Test: BMW 745 Le xDrive og Mercedes-Benz S400d 4Matic lang
Titanenes tvekamp
Det oser prestisje og rikdom hele veien til banken. Men luksuslimousinene er langt mer enn symboler på velstand.
Det er nok ikke den mest relevante bilduellen lenger, men fortsatt blant de mest prestisjetunge.
S-klasse mot 7-serie, Mercedes mot BMW, Stuttgart mot München, Schwaben mot Bayern. På 1970- og 80-tallet sto de store luksussedanene i front når de to tyske prestisjeprodusentene tok frem sitt aller beste.
Da var det bare å kjøre sammenligningstest for å finne ut hvem som hadde brystkassen først på målsnøret i teknologi- og innovasjonskampen.
I dag er det litt annerledes, for selv om S-klasse og 7-serie fortsatt er viktige teknologibærere for merkene, er de ikke lenger alene på toppen i modellhierarkiet.
Elektriske varianter
I mange markeder er store SUV-er, sportsmodeller eller råtasser fra AMG og M-Sport likeverdige til å definere hvor merkesteinen ligger.
I 2021 måles det aller best på hvor langt du er kommet med elbil. Også der har de tilsynelatende sitt på det tørre; Mercedes med sin nye EQS, mens BMW går SUV-veien med sin iX.
Les også:
Mercedes EQS skal ha en rekkevidde over 700 kilometer
Slik blir BMWs nye elektriske flaggskip, iX
Vi skulle kanskje ventet et år eller to med vår duell, for da Mercedes-lanserte S-klasse tidligere i år, var BMW kjapt ute med å påpeke at neste 7-serie ikke er langt unna. Og at også den kommer i elektrisk versjon.
Aldersforskjeller
Men selv om 7-serie har rundt seks år på baken, fikk den en facelift i 2019 og kom nylig i ladbar hybridversjon.
BMW er flinke med sine produktoppgraderinger, så vi frykter ikke akkurat en utdatert luksusbil på startstreken fra den kanten.
Den nye Mercedes-Benz S-klasse debuterte på høsten 2020 og har så langt kommet i diesel- og bensinversjoner. Men også her er en ladbar hybridversjon på trappene.
Men nok prat om historie og fremtid, det er på tide å komme seg bak rattet på de to luksusbilene og se hva de kan prestere.
Kina-grill
Jeg starter med BMW og stusser en smule over den voldsomme grillen. Den klarer faktisk å se overdimensjonert ut på en allerede overdimensjonert bil, for slik seg hør og bør har vi fått tildelt langversjoner av begge bilene.
Det betyr lengde på nesten 5,3 meter og akselavstand på drøyt 3,2 meter for dem begge.
Men tilbake til kjempegrillen – et Google-søk antyder at nesten halvparten av 7-serie-produksjonen går til det kinesiske markedet, og der er stor grill synonymt med status og rikdom.
Nå er ikke grillen i Mercedes-Benz S-klasse noe for pyser den heller, men fronten klarer altså den fine balansen mellom å utstråle pondus og virke påtrengende.
Enkelt utstyrt
Grunnet litt rokeringer på utlånsbilene til BMW, måtte vi ifølge kommunikasjonssjef Marius Tegneby ta til takke med en noe enkelt utstyrt 7-serie.
Jeg vet ikke hva BMW måtte mene om utstyret i min privatbil, men ”enkel” er ikke et ord jeg ville brukt på opplevelsen av denne 745Le xDrive.
Riktignok skjønner jeg det bedre når jeg senere tar plass i S-klasse, men det skal vi kommet tilbake til om litt.
At jeg ikke savner masse ekstrautstyr, knapper å trykke på eller finurlige finesser kommer sannsynligvis av at 7-serie gjør det alle BMW-er er laget for å gjøre: Den engasjerer sjåføren i deg, gir deg lyst til å sitte bak rattet i stedet for å sippe champagne og se på Bloomberg TV i baksetet.
En vesentlig bidragsyter til det sitter naturligvis i motorrommet. M-en i BMW står tross alt for ”Motoren”, og en bensindrevet rekkesekser blir aldri feil med blåhvitt symbol på panseret.
Treliteren er forsterket med turbolading og en elmotor, det sørger for 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.
Det er bare å si nam-nam og forsyne seg av det gasspedalen har å by på.
Bakoversveis
Ved siden av en nydelig harmoni og deilig klang, brenner drivlinjen ordentlig til når du gir full gass.
Vi klokker inn 0–100 km/t på 5,3 sekunder, og forbikjøringsakselerasjon fra 60 til 100 km/t på 2,6 sekunder.
Det hadde stått seg for en ren sportsbil, men for en sjåføraktig luksuslimousin er det Saturn V-rakett med etterbrenner.
BMW følger opp kruttet med matchende veiegenskaper. Det blir helt feil å hevde at 745Le ikke er komfortabel, men samtidig har den ikke glemt gamle BMW-kunster.
Her kastes kilo og centimeter vekk straks en svingete veistrekning melder seg.
Det tar ikke mange minuttene før du klinker rundt svingene slik at eventuelle kongelige eller presidentaktigte passasjerer banker deg på skulderen og sier nok er nok, vi har ristet av oss de slemme fyrene i bakspeilet nå.
Ingen VIP-er i siktet
Det er i alle fall fort gjort å havne i slike tanker når vi ratter to beksvarte lang-limousiner i tett formasjon.
Når vi kjører inn for å fylle tanken eller bytte bil, går det et skuffet sukk fra skuelystne med øyene på stilk. Hverken dronning Sonja eller statsminister Solberg stiger ut gjennom bakdørene.
Og jeg tenker at jeg i det minste burde ha byttet dongeri og hoodie med hvit skjorte, mørk jakke og Ray-Ban pilotsolbriller for å leve opp til noe av forventningene utseendet skaper. Kanskje til og med jukset med en intercom på øret …?
Overgangen fra den stramme, sportslige kjørefølelsen og det mørke interiøret i BMW 7-serie, til den lyse, bløte og behagelige stilen i Mercedes kunne knapt vært større.
Da vi kjørte test av BMW 5-serie og Mercedes E-klasse tidligere i år, påpekte vi at Mercedes var blitt mer sportslig og BMW mer komfortabel.
Les også (+): Duellen: BMW 530e xDrive vs Mercedes-Benz 300de 4Matic
Her har utviklingen gått i motsatt retning, og sånn sett kan vi si at S-klasse og 7-serie bygger opp under klassiske merkedyder.
Edle dråper i baksetet
I motsetning til BMW, er Mercedes S-klasse en bil vi gjerne kunne blitt kjørt i, i stedet for å kjøre selv.
Det har ikke noe med manglende kvaliteter bak rattet å gjøre, heller det at vår S-klasse er utstyrt med alle de fasiliteter som gjør at du gjerne nyter noen edle dråper, ser en god film eller lytter på klassisk musikk fredag kveld på vei til hyttepalasset.
Og kommer frem uthvilt og oppstemt etter svært behagelige mil i baksetet.
Her er det nemlig krysset av i utstyrslista for alt som gjør at kjedelige motorveier flyter umerkelig forbi. Separate, elektrisk justerbare stoler, store skjermer på forseteryggen, betjeningsskjerm i midtkonsollen for å nevne noe.
Det laveste vi noensinne har målt
Men viktigere enn utstyret er den underliggende kvaliteten – på alt fra detaljene i skinnet, via den svært gode polstringen i setene, til en lydisolasjon vi aldri har hørt maken til.
På vår faste støymålingsstrekning gjør den grove asfaltstrukturen forgjeves forsøk på å trenge inn gjennom 20-tommers 255/40-dekk.
Støymåleren stopper på 63 dBA i 100 km/t, det laveste vi noensinne har målt på sommerdekk.
Selv om BMW med sine 66 dBA på ingen måte plager trommehinnene unødvendig, blir et lite, men irriterende element helt borte i S-klasse.
Guddommelig fjæringskomfort
Så kan vi i tillegg skrive en hel bok om fjæringskomforten. BMW er bra, men Mercedes er himmelsk.
Skremmende fort venner du deg til at veibanen er uten ujevnheter, og at selv ikke de mest ondsinnede humper eller områder med dårlig asfalt vekker deg opp av tornerosesøvnen.
Når jeg leverer fra meg S-klasse og hopper over i en annen bil jeg anser som normalt komfortabel, får jeg et akutt behov for nyrebelte og støydempende hodetelefoner.
Hvis du på søndag ettermiddag litt motvillig tar plass bak rattet på vei hjem fra helgeturen – enten fordi sjåføren har sagt opp, eller din bedre halvdel er sliten etter spa-behandlingen – blir det på ingen måte noen nedtur.
På autopilot
Opplevelsen er bare totalt annerledes enn i BMW. Mer polert, smidigere og ikke like involverende. Selv om du styrer butikken selv, kjennes det nesten ut som det går på autopilot.
Men kapasiteten er der, du må bare grave dypere for å kjenne den.
Hoier du «Tally-ho» og går til angrep på et knippe utfordrende svinger, er det som om S-klasse litt overbærende svarer tilbake: «Okay, hvis du på død og liv skal bedrive disse guttebass-greiene, skal jeg alltids stramme opp systemene mine og bringe deg trygt gjennom dette også.»
Vil bli savnet
Mens noen venter på ladbare motoralternativ, fungerer dieselmotoren i 400d-versjonen som en glimrende påminnelse på hvorfor vi kommer til å savne slike en gang i fremtiden.
2,9-liters sylindervolum og seks sylindre i rekke gir 340 hk og 700 Nm. Gangen er nydelig tilbakelent i stil med resten av støykulissene – eller mangel på slike.
Bare når du gir ordentlig gass, knurrer det akkurat passe fra langt der fremme. Riktig like kvikk som 7-serie er ikke vår testbil, og gjør 0–100 km/t på 6,6 sekunder, mens forbikjøringsakselerasjonen fra 60–100 km/t er unnagjort på 3,1 sekunder. Ingen sinke dette heller, med andre ord.
Drivstofforbruk har selvsagt ingen økonomisk betydning for biler med startpriser rundt 1,2 (BMW) og 1,5 millioner.
Men her er det ingen sammenheng mellom prislapp og forbruk, med 0,65 l/mil for Mercedes og 0,7 l/mil for BMW ligger de på nivå med helt vanlige bilmodeller til under halvparten av prisen.
En dose god samvittighet du kan trekke fra på en solid budsjettsprekk i overdådighets-
regnskapet.
Vi Menn Bil mener:
Dette er et umulig valg, litt i samme stil som om du er Liverpool- eller Manchester United-supporter, liker øl eller rødvin, eller synes blondiner er langt mer sexy enn brunetter. Fordelen med slike krystallklare forskjeller er at det aldri er vanskelig å treffe rett ut fra egne preferanser. Komfort er S-klasse, sport er 7-serie. Og jeg selv? For en gangs skyld setter jeg meg godt til rette i baksetet og øver på kongevinken.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: BMW Mercedes-Benz
Modellbetegnelse: 745 Le xDrive S400d 4Matic
Motor, cm³: 2998+EL 2925
Effekt, kW/hk: 290/394 250/340
Dreiemoment, Nm: 600 700
Egenvekt, m/fører, kg: 2180 2090
Tilhengervekt, kg: – 2100
Lengde/bredde/høyde, cm: 526/190/148 529/195/150
Bagasjerom, liter: 420 540
Standard dekkdimensjon: 245/50-18 235/55-18
Batterikapasitet, kWh: 12 –
Rekkevidde (el), WLTP km: 50 –
Rekkevidde (el) i 200 km test: 38 –
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,21 0,73
CO₂-utslipp, g/km: 49 193
0–100 km/t, fabrikk, sek,: 5,2 5,4
Toppfart, km/t: 250 250
Pris fra, kr: 1 197 900 1 488 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek,: 5,3 6,6
60–100 km/t, kickdown: 2,6 3,1
80–120 km/t, kickdown: 3,2 3,9
Støy 50 km/t, dBA: 60,0 57,0
Støy 100 km/t, dBA: 66,0 63,0
Testforbruk, l/mil: 0,7 0,65
Misvisning 100 km/t: 97 98
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021