Test: Mercedes-Benz GLE 300 d
Vil være med på leken
Det hardner til i kampen om luksus-SUV-kundene. Mercedes spiller ut sitt trumfkort.
Omtrent et år etter at Mercedes-Benz dro sløret av sin nye luksus-SUV, er GLE-modellen klar for Norge. Og det er ikke hvilken som helst SUV som dukker opp i sin 4. versjon, selv om det bare er den andre utgaven med GLE-emblemet på hekken.
Det hele startet nemlig for 22 år siden, da den første ML-modellen kom på markedet. Og siden Mercedes var først ute av samtlige europeiske prestisjeprodusenter med en stor-SUV, må de nesten få en god del av æren for suksessen disse bilene har opplevd de siste 20 årene. Selv om flere av konkurrentene var raske til å følge i kjølvannet.
Ladehybridene tok over
De siste par årene har imidlertid markedet for disse bilene endret seg dramatisk. Det startet i og for seg med forrige generasjon BMW X5 og Mercedes-Benz GLE. Vi snakker selvsagt om ladehybrid-versjonene.
De ble vesentlig rimeligere enn innstegsutgavene med diesel og dermed en hit blant pengesterke, norske bilkjøpere. Dessuten har flere av de potensielle kundene for en klassisk motorisert GLE eller X5 kastet seg på elbilkjøret, med Tesla Model X, Jaguar I-PACE eller Audi e-tron som nullutslippsalternativ.
Og internt blir GLE utfordret av den nye Mercedes-elbilen EQC.
LES OGSÅ: 17 ladehybrider som er som skapt for norske biljøpere
Mens vi venter
Dermed er det lite trolig at den innstegsmodellen vi kjører test av blir det mest vanlige GLE-synet på norske veier. Mange av GLE-interessentene venter nok på den kommende ladehybriden GLE 350 de 4Matic som har en WLTP-rekkevidde på rett under 10 mil på bare strøm.
Da er den ladbare GLE-modellen en av denne typen biler med aller lengst elektrisk rekkevidde. Til stor forskjell fra forgjengeren, som kom rundt 20 km på en god dag.
Men – vi kan ikke lage test av en bil vi ikke har kjørt. Som en forsmak på hva senere GLE-versjoner kan by på duger 300 d-utgaven godt. Skjønt den ikke rår over alle de avanserte systemene i de seks- og åttesylindrede utgavene. Her er det tradisjonelt, permanent 4WD-system (de andre har et nytt opplegg med elektronisk lamellkobling) og du kan heller ikke få det avanserte E-Active hjulopphenget som krever 48V elektrisk system.
Savner ikke mye
Det er mulig man får en smule teknikkaversjon etter hvert som man blir eldre, men ikke en eneste kilometer av testkjøringen var det noe jeg ofret en tanke.
Vår testbil hadde i stedet Air Body Control luftfjæring. Og så langt jeg er i stand til å bedømme gir det en usedvanlig god kombinasjon av fjæringskomfort og tilfredsstillende veiegenskaper. For noen sportsbil er den 2145 kilo tunge GLE 300 d ikke i stand til å bli, og gjør heller ikke forsøk på å late som om den er det.
Det er en god trend blant de aller fleste stor-SUV-ene vi har kjørt det siste året. Fra Volvo XC90 til BMW X5 og nå i Mercedes-Benz GLE. Det satses i langt større grad på komfort enn sportslighet. Vi har noen svært dårlige eksempler fra en ikke altfor fjern fortid på luksus-SUV-er med sportspakker, stive fjærer og gigantfelger med lakrislisse-lave dekk.
Det ble ikke spesielt velkjørende. En høy og tung bil er fortsatt en høy og tung bil. Uansett hvor mye du forsøker å rasere kjørekomforten, og lykkes med det.
TEST: Volvo V60 D4 Cross Country T8
Riktig med komfort
Derfor er det herlig å registrere at man nå heller tenker at en stor, høy og tung bil faktisk er et godt utgangspunkt for glimrende komfort. Her kan du hive på med støydemping, sørge for rikelig med fjæringsvei og putte inn snadderutstyr siden det likevel blir tungt og dyrt.
Det har vært en av hovedattraksjonene i de to utgavene vi har kjørt av nye BMW X5. Opplevelsen er ikke uventet tilsvarende i nye Mercedes-Benz GLE. Komfort, det er jo tross alt en av kjerneverdiene hos Mercedes.
God plass
Det må plass også være, for innvendig kjennes og er GLE en svær bil. Akselavstanden er hele 80 mm større enn på forgjengeren og mangler kun fem mm på å tangere tre meter.
Sammen med en del andre endringer og triks gir det en luftigere følelse innvendig. I baksetet er benplass, bredde og takhøyde blant de aller rommeligste vi har målt. Baksetet er praktisk nok tredelt (40:20:40), men dessverre kjennes det som en straff å bli satt i midtsetet grunnet dårlig polstring.
Synd, for dette er en av de få reelle 5-seterne på markedet.
Orker den nok?
Ladehybrid til jul?
– Vi regner med å kunne levere de første GLE 350 de 4Matic til kunder rundt årsskiftet, sier den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre.
Bilen får et batteri på hele 31,2 kWh – ikke ulikt en helelektrisk VW e-Golf. Sammen med en toliters, firesylindret dieselmotor på 194 hk sørger elmotor på 136 hk for at GLE 350 de får en systemytelse på 320 hk og 700 Nm. Det gir 0–100 km/t på 6,8 sekunder.
Bilen kan også hurtiglades og bruker ca. 20 minutter fra 10–80 %, ifølge Mercedes. Det gjør lavutslippskonseptet mer realistisk også på langtur.
Du går deg neppe fast i forsøket på å få plass til familiens feriebagasje. 630 liter står til din disposisjon. Er det nødvendig, kan bilen trekke henger på inntil 3,5 tonn.
Et ordentlig arbeidsjern, selv hånd i hånd med den utvilsomme luksusfølelsen interiøret kan by på. Det har ikke bare med smidige egenskaper å gjøre, men også med et klassisk elegant design og materialbruk, paret med moderne skjermer i breddeformat.
Bilen produseres i Tuscaloosa, Alabama, men vi kunne ikke registrere noe som tydet på at kvaliteten er noe dårligere enn det som lages i Tyskland. Tett, fin og uten ulyd selv på svært dårlig underlag.
Lett motor for tung bil
Det svakeste leddet i kjeden er 300 d-motoren. Vi har hatt gode opplevelser med den i lettere Mercedes-modeller, men her har den langt mer å dra på.
Dessuten er det noe med atmosfæren i en slik bil, der en småknatrete firer-diesel ikke helt passer inn. Siden GLE er ekstremt stillegående, merker du motorlyden også oppe i fart. I andre biler drukner motoren i veistøy fra rundt 70–80 km/t, men det skjer ikke her.
Dessuten er vi bokstavelig talt blitt fartsblinde av råsterke ladehybrider og rene elbiler. De akselererer fortere enn de fleste trenger, men tross sine 245 hk og hele 500 Nm dreiemoment (vi snakker om en toliter ...) føler du aldri noe overskudd i GLE 300 d-frasparket.
Og vi kjørte stort sett med tom bil. Når du får ferielastet bil og 3,5 tonn på kroken sitter vi med en følelse av at 300 d-motoren er over sin kapasitetsgrense.
Fordelen er et moderat forbruk: 0,71 liter per mil er pent, biltype, vekt og størrelse tatt i betraktning.
Vår vurdering
Vi kan ikke skjønne annet enn at den nye Mercedes-Benz GLE er en av de to beste bilene i denne klassen. Den er den eneste seriøse utfordreren til BMW X5, som har fordelen av å lansere den ladbare bestselgerkandidaten allerede i høst. Hvor lenge GLE-kundene må vente på tilsvarende drivlinje er uvisst.
TESTDATA |
Mercedes-Benz | BMW | Volvo |
Modellbetegnelse | GLE 300 d | X5 xDrive 30d | XC90 T8 |
TEKNISKE DATA | |||
Motor, cm3: | 1950 | 2993 | 1969 |
Effekt, hk ved o/min: | 245/4200 | 265/4000 | 390 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: | 500/1600-2400 | 620/2000 | 640 |
Egenvekt, kg: | 2165 | 2185 | 2280 |
Tilhengervekt, kg: | 3500/750 | 3500/750 | 2400/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: | 493/195/177 | 492/200/175 | 495/193/173 |
Bagasjerom, liter: | 630-2055 | 650-1870 | 262-1816 |
Standard dekkdimensjon: | 255/50-19 | 265/50-19 | 235/55-19 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: | 7,2 | 6,5 | 5,8 |
Toppfart, km/t: | 225 | 230 | 230 |
Pris fra, kr: | 919 000 | 989 500 | 921 000 |
TESTDATA | |||
60-100 km/t, 5. gir: | 6,9 | 5,0 | - |
60-100 km/t, kickdown: | 4,8 | 4,0 | 3,2 |
80-120 km/t, 5. gir: | 7,6 | 5,5 | - |
80-120 km/t, kickdown: | 6,3 | 5,0 | 3,9 |
Støy 50 km/t, dBA: | 57,0 | 60,5 | 61,5 |
Støy 80 km/t, dBA: | 61,5 | 65,0 | 66,5 |
Støy 100 km/t, dBA: | 64,0 | 66,5 | 68,5 |
Testforbruk, l/mil : | 0,71 | 0,77 | 0,8 |