Prøvekjørt: Mercedes GLS 400 d 4Matic
Bilen med teknologien du ikke visste du trengte
Mercedes GLS kan fåes med «hoppefunksjon», dersom bilen har kjørt seg fast i sand, gjørme eller snø.
Nye Mercedes GLS kan hoppe opp og ned, men den er ikke en «lowrider», slike gyngende biler som er populært noen steder i California.
Hoppingen til GLS har en funksjon. Man kan bruke hoppeegenskapen dersom bilen har kjørt seg fast i sand, gjørme eller snø. Den gynger/hopper seg løs.
Bakkeklaringen er det heller ingenting å si på.
I øverste posisjon er det nesten 30 centimeter fra sidekanalene til bakken. I tillegg kan den også heve og senke hvert hjul individuelt.
Funker nesten som en buss
Synes noen det er vanskelig å komme ut eller inn av bilen, vel, da bare senker du den ned på den siden passasjeren skal av eller på – akkurat som en moderne buss.
Og GLS er på sett og vis en buss. Den har plass til syv personer. Voksne personer. For de to bakerste setene er ikke kun kuriosa som til nøds kan brukes av barn. De er laget for at selv personer på 190 cm skal sitte greit.
Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic
Motor, cm³: 2925
Gir: 9-trinns 9G-Tronic
Drivhjul: Firehjulstrekk
Effekt, hk ved o/min: 330/3400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1200
Egenvekt, kg: 2430
Tilhengervekt, kg: 3500
Lengde/bredde/høyde, cm: 520/196/182
Akselavstand, cm: 314
Bakkeklaring, cm: 20 – 30
Bagasjerom, liter: 335 – 2400
Standard dekkdimensjon: 275/55R19
Forbruk, WLTP l/mil: 0,8
CO₂-utslipp, g/km: 212
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,3
Toppfart, km/t: 238
Pris fra, kr: 1 322 900
Pris testbil, kr: 1 942 690
Pris, varebil, kr: 1 118 900
GLS kommer standard med luftfjæring. Skal du ha hoppefunksjonen (systemet fås også til GLE), må bilen ha seks eller flere sylindre, 48-voltsystem og du må punge ut 83 000 kroner ekstra for en av de siste nyvinningene fra Mercedes: e-active Body Control.
Dette er ifølge Mercedes det eneste systemet i markedet hvor understellet styres individuelt på hvert hjul.
Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også såkalt stepping på ujevnt underlag.
GLSen kan kjøre fort i svingene
Sammen med Road surface scan-systemet, et stereokamera som kontinuerlig skanner overflaten og tilpasser understellet etter underlaget – samt krengningskontrollen Curve – løfter det komforten ytterligere noen hakk.
Med Curve-funksjonen aktivert lener GLS seg motsatt vei av sentrifugalkraften og reduserer krengningen.
I begynnelsen kan det føles ut som om bilen overstyrer, men resultatet er at du kan kjøre forbausende fort i svingene med den digre bilen.
Les også: Test av BMW M8 - både luksusbil og sportsbil
Ekstrautstyr – «hoppefunksjon»
Er du villig til å bruke mye penger på utstyr er det egentlig ingenting GLS ikke har. Med offroad-pakke til 24 300 kroner utstyres bilen med lavserie og sperrefunksjon.
GLS er en høyreist S-klasse som ofte er først med siste fra Daimler-konsernet. Det dreier seg ofte om egenskaper man knapt visste at man hadde bruk for.
Som hoppefunksjonen. GLS kommer også med en ny funksjon beregnet på bruk i vaskehallen. Den setter fjæringen i høyeste stilling slik at høytrykksspylerne skal komme lettere til inn under hjulbuene.
Et 360-graders kamera viser omgivelsene på skjermen i bilen, noe som gjør det lettere å kjøre inn i vaskehallen. Og det kan saktens komme godt med, for GLS er en gigant.
Les også (+): Roadtrip: Porsche Taycan 4S
Enormt med plass
Den er 5,2 meter lang, nesten to meter bred og har en akselavstand på over 3,1 meter. Den økte akselavstanden sørger for mer plass, spesielt for andre seterad som kan justeres 10 cm i lengderetning, der bakre stilling gir 87 mm mer benplass enn tidligere.
Alle seter er elektrisk justerbare som standard. Det samme gjelder Easy-Entry-funksjone som gjør det enkelt å komme inn og ut av de to individuelle setene i den tredje raden.
For å slippe den tunge jobben med å rope fra tredje seterad til sjåføren om at man ønsker en ispause, er det montert mikrofoner som plukker opp og forsterker dialogen gjennom anlegget fra Burmester.
Lastevolumet bak andre seterad har økt til 890 liter, 210 liter mer en forgjengeren. Skulle dette bli for snaut kan de to bakerste seteradene foldes ned med et tastetrykk.
Resultatet er et enormt bagasjerom på 2400 liter, noe som gjør GLS populær som varebil. Automatisk senkning av bakakselen med inntil 50 mm sørger for enkel innlasting.
GLS 400d 4Matic koster fra 1 118 900 kroner som varebil. Som 350d 4Matic med liv færre hester og dreiemoment koster den fra 1 073 900 kroner.
Ekstrautstyr til over en halv million kroner
Multibeam LED-hovedlys med totalt 112 dioder per lykt er standard i Norge. Disse kalkulerer lysforholdene 100 ganger i sekunder, tilpasser seg omgivelsene automatisk og maskerer ut møtende trafikk for å sikre god sikt i mørket.
Ved hastigheter over 40 km/t på rette strekninger uten andre biler på veien, har lysene er rekkevidde på 650 meter, ifølge Mercedes, noe som er den maksimale avstanden som er tillatt ved lov.
Selv om GLS er enormt luksuriøs, så er det mye som er ekstrautstyr. Bilen vi testet hadde ekstrautstyr for 619 790 kroner.
Det tilsvarer en splitter ny E-klasse.
Det er bare å slå seg løs i utstyrslisten. Velg Burmester High End 3D surround sound system, bakseteunderholdning, panorama soltak, kjøreassistentpakke, headup-display og soft- close, og du er oppe i prisen av liten elbil før du vet ordet av det.
Dører med soft-close suger døren i lås dersom man ikke lukket den ordentlig. Soft-close kom for øvrig på S-klasse allerede i 1991 - i likhet med doble vinduer.
Les også: Golfen har fått et ansiktsløft og gjør sakene sine riktig bra
Store skjermer og treverk GLSen
GLS kommer med MBUX-grensesnittet (Mercedes-Benz User Experience) som ble lansert med mye A-klasse. For GLS sin del innebærer det widescreen-cockpit med to skjermer på hver 31,2 cm.
Skjermen på midtkonsollen er en berøringsskjerm, men MBUX-systemet i GLS er i tillegg utvidet med et kamera ved leselyset som skal gjenkjenne hånd- og armbevegelser.
Headup-displayet er det største jeg noensinne har sett. Det er økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt, likevel oppleves det ikke forstyrrende. Det finnes fortsatt treverk i luksus-Mercedes, men selskapet sluttet med utrydningstruet treverk på 80-tallet.
Nå brukes ask som har vært gjennom 13 forskjellige stadier i løpet av tre uker før det ble montert.
Med komfortpakke pluss for baksetene (22 900 kroner), inkluderes et 7-tommers Android-nettbrett med egen dokkingstasjon integrert i midtarmlenet.
Nettbrettet gjør det mulig å kontrollere alle komfort- og underholdningsfunksjoner fra baksetene, for eksempel tilgang til telefon og nettleser.
Den kan også brukes til å aktivere massasje i setene og klimakontrollen med fem individuelle soner.