksimal rekkevidde på drøyt 260 km. Vi logger forbruket over drøyt 800 km, og i den perioden er det mildt vintervær med temperaturer rundt 0 grader.
Da varierer den maksimale rekkevidden mellom 190–230 km og forbruket mellom 1,7 til 2,3 kWh per mil. Under sommerlige forhold vil du sikkert komme noen mil lenger.
Dommen
I design og egenskaper minner MG ZS EV om mange andre mellomstore SUV-modeller med asiatisk opprinnelse. Det er først når du kommer til utstyrslisten at den ikke er helt i takt med normal norsk bilsmak. Men når manglene ikke er verre enn dette, tipper vi en god del elbilkunder i 230–250 000 kroners området kan leve fint med denne MG-modellen.
Dermed blir MG ZS EV en bil du klarer alle daglige gjøremål med – uten at rekkevidden blir noen stor bekymring. En utpreget langtursbil er den ikke: Typisk rekkevidde preges av at du sjelden får hurtigladet til noe særlig mer enn 80 % og neppe tyner nedsiden noe lavere enn 10 %. Da ligger den effektive kjøredistansen på cirka 13–16 mil. Men de fleste helgeturer lar seg gjennomføre med en hurtiglading eller to. Bilen skal kunne lade med inntil 80 kW, men våre hurtigladesesjoner på 50 kW-ladere endte med et snitt på ca. 30 kW.
Der potensielle MG ZS EV-kunder muligens vil stusse noe, er på utstyrssiden. Der finner du noen rare mangler – i alle fall sett med norske øyene. Eksempelvis har bilen velfungerende adaptiv cruisekontroll, Apple CarPlay og bøttevis med aktive og passive sikkerhetssystemer som gir toppscore i EuroNCAP-sikkerhetstest.
Den største skuffelsen er at den nøyer seg med lett antikvariske halogen hovedlys. Den har heller ikke lengdejustering av rattet eller automatisk klimaanlegg. Nå fungerer riktignok det manuelle klimaanlegget helt greit, men det er på slike detaljer du ser at MG ZS EV ennå ikke er finjustert til norsk bilsmak.
Mer i ermet
Norwegian Mobility Group har ikke tenkt å gi seg med MG som eneste Kina-import. I løpet av 2. halvår 2020 kommer det to nye modeller fra Dong Feng SOKON, den nest største bilprodusenten i Kina. Først ut er DFSK E3, en folkelig SUV-modell, priset slik at den kan ta opp kampen med Hyundai Kona og Kia e-Soul. Rekkevidden vil ligge opp mot 400 km.
Mot slutten av 2020 dukker Seres SF5 opp. Det merket sikter seg inn mot den mer prestisjepregede delen av markedet. Her dreier det seg om en crossovermodell med sportslig utseende og rekkevidde rundt 500 km. Senere kommer en mindre (SF3) og en større (SF7) modell. De neste fem årene regner importøren med å lansere opp mot 20 ulike modeller.