Prøvekjørt: Ineos Grenadier

Født på pub

Gjør deg klar for en helt ny bil født på en London-pub av en av Englands rikeste menn. Det kanskje mest spesielle med Ineos Grenadier er at den ikke er en elbil.  

Pluss ikon
<b>VERSJONER:</b> Grenadier er Ineos Automotives første bil. Den kommer med noe som heter forbrenningsmotor. 
VERSJONER: Grenadier er Ineos Automotives første bil. Den kommer med noe som heter forbrenningsmotor.  Foto: Stan Papior
Først publisert Sist oppdatert

Hyllest. Etterlikning, Kopi. Kall den hva du vil, men i en tid der bilindustrien i Europa nær sagt kun dreier seg om elektrifisering, er det noe forfriskende å klatre opp, ja, bokstavelig talt klatre, i en helt ny bil fra et helt nytt bilmerke som egentlig ikke bringer noe nytt til torgs, og som dermed skiller seg fra det meste annet på bilmarkedet akkurat nå. Vi snakker forbrenningsmotor. Ja, du leste riktig.

I tillegg rammekonstruksjon, stive aksler, høy- og lavserie og differensiallåser.

Over en øl

Ineos Grenadier er fullstendig old school og det er også meningen. Ideen til bilen ble født over en øl på London-puben The Grenadier, mangemilliardæren Sir Jim Ratcliffes favorittpub. Han ville bygge en bil tungt inspirert av forgangne tiders 4x4-barskinger.

Målsettingen har vært å bygge verdens beste offroader. En ny versjon av gamle Land Rover Defender, om du vil.

Kanskje ikke så rart at Land Rover gikk rettens vei i et forsøk på å stanse det de mener er en Defender-kopi.

<b>VERSJONER:</b> Grenadier kan fås som femseter (Station Wagon) eller toseter (Utility Wagon). Senere kommer også en syvseter samt en dobbeltkabin pickup.<br/><br/>
VERSJONER: Grenadier kan fås som femseter (Station Wagon) eller toseter (Utility Wagon). Senere kommer også en syvseter samt en dobbeltkabin pickup.

Foto: Stan Papior

Miksepult

Vel på plass i førersetet kan vi konstatere at førermiljøet er robust, praktisk og komfortabelt, men overveldende. Det kan minne om en miksepult.

Det viser seg imidlertid å være brukervennlig. Her trenger du ikke å trykke deg gjennom forskjellige trinn på en berøringsskjerm for å aktivere setevarme.

Foran oppbevaringsrommet og koppholderne på midtkonsollen er det et hjul og seks knapper som brukes til å betjene multimedia og berøringsskjermen på toppen av konsollen.

Så kommer girspaken, som gir et hint om at motorene er hentet fra BMW, og som betjener den åttetrinns girkassa fra ZF Friedrichshafen. Ved siden av finnes spaken som betjener høy- og lavserie.

Deretter følger en vertikal vegg besatt av digre knapper og brytere som er så store at de skal kunne betjenes med hanskebekledde never. Rett under berøringsskjermen ligger luftventilene, kun avbrutt av et kompass.

<b>TAKPANEL:</b> Knappene for blant annet differensialsperre og offroad-moduser er plassert på panelet i taket. 
TAKPANEL: Knappene for blant annet differensialsperre og offroad-moduser er plassert på panelet i taket.  Foto: Produsenten

Tungt inspirert

Det stopper ikke der. Også i taket finnes brytere, tungt inspirert av flymaskiner og pansrede militærkjøretøyer.

Blant takknappene finner vi blant annet bryterne til differensialsperren for senterdiffen. Grenadier kan også leveres med differensialsperrer på for- og bakakslingen.

Setene er spesialdesignet av Recaro og er svært komfortable, og rattet kan både høyde- og lengdejusteres.

Visste du at ...

... Ineos Automotive nylig rekruttert Hans-Peter Pessler til stillingen som chief operating officer. Han kom fra en tilsvarende stilling i østerrikske Magna Steyr, der han også jobbet med Grenadier. Pessler var en sentral mann i arbeidet med å utvikle megasuksessen Mercedes G-klasse i Magna Steyr. 

Vennlig varselhorn

Grenadier er ikke mer gammeldags at den også har knapper på rattet, og den har sågar to typer varselhorn. I tillegg til den tradisjonelle tuta, er Grenadier satt opp med et vennligere stemt horn ment for fotgjengere, syklister og hester. Her snakker vi om en miljøvennlighet som ingen elbil kan vise til.

I baksetet kan selv voksne finne seg godt til rette og bagasjerommet med sine vertikale vegger rommer 1152 liter bak andre seterad. Som toseter dreier det seg om et lasterom på 2088 liter. Den kan bli en konkurrent til vareversjonene av Toyota Land Cruiser og Land Rover Defender.

Tilgangen er enkel takket være sidehengslede bakdører i 60:40-fordeling der den største døren bærer reservehjulet.

<b>I TERRENGET:</b> Det er særlig offroad at Grenadier er på hjemmebane. 
I TERRENGET: Det er særlig offroad at Grenadier er på hjemmebane.  Foto: Produsenten

På veien

A-stolper som skaper en blindsone av nær episke dimensjoner er aldri noe gunstig, men det er ikke Grenadiers største ulempe.

Har man ikke kjørt en gammel Defender, Wrangler eller Geländewagen på stund, vil styrefølelsen på vanlig vei antakelig påføre sjåføren en sjokkartet opplevelse.

Visste du at ....

... Ineos grunnlegger Sir Jim Ratcliffe er Englands rikeste mann med en personlig formue estimert til 25 milliarder pund. Ineos har 25 000 ansatte fordelt på 184 områder og 36 separate forretninger. Ineos Automotive er et datterselskap i INEOS som er blant hovedsponsorene til Formel 1-teamet Mercedes-AMG Petronas der Lewis Hamilton er hovedsjåføren. 

En dvask styring, som varter opp med noe så sjeldent som dødgang, i kombinasjon med tykke terrengdekk gjør Grenadier til en treningsøkt selv om veidekket er slett. Den må konstant gjetes for å holde kursen.

At rattet heller ikke sentrer seg i en fei er i seg selv ganske alarmerende, men dette er prisen man betaler for ypperlige manøvreringsevner i terrenget.

Vi skal skyte inn at vi ganske raskt ble vant til styringens særegne karakter, og for alle de som har kjørt store offroadere av eldre årgang er styringen trolig bare noe som vekker gode minner.

For øvrig er den 2,8 tonn tunge bilen ganske så komfortabel med overraskende lite vindsus bilens kantete design tatt i betraktning. Det som høres best er den gode lyden av sekssylindret BMW-motor.

<b>BAD:</b> Vadedybden er 80 centimeter, 10 centimeter mer enn Mercedes G-klasse. 
BAD: Vadedybden er 80 centimeter, 10 centimeter mer enn Mercedes G-klasse.  Foto: Stan Papior

Av veien

Om Grenadier ikke er kongen av landeveien, så er situasjonen en ganske annen utenfor veien. Grenadier har gjennomgått tøffe tester på Schöckl-fjellet i Østerrike - der også Mercedes G-klasse testes, og i Sahara.

Vi fikk ikke satt Grenadier på de helt store offroad-prøvelsen, men vi kom lett opp bakketoppen der underlaget ikke var annet enn gjørme. Jeg klønet med differensialsperren, men krabbet likevel opp gjennom slammet uten nevneverdige problemer.

Ruten vi kjørte var passe tøff, men for meg var det enda tøffere å få aktivert lavserien. Jeg hadde tydeligvis ikke muskler nok for spaken.

Jeg får heller støtte meg på en kollega som noen dager senere kjørte Grenadier over snø og is og beskrev offroadegenskapene som utrolige, noe som reflekterer en annen kollegas omtale av prototypen som så og si uovervinnelig i lavserie offroad.

<b>TUT-TUT:</b> Egen tute med mer vennligsinnet tone beregnet for myke trafikanter. 
TUT-TUT: Egen tute med mer vennligsinnet tone beregnet for myke trafikanter.  Foto: Produsenten

Bemerkelsesverdig

Dømt som en første bil fra et nytt merke, dog inkludert et utvalg med førsteklasses leverandører og samarbeid med Magna Steyr, er det bemerkelsesverdig hvor mye Ineos har oppnådd på kort tid med Grenadier.

Ineos satte seg fore å bygge en mektig offroader med karakter og det har de lyktes med. Strålende offroad, i det store og hele svært gjennomført, men en håndfull på vanlig vei.

<b>STANDARD:</b> All-terrain-dekk fra BFGoodrich All-Terrain er standard. 
STANDARD: All-terrain-dekk fra BFGoodrich All-Terrain er standard.  Foto: Stan Papior

Den er verken en hyllest, etterligning eller kopi, men det er likevel for tidlig å avskrive sammenligningen med en eldre Defender.

TEKNISKE DATA

Ineos Grenadier Station Wagon 3.0 TD Trailmaster Edition

Motor, cm³: 2993

Sylindre: R6

Effekt, hk ved o/min: 249/3250-4200

Dreiemoment, Nm ved o/min: 550/1250-3000

Egenvekt, kg: 2740

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 490/193/205

Akselavstand, cm: 292

Bakkeklaring, cm: 26,4

Vadedybde, cm: 80

Bagasjerom, liter: 1152

Dekk: BFGoodrich All-Terrain KO2

Forbruk, l/mil, WLTP: 1,2

CO2-utslipp, g/km, WLTP: 286 - 317

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,9

Toppfart, km/t: 160

Pris fra: 69 000 pund

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2023