Test: Hongqi E-HS9

Den mangler en del på finishen, men det er forståelig at den enorme elbilen har solgt bra i Norge

Den gigantiske SUV-modellen har gjort suksess i Norge. Det er kanskje ikke så rart som man skulle tro.

Pluss ikon
<b>GRILLPARTY:</b> Prangende front hører med på kinesiske luksusbiler.
GRILLPARTY: Prangende front hører med på kinesiske luksusbiler. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Den er et ordentlig beist av bil, Hongqi E-HS9. 5,21 meter lang og over to meter bred, med vekt på godt over 2,7 tonn.

Det er ikke mange andre modeller på det norske markedet som følger den kinesiske elbilen når det kommer til dimensjoner.

Isolert sett er det ingen prestasjon å selge drøyt 2000 biler og havne på 24. plass i salgsstatistikken for 2022, hvis det ikke hadde vært for at bilen både er relativt kostbar og et helt ubeskrevet blad når det kommer til merkenavnet.

Det hjelper selvsagt at det er en kjent importør (Motorgruppen med bl.a. Mitsubishi i stallen) som står bak, dermed har bilkjøperen et etablert forhandlernettverk i ryggen.

<b>GIGANT:</b> Med 5,21 meter er bilen stor og ikke spesielt lettkjørt. Minner paradoksalt nok om store amerikanske SUV-er i måten den kjører på.
GIGANT: Med 5,21 meter er bilen stor og ikke spesielt lettkjørt. Minner paradoksalt nok om store amerikanske SUV-er i måten den kjører på. Foto: Terje Bjørnsen

Hongqi ble den mest solgte kinesiske bilmodellen i Norge i fjor, foran den langt rimeligere MG Marvel R, og de to noe mer sammenlignbare BYD Tang og NIO ES8.

Les også: Vi Menn Bils test av MG Marvel R

Les også: Vi Menn Bils test av BYD Tang

Les også: Vi Menn Bils test av NIO ES8

Ikke alt er på plass

Det hele blir enda litt merkeligere når vi vet at Hongqi E-HS9 er en bil i utvikling. Ikke selve grunnkonstruksjonen, den er satt. Men når det kommer til elementer som utstyr, elektronikk, infotainment, hurtiglading og andre ting som kan oppdateres har importøren vært åpen på at ikke alt er helt slik vi vil ha det i Norge.

Derfor har det tatt tid fra vi ytret vårt første ønske om å kjøre Hongqi på test, til importøren har hatt en bil de synes kan lånes ut. Men fortsatt med beskjed om at det er best å bruke Apple CarPlay eller Android Auto i stedet for bilens innebygde navigasjon eller radio.

<b>SKJERMER:</b> I alt fire skjermer for fører og passasjer. Betjeningslogikk og innebygde funksjoner er ikke alltid helt på høyden.
SKJERMER: I alt fire skjermer for fører og passasjer. Betjeningslogikk og innebygde funksjoner er ikke alltid helt på høyden. Foto: Terje Bjørnsen

Dermed er det ikke rart at man undres en smule over hvorfor såpass mange nordmenn har satset 700–800 000 kroner på denne modellen, fremfor en mer velprøvd bil fra et mer kjent merke.

Det tar ikke mer enn en grundig gjennomgang av interiøret og noen mil bak rattet før svaret gir seg selv. På tross av det vi har nevnt så langt, har Hongqi E-HS9 noen egenskaper du ikke finner i andre elbiler på det norske markedet, og som vi vet av erfaring treffer godt hos et utvalgt publikum.

Gedigen benplass

Selvsagt reflekteres de utvendige målene også innvendig. Det betyr at bilen faktisk fungerer som sjuseter i de to rimeligste utstyrsversjonene, eller som seksseter i vår mest påkostede Exclusive-utgave. De to ekstrasetene på tredje seterad holder til korte turer for voksne, og barn skal nok klare turen til hytta.

<b>INNBYDENDE:</b> Exclusive-versjon med fabelaktig passasjerkomfort i de to separate baksetene.
INNBYDENDE: Exclusive-versjon med fabelaktig passasjerkomfort i de to separate baksetene. Foto: Terje Bjørnsen

Reguleringsmuligheter gjør at du kan tilpasse benplassen, mens lengden på bagasjerommet sikrer brukbar lasteplass selv med ekstrasetene i bruk. Bilen kan trekke henger på 1500 kilo med førerkort klasse BE, og 750 kg med vanlig klasse B. Hvis du stapper bilen full av folk og bagasje, er det også lurt å holde et lite øye med den tillatte nyttelasten.

<b>MASSE PLASS:</b> Bilen fås som 6- eller 7-seter. Sistnevnte er mest praktisk med helt baksete på andre seterad.
MASSE PLASS: Bilen fås som 6- eller 7-seter. Sistnevnte er mest praktisk med helt baksete på andre seterad. Foto: Terje Bjørnsen

Mens Comfort og Premium har helt baksete, byr Executive-versjonen på en limousinaktig følelse med sine to separate bakseter. De har tilnærmet samme sittekomfort som de svært behagelige forsetene, og sørger for at fire personer har en langturskomfort av ypperste klasse. God takhøyde, stor bredde og gedigen benplass minner oss om at mange kinesiske Hongqi-eiere opplever bilen fra baksetet, og har en sjåfør til å ta seg av selve kjøringen.

USA-følelse

Ikke at det er en uoverkommelig oppgave, straks du har vent deg til hva Hongqi E-HS9 kan og ikke kan ute på veien. Den minner mest om en stor amerikansk SUV, litt som en Chevrolet Tahoe eller Ford Explorer. Sistnevnte har jo vært populær i hybridversjon her i Norge de siste årene. Du finner nemlig raskt ut at bilen ikke trives særlig godt med å presses gjennom svingene, til det er fjæringsoppsettet for mykt, styringen for vag og bevegelsene for upresise.

DEN FØRSTE: Hongqi CA72 fraktet kinesiske partitopper i en årrekke. Blant annet Mao og Richard Nixon da han besøkte Kina i 1972.
DEN FØRSTE: Hongqi CA72 fraktet kinesiske partitopper i en årrekke. Blant annet Mao og Richard Nixon da han besøkte Kina i 1972. Foto: Getty Images

Partitransport

Hongqi kan spore sine røtter tilbake til 1958 og den første CA72-modellen med V8-motor på 200 hk, basert på en Chrysler fra 1955. Bilene ble produsert i begrenset antall og ble i første rekke brukt av partitopper og ved statsbesøk. På 1990- og 2000-tallet ble Hongqi-merket brukt på lisensproduserte biler, blant annet fra Audi, Chrysler og Toyota. Fra 2015 har merket blitt fullstendig restrukturert med tung satsing på et bredt modellspekter med både elektriske og fossile drivlinjer. Fra snaut 5000 produserte biler i 2017, har veksten vært enorm, med over 300 000 biler produsert i 2021. En ny elektrisk mellomklasse-SUV er ventet i 2024.

I stedet avpasser du farten og nyter heller den lett duvende og svært behagelige kjørefølelsen i et mer sedat tempo.

Luftfjæringen har ulike oppsett, men harmonien er absolutt best i komfortinnstilling.

Heldigvis er E-HS9 relativt stillegående, slik at lange motorveietapper gir akkurat den luksusfølelsen du ønsker i en slik bil.

Med inntil 405 kW/551 hk og 750 Nm har du en overflod av krefter. I normalinnstilling ligger effekten rundt 450 hk, og det skal mye til at du trykker på begge rulleknappene på dashbordet, slik at du får tilgang til hele registeret.

Vi målte akselerasjonen med begge innstillinger, og fra 0–100 km/t går det på henholdsvis 4,9 og 5,5 sekunder, til tross for piggfrie vinterdekk og våt veibane. Det skiller også noen tiendedeler i forbikjøringsakselerasjon, men ikke noe du vil merke i praksis (se testdata).

Når det gjelder bilegenskapene for øvrig, kjennes E-HS9 en smule overmotorisert ut. Bortsett fra selve testmålingene var vi aldri i nærheten av å gi full gass i normal trafikk.

Strømtørst

DETALJSTYRING: Betjeningsskjerm i midtkonsollen kontrollerer alt fra klimaanlegg til setemassasje.
DETALJSTYRING: Betjeningsskjerm i midtkonsollen kontrollerer alt fra klimaanlegg til setemassasje. Foto: Terje Bjørnsen

Ikke uventet forsyner de tunge bilen med firkantet front seg relativt grådig av våre knappe energiressurser.

Er du uforsiktig med gass og langturstempo ser du enkelt tre kWh per mil, mens en mer tilbakeholden kjørestil gir 2,65 kWh/mil i vår 200 km forbrukstest med utetemperatur på to grader.

Til sammenligning har vi kjørt Audi e-tron 55 og BMW iX xDrive50 på 2,6 og 2,4 kWh/mil under lignende kjøreforhold.

Les også: Vi Menn Bils test av Audi e-tron 55

I forbrukstesten oppnår Hongqi en maksimal rekkevidde på 325 km.

Vi hurtiglader to ganger i løpet av våre 650 testkilometer, og stopper da etter 280 og 290 km med syv og åtte prosent gjenværende batterikapasitet, etter å ha startet med 100 prosent.

Les også: Vi Menn Bils test av BMW iX xDrive50

Det er i korteste laget for en bil av denne typen, men selve hurtigladingen opp til 85 prosent preges av en relativt god ladehastighet på i snitt 84 kW (-6 grader) og 92 kW (+4 grader).

KONKURRENTER: Den store kineseren mangler fortsatt en del på at bilen skal være et fullgodt alternativ til europeiske luksus-SUV-er.
KONKURRENTER: Den store kineseren mangler fortsatt en del på at bilen skal være et fullgodt alternativ til europeiske luksus-SUV-er. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Med tanke på pris, plass og luksusfølelse er det forståelig at Hongqi E-HS9 har solgt bra her i Norge. Det mangler fortsatt en del på at bilen skal være et fullgodt alternativ til europeiske luksus-SUV-er. Til det er ikke kvalitetsfølelse og kjøreopplevelse helt på høyden. Moms og vektavgift har jafset i seg noe av prisfordelen, men fortsatt er en fullspekket Hongqi rimeligere enn de typiske konkurrentene fra Mercedes, Audi, BMW og Tesla. Og det må den være.

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 405/551

Dreiemoment, Nm: 750

Egenvekt, m/fører, kg: 2735

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 521/201/173

Bagasjerom, liter: 255–1747

Standard dekkdimensjon: 265/45-21

Batterikapasitet, kWh: 90

Rekkevidde, WLTP km: 465

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,2

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 700 000

Pris testbil fra, kr: 1 008 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 4,9/5,5*

60–100 km/t: 2,0/2,3*

80–120 km/t, kickdown: 2,5/2,9*

Støy 100 km/t, dBA: 65,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,65

Rekkevidde test, km: 325

Misvisning 100 km/t: 93

*Ekstrem-/Normal-innstilling

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2023

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2023, og sist oppdatert 10/03 2023.

Les også