Lexus RX 450h

Myk og god

Lexus skjermer deg fra en masete verden med en kokong av stillhet og mykt skinn.

KOMFORTCRUISER: Motorsystemet er så sømløst at du knapt merker bensinmotoren før du gasser på.
KOMFORTCRUISER: Motorsystemet er så sømløst at du knapt merker bensinmotoren før du gasser på.
Først publisert Sist oppdatert

Er du av den sorten mennesker som liker å koble av med en kjøretur, så må Lexus RX 450h være noe av det beste innen avkobling. De perforerte setene er Stressless-myke og kan varmes eller ventileres. Det er så stille og fredelig i Lexus-en at det påvirker sinnet og eliminerer det som måtte være av potensiell «road rage». Komfortnivået blir fort en vane og har den ulempen at tanken på skulle vende tilbake til kollektivtransport virker enda tyngre enn før. Litt støy kommer det først når du gasser på. Da er det til gjengjeld den beroligende brummingen til V6-motoren som høres.

<b>KOMFORT:</b> Det er komfortnivået som er det mest innbydende ved Lexus RX. 
KOMFORT: Det er komfortnivået som er det mest innbydende ved Lexus RX. 

Fordel med sekser

Lexus RX er en hybrid og den 3,5 -liter store bensinmotoren jobber sammen med to elektromotorer der den minste el-motoren sender kreftene til bakhjulene og skaper firehjulsdrift. V6-motoren og den fremre elektromotoren sender kraft til forhjulene via et planetgir. Systemet er så sømløst at du knapt merker bensinmotoren før du gasser på.

Lexus RX har trinnløst CVT-gir. I firesylindrede motorer gir CVT-girkasser ofte en masete kjøreopplevelse fordi motoren stadig ruser opp og ned på turtall. Gir du gass vil du oppleve at motoren ruser kraftig uten at det står i forhold til følelsen av fremdrift. Denne opplevelsen blir vi spart for i RX der roen hersker.

V6-motoren lar seg ikke stresse av det trinnløse giret. Trykker du gassen i bånn fra stillestående, skal RX greie 0–100 km/t på 7,7 sekunder. Det er ikke spesielt hurtig, men så er da dette heller ikke en sports-SUV.

<b>KNAPPER:</b> Store og oversiktlige knapper. 
KNAPPER: Store og oversiktlige knapper. 

Men den oppleves som bedre å kjøre på svingete vei enn forgjengeren. For RX er oppgradert og blant nyhetene er et mer vridningsstivt karosseri og nye støtdempere. Den har også fått aktiv styreassistanse som skal redusere understyring dersom du er hissig på gassen midt i svingen. I tillegg er den elektroniske stabilitetskontrollen justert. Resultatet er mer presisjon uten at det har gått på bekostning av komforten.

<b>BERØRING:</b> <br>RX har fått berørings­skjerm i tillegg til berørings­flaten bak girspaken.
BERØRING:
RX har fått berørings­skjerm i tillegg til berørings­flaten bak girspaken.

Knapper og berøring

Betjening av komfort og klima samt funksjoner som head up-display, skjer med store og oversiktlige knapper. Når det gjelder betjening av multimedia, så har Lexus gått sine egne veier med en slags joystick som de senere erstattet med en berøringsflate.

Vi har ikke vært veldig begeistret for noen av løsningene fordi vi synes de har manglet evnen til å gi hurtig presisjon. I fornyede RX har Lexus beholdt berøringsflaten, men du er ikke lenger prisgitt den. For en høyt og godt plasserte multimedieskjerm på 12,3 tommer kan også betjenes ved å trykke på den.

Bilen vi kjørte var en Executive-versjon til 840 000 kroner med masse utstyr, der head up-display og blindsonevarsel var ekstra til 8700 kroner.

Ifølge Lexus var de det første selskapet som utstyrte bilene sine med LED frontlykter og adaptive fjernlys, altså fjernlys med sensorer og skyggefelt som dimmer ned lyset når et annet kjøretøy nærmer seg uten at sjåføren i motsatt kjørefelt blendes.

Nye RX kan fås med det Lexus kaller BladeScan-lys. De skal gi fjernlysene enda større virkeområde, og skal kunne lyse opp større områder enn tradisjonelle fjernlys-systemer, som for eksempel veiskulderen. BladeScan skal også sette deg i stand til å oppdage veiskilt og fotgjengere tidligere, uten at det reduserer sikten for annen trafikk.

Dette lyssystemet fantes ikke i vår Executive-utgave, men er standard på de dyrere versjonene F Sport S til 949 200 kroner og Luxury-versjonen til 931 000 kroner. Disse versjonene har i tillegg surroundanlegg fra Mark Levinson med 15-høyttalere som standard.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 3456

Sylindre: V6

Effekt, hk ved o/min: 263/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 335/4600

Egenvekt, m/fører, kg: 2100

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 489/190/169

Akselavstand, cm: 279

Bagasjerom, liter: 539–1612

Bakkeklaring, cm: 19,5

Standard dekkdimensjon: 235/55R20

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,78

CO₂-utslipp, g/km: 178

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,7

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 790 100

Pris testbil, kr: 840 000