Prøvekjørt: Volkswagen Golf 8
Nye VW Golf: Blir ikke lenger Norges mest populære bil
Når den 8. generasjonen av Golf dukker opp på nyåret, er det med mange forbedringer i forhold til forgjengeren. Men den største forskjellen: Golf blir ikke lenger Norges mest populære bil.
På det norske markedet er det – slik de fleste vet – elbiler som gjelder.
LES OGSÅ: (+) Nei, du blir ikke mer «mann» av å spise rødt kjøtt
Siden den nye VW Golf ikke kommer i elektrisk versjon, blir den heller ingen bestselger i Norge.
Norges mest solgte bil
Det er oppsiktsvekkende for en bil som har toppet bilsalget 18 ganger mellom 1992 og 2017. Med 270 000 biler er den Norges mest solgte bil gjennom tidene.
Det bekymrer ikke VW-folket så voldsomt. I Norge kommer etter all sannsynlighet den nye elbilen Volkswagen ID.3 til å overta salgstoppen i 2020, ellers i verden vil fortsatt VW Golf være en av konsernets viktigste biler.
LES OGSÅ: Tesla Cybertruck mangler sidespeil, blinklys og støtfanger. Er det rart folk synes den er rar?
Dropper Golf med diesel
Ikke minst fordi den nye utgaven kommer i to ladehybridutgaver. I Norge vil den utgjøre rundt 70 prosent av Golf-salget og være bortimot perfekt for dem som ikke kan eller vil kjøre elbil.
For Norges vedkommende vil det ikke bli tilbudt en eneste dieselmodell. I stedet kommer to «mild hybrid» bensinmotorer med 110 og 150 hk. Sistnevnte blir første modell ut med salgsstart i 1. kvartal 2020. Den har en 1,5-liters bensinturbo med 150 hk, 250 Nm og syvtrinns DSG-kasse.
Et 48 volts system med startgenerator og litium-ion batteri gir mulighet for bedre energigjenvinning ved bremsing, lengre perioder der forbrenningsmotoren kan være avslått under kjøring og et ekstra skyv under startakselerasjon. I sum skal dette bidra til lavere forbruk.
LES OGSÅ: Slik gikk det da vi byttet fra diesel til elbil
Ladehybridene kommer høsten 2020
Det er først på høsten 2020 de viktige ladehybridene og øvrige modeller dukker opp. Da blir det to utgaver med lademulighet. Begge har 1,4-liters bensinturbo og elmotor.
Forskjellen er at det blir en normalutgave med 204 hk (som i dag), mens GTE-utgaven har kraftigere elytelse og totaleffekt på 245 hk.
Batteripakken er lik den i Passat og kapasiteten er opp fra 8,7 kWh til 13 kWh brutto. Da vi kjørte test på VW Passat GTE i høst kom vi 43 km på ren eldrift. Golf vil sannsynligvis klare litt mer enn det i praktisk bruk.
Golf R med 333 hk og 4Motion
Resten av Golf-modellene importøren tar til Norge vil score høyere på underholdningsskalaen enn på registreringsstatistikken: 190 hk med 4Motion (4WD), GTI med 245 hk og Golf R med 333 hk og 4Motion.
På lanseringen i Portugal blir det fort klart at den nye Golf i bunn og grunn er mer enn evolusjon av den forrige modellen, enn en komplett nyutvikling. Man kan spekulere i årsakene, men det er ikke store odds for å tippe at mesteparten av VW-konsernets utviklingskroner havner i potten for nye elbiler.
Og som en av ingeniørene sa til meg under presentasjonen: De grunnleggende bilegenskapene i VW Golf 7 er så gode at vi bare trenger å finpusse på dem.
LES OGSÅ: Så langt må du kjøre før elbilen er mer miljøvennlig enn en fossilbil
Prøvekjørt
Vi fikk bare kjøre en norgesaktuell modell, den nevnte 150 hk mild-hybriden. Førsteinntrykk fra lanseringsprøvekjøringer er aldri noen fasit, men har du en VW Golf 7 fra tidligere, vil du sannsynligvis føle at Golf 8 kjennes noe mer polert og en smule større på veien.
Men selv med bind for øynene (ikke å anbefale) ville du sannsynligvis kjenne lusa på gangen – eller Golf for å være Golf. Hvilket er en god ting.
We Connect
Der mye av basisen er den samme, har VW jobbet tilsvarende mer med kosmetikk og innpakning. Den største forskjellen merker du straks du har slått på tenningen: Da livner det til i et fargerikt og designmessig tiltalende digitalt dashbord, integrert med en betjenings- og informasjonsskjerm på toppen av midtkonsollen.
Det er sannsynligvis raskere å oppsummere hva det nye digitale dashbordet og onlinetjenesten «We Connect» ikke kan, enn hva de kan. Begge er standard og kan utvides med en «We Connect Plus». Du har tonnevis med muligheter til å sette opp ulike bilinnstillinger, og det er lov å spørre om alle er like nyttige. Eller faktisk blir brukt, særlig i en gjennomsnittsbilists liv.
LES OGSÅ: Slik blir Fiskers nye luksus-SUV - Fisker Ocean
Golf med stemmestyring
Volkswagen har valgt å bytte ut fysiske knapper med berøringsfølsomme felt og stemmestyring. Undertegnede er utstyrt med knakkwürst-aktige pølsefingre og kan styre min begeistring for at ting som temperaturregulering og volumstyring er av denne typen.
Underveis vil du helst ha øynene på veien. For mitt vedkommende blir sjansen for distraksjon eller feilbetjening høyere uten knapper med fysisk respons.
Mens jeg er i det gretne hjørnet, kan jeg ta med stemmestyringen. Den starter opp på «Hello Volkswagen». Med to bilinteresserte i bilen, er det ikke til å komme unna at ordet «Volkswagen» blir nevnt på turen. Resultatet er at en høyst påkrevd GPS-navigasjon forsvinner ut av bildet til fordel for Alexia-styringen. Med påfølgende febrilsk fomle-trykking for å få vite om vi skal ut av rundkjøringen på 3. eller 4. avkjøring.
Det er slik du som eier av bilen, ikke bare som gjest i noen hektiske timer, venner deg til etter noen uker. Med et lite spørsmålstegn når det gjelder berøringsstyringen. En enslig volumknapp hadde eksempelvis ikke vært for mye forlangt.
Komfort og sport
Andre innovasjoner er av det bedre, som Car2X kommunikasjonen – en EU-standard for hvordan biler skal kommunisere med hverandre og dele informasjon om trafikksituasjonen innen en radius av 800 meter. Bedre utviklet intelligente kjøremodi forbedrer den dynamiske sikkerheten, og muligheten for det VW kaller IQ.Lights: LED matrix hovedlys med 22 punkter gir mer fleksibilitet enn de standard LED hovedlysene.
Vi likte også måten DDC (adaptive dempere) kan stilles inn på og fungerer. En markert forskjell mellom komfort og sport, uten at sistnevnte blir så stiv at du prøver den én gang og lar den i fred etterpå.
Positivt førsteinntrykk av nye Golf 8
Det foreløpige inntrykket av nye Volkswagen Golf er grunnleggende positivt. Og når ladehybridene kommer utpå høstparten 2020 blir dette sannsynligvis en av de mest populære «ikke-elbilene» blant norske bilkjøpere.
Tekniske data: VW Golf 1,5 eTSI
Effekt, hk/kW: 150/110
Dreiemoment, Nm: 250 fra 1500-3500 o/m
Volum: 1498 cm3 Gir: 7-trinns DSG
Toppfart: 224 km/t 0-100 km/t: 8,5 sek
Lengde/bredde/høyde, cm: 428/179/146
Bagasjerom, l: 380-1237
Utlevering til kunde: Fra mars 2020
VW Golf 8 lading VIKTIGSTE I NORGE: Det kommer nå to ladbare Golf-utgaver. Begge ladehybrider, med større batteri og ytelse på 204 eller 245 hk. De vil utgjøre hoveddelen av Golf-salget i Norge.
Løfter helhetsinntrykket
Jan Tore Kopperud (bildet) er produktsjef for Volkswagen i Norge, og produktansvarlig for Golf helt siden 1998. Han tror potensielle Golf-kunder vil merke størst forskjell på interiør, førerhjelp og moderne utstyr når den nye modellen dukker opp hos forhandlerne vinteren 2020.
- Totalopplevelsen av interiøret, med heldigitalt dashbord, norsk talestyring, nettilkobling og finere materialbruk vil løfte inntrykket av bilen. Detaljer som et 14-veis justerbart elektrisk førersete med massasje i Style-versjonen vil bidra til det, sier Kopperud.
- Oppgraderte assistentsystemer er noe jeg tror kundene vil sette pris på. Eksempelvis lane assist som standard, eller forbedret adaptiv cruisekontroll. Den leser veien foran bilen og tilpasser farten til svinger og rundkjøringer. De nye LED matrix lysene blir et viktig bidrag til sikrere mørkekjøring. Fordelen av slike lys har vi sett på dyre biler, og nå blir teknikken tilgjengelig til en langt lavere inngangspris, avslutter Kopperud.
Denne saken ble første gang publisert 05/12 2019, og sist oppdatert 15/01 2024.