VW Golf 2015 mot VW Golf 2021 

Golf-slaget: Ny mot gammel Golf-hybrid

VW Golf har vært en av de viktigste bilene i Norge siden debuten i 1974. Men hvor stort er fremskrittet mellom generasjonene? Vi tester den nyeste modellen mot forgjengeren. 

Pluss ikon
<b>TETT DUELL:</b> Den nye VW Golf ladehybrid (til høyre) får skarp konkurransen av sin seks år eldre forgjenger. 
TETT DUELL: Den nye VW Golf ladehybrid (til høyre) får skarp konkurransen av sin seks år eldre forgjenger.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

I 2020 dukket den 8. generasjonen av VW Golf opp på det norske markedet. Den føyer seg pent inn i familiegalleriet, der man hele tiden har vært svært trofast mot bilens grunnleggende konsept, mens graden av fornyelse og evolusjon har variert fra gang til gang.

Overgangen fra 7. til 8. generasjon er omtrent midt på treet i så henseende, der mye av den grunnleggende teknikken er beholdt, mens design, interiør og elektronikk har fått en solid oppdatering.

Siden Norge er annerledeslandet i verden når det kommer til bilmarkedet, vil ikke den nye VW Golf utfordre på bestselgerlistene. Det er første gang i historien for en ny Golf, og skyldes ene og alene at den nye modellen ikke blir å få som elbil.

Den rollen skal ID. 3 overta, uten at suksessen fra det holdet har vært helt umiddelbar. Om det selges noen tusen Golf eller ikke her i Norge, bekymrer neppe VW-ledelsen mye.

På hjemmebane i Tyskland troner Golf suverent på salgstoppen, og er fortsatt en hjørnestein for VW-konsernet.

<b>FRISERT:</b> Den nye VW Golf bruker mye av samme basis som forgjengeren, men har fått nytt utseende og større batteri. 
FRISERT: Den nye VW Golf bruker mye av samme basis som forgjengeren, men har fått nytt utseende og større batteri.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ATTRAKTIV:</b> Nyere årsmodeller av VW Golf GTE, som denne 2017-modellen, er gunstig priset som brukt. 
ATTRAKTIV: Nyere årsmodeller av VW Golf GTE, som denne 2017-modellen, er gunstig priset som brukt.  Foto: Terje Bjørnsen

Ladehybridutgaven blir en viktig bil i Golf-utvalget fremover, modellen for dem som ikke helt er rede til å ta steget ut i elbilverdenen.

Helt ny bil

Men hvor stor forskjell er det egentlig mellom to generasjoner av en slik storselger? Vi tok en 2015-modell Golf GTE ut på test mot en 2021-modell Golf eHybrid.

Den nye Golfen finnes nå i to ladehybridutgaver; eHybrid har samme motoreffekt og dreiemoment som forgjengeren (204 hk/350 Nm), mens den nye GTE-versjonen byr på 245 hk og 400 Nm.

Men i ladehybridsammenheng er det aller viktigste at den nye modellen har fått et merkbart større batteri – 13 mot tidligere 8,7 kWh.

I 2013 kom Golf i sin 7. utgave, og den gangen var de ikke snakk om flikking på gamle greier.

Niks, her var det komplett ny bil basert på den såkalte MQB-plattformen – en modulære byggeklossplattform også brukt for Audi A3, Skoda Octavia, med flere.

Felles for denne plattformen var blant annet at det skulle være enkelt å putte inn andre typer drivlinjer, der e-Golf og Golf GTE, samt A3 e-tron skilte seg mest ut.

Et smart bruktkjøp

Det er et bredt utvalg av brukte VW Golf GTE på markedet. Særlig 2016- til 2018-modeller, med rundt 300 biler til salgs. Det største utvalget finner du med
ca. 20–100 000 km kjørelengde. 2016 ligger i hovedsak mellom 150–210 000 kroner, mens 2017 koster rundt 170–250 000 kroner. 

Bilen fikk en facelift fra 2017, der blant annet instrumentbordet ble mer moderne. Vi fant flere 2018-modeller med rundt 1,5 års fabrikkgaranti til drøyt 200 000 kroner. Det virker i dag som gode kjøp. Sjekk servicehistorikk og at bilen har fått alle oppdateringer fra fabrikken.

Golf GTE kom på markedet i 2015. I møtet med sin arvtager, sparker den seks år gamle bilen med drøyt 60 000 km på telleren godt fra seg.

For en ting hadde MQB-plattformbilene til felles: Et svært vellykket hjuloppheng, med en til dels glimende kombinasjon av morsomme veiegenskaper og fin fjæringskomfort.

Liker du det på den sportslige siden, er GTE et funn. Den er kjapp i akselerasjonen, kledelig stram i hjulopphenget og reagerer kvikt på rattbevegelser.

<b>MYE LIKT:</b> Innvendig er plassen omtrent den samme, og Golf 8 har beholdt den gode sittekomforten fra tidligere generasjoner. 
MYE LIKT: Innvendig er plassen omtrent den samme, og Golf 8 har beholdt den gode sittekomforten fra tidligere generasjoner.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>NIKK TIL GTI:</b> Setemønsteret i den første GTE var inspirert av klassisk Golf GTI-stil, men i blått for å signalisere kombinasjon av sportslighet og eldrift. 
NIKK TIL GTI: Setemønsteret i den første GTE var inspirert av klassisk Golf GTI-stil, men i blått for å signalisere kombinasjon av sportslighet og eldrift.  Foto: Terje Bjørnsen

Raskere gamlefar

Testutstyret viser at gamlefar et litt kvikkere i 0-100-sprinten, mens resultatene i forbikjøringstestene er like. Kanskje ikke så rart når effekten er den samme og bilene veier det samme.

Derfra er det visse karakterforskjeller, siden den nye modellen drar mer i komfortretning.

Ikke bare fordi den er noe bedre skjermet mot vei- og dekkstøy – en av svakhetene til forgjengeren – men også fordi den virker en smule mer sedat i bevegelsene og smidig i understellet.

Det gir et knepp bedre fjæringskomfort, men litt av den kamuflerte GTI-følelsen forgjengeren hadde er altså forsvunnet i prosessen.

Går lenger på strøm

Golf eHybrid tar igjen på hybridsystemet. En ting er at drivlinjen – tross samme spesifikasjoner – virker smidigere og du merker mindre til inn/utkobling av elmotoren.

En annen at den effektive rekkevidden er langt bedre. På en dag med temperaturer godt nede på det blå går eHybrid 45 km på strøm, mens den gamle GTE nøyer seg med 25 km.

Forbruket i vår faste 200 km forbrukstest er derimot ganske likt; 0,43 mot 0,45 l/mil.

Analog vs. digital

<b>ANALOG:</b> Instrumenter og betjeningen på forrige Golf-versjon var av det analoge slaget og fornuftig utformet. 
ANALOG: Instrumenter og betjeningen på forrige Golf-versjon var av det analoge slaget og fornuftig utformet.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>DIGITAL:</b> Instrumenter og betjening er et av områdene det er størst forskjell på den nye og gamle modellen. 
DIGITAL: Instrumenter og betjening er et av områdene det er størst forskjell på den nye og gamle modellen.  Foto: Terje Bjørnsen

Innvendig merker du den største forskjellen på førerplass. Her er 2015-modellen helanalog, mens nykommeren er heldigital.

Det gjelder både instrumentene i dashbordet og den store betjeningsskjermen i midtkonsollen.

VW har hatt en del innkjøringsproblemer med dette, men de siste oppdateringene skal ha fikset de fleste feilene.

Funksjonsrikdommen er utvilsomt større i det nye infotainmentsystemet, men samtidig er det deilig å komme tilbake til knappetrykkingens enkelhet i den gamle bilen. Ikke alt nytt bringer med seg virkelige fremskritt.

DOMMEN:

VW er flinke med sine Golf-oppgraderinger, og det er ikke vanskelig å merke seg områdene der den nye modellen har gjort fremskritt. Samtidig er den gamle modellen tettere på den opprinne­lige suksess­faktoren, der masse kjøreglede i en fornuftig bil var en vesentlig del av oppskriften.

TEKNISKE DATA

VW Golf eHybrid 2021 VW Golf GTE 2015

Motor, cm³: 1395 1395

Effekt, kW/hk: 150/204 150/204

Dreiemoment, Nm: 350 350

Egenvekt, m/fører, kg: 1590 1599

Tilhengervekt, kg: 1500 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 428/180/149 427/179/145

Bagasjerom, liter: 273 272

Standard dekkdimensjon: 205/55-16 205/55R-16

Batterikapasitet, kWh: 13 8,7

Rekkevidde, WLTP/NEDC, km: 71 50

Rekkevidde i 200 km test: 45 25

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,09 0,18

CO₂-utslipp, g/km: 21 40

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,5 7,6

Toppfart, km/t: 224 222

Pris fra, kr: 417 400 338 200

TESTDATA

VW Golf eHybrid VW Golf GTE

0–100 km/t, sek: 8,1 7,5

60–100 km/t, kickdown: 3,6 3,6

80–120 km/t, kickdown: 4,4 4,6

Støy 50 km/t, dBA: 60,5 61,5

Støy 80 km/t, dBA: 65,0 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 67,0 68,5

Testforbruk, l/mil: 0,43 0,45

Misvisning 100 km/t: 97 95

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021