Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Lever opp til navnet
Med selvpustende V8, manuelt gir og en prislapp på 1,6 millioner kroner er dette virkelig en «dark horse» i den norske bilparken.
Ny bil med selvpustende V8 i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse er nesten like sjeldent som et tog i rute. Men denne bilen er en representant for sorten: Nye Ford Mustang i spesialversjonen Dark Horse, inspirert av Fords satsing på motorsport.
Visuelt kommer spesialiteten til uttrykk i form av kraftigere sideskjørt, fastmontert spoiler, racing-inspirert diffusor, svarte, firedoble enderør og Pirelli P Zero-dekk med dimensjonene 255/40 foran og 275/40 bak.
Motoren har egen tuning, med blant annet kraftigere kjølevifter, som gir noe ekstra ytelse sammenlignet med GT-versjonen. 453 mot 446 hestekrefter. Dreiemomentet er maks 540 Nm.
Du kan få den med 10-trinns automatgirkasse med mulighet for semiautomatiske skift (SelectShift) og girhendler bak rattet. Da gjør den 0-100 km/t på 4,4 sekunder.
Bilen vi kjørte hadde Tremec sekstrinns manuell girkasse, som ble introdusert med GT350. Den er tregere på sprinten med manuell girkasse, men leverer desto mer kjøreopplevelse.
Recaro og spesialanlegg
Dark Horse kommer standard med førersete med seksveis elektrisk justering av seteposisjonen og korsryggstøtten, og manuell ryggjustering. Det har både varme og ventilasjon. Bilen vi kjørte hadde imidlertid Recaro sportsseter med manuell justering. De er godt polstret og trekket består hovedsakelig av det bekvemme kunststoffet Dinamica, som minner om Alcantara. Setene er meget komfortable samtidig som de gir god sidestøtte.
Ford har stokket om på førermiljøet sammenlignet med forrige generasjon. Et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel deler glass med en 13,2 tommers berøringsskjerm og har grafikk fra dataspillprodusenten Epic Games.
Sammenlignet med forrige generasjon er berøringsskjermen er flyttet høyere, helt øverst på midtkonsollen, som er en klar fordel. Det er blitt færre knapper, men volumhjulet er beholdt.
Infotainmentsystemet SYNC er nå kommet til fjerde generasjon med doblet datakraft, ifølge Ford. Skjermen er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Lydanlegget på 860 watt fra B&O har 12 høyttalere og subwoofer i bagasjerommet. Anlegget er spesialutviklet for Mustang, ifølge Ford.
På midtkonsollen har Mustangen et håndbrekk som ser manuelt ut. Det er imidlertid elektrisk. Ford kaller det «drift brake», noe som forteller det meste om hvorfor det er formet som et manuelt håndbrekk.
Smidigere gir
Sist gang vi kjørte Mustang var i 2021, en Mach 1-versjon med mange av de samme spesifikasjonene som Dark Horse, men med noen flere hestekrefter. Vi synes girkassa er blitt litt smidigere, noe som særlig merkes i type saktegående kø der man ofte må ned i førstegir.
Girkassa har rev-matching-teknologi, som gir mer sømløse skift når du girer ned på høye turtall. Det høres i form av mellomgassing.
Som Mach 1-versjonen har Dark Horse adaptive Magneride-dempere som bruker magnetisme og jernpartikler i oljen til regulere stivheten i dempingen. Det sensorstyrte systemet kan justere karakteren på dempingen ett tusen ganger hvert sekund, ifølge Ford.
Mer bakkekontakt
Følgene er at Mustang ligger langt bedre veien enn tidligere, særlig på dårlig asfalt. Dempingen gir bedre komfort, men sørger også for at muskelbilen holder bakkekontakten i høyere hastigheter på ujevnt underlag. Det hjelper nok også at Dark Horse har fått kraftigere stabilisatorstag og litt annen chassistuning enn Mach 1.
Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang GT: Ford Mustang: Bilen ingen trenger, ifølge dem som elsker den
Du kan velge mellom seks kjøremoduser som justerer bilens karakter. Valgene står mellom Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus, eller et individuelt oppsett der du kan sette dine preferanser på demperkarakteren, styringen, og stabilitetskontrollen. Eksoslyden har fire modus, Normal, Sport og Track, samt et stille-modus, som kan benyttes av hensyn til naboene dersom man kommer sent hjem etter et treff på Tyrigrava.
En skikkelig outsider
Det finnes fortsatt biler med mer sofistikert understell enn Mustang, men få kan matche opplevelsen som en diger amcar med selvpustende femliter og manuell girkasse gir. Uten hjelp fra verken turbo- eller kompressor trenger man turtall for å virkelig kjenne hva som bor i bilen.
Les også: Prøvekjørt: Ford GT: Den sendte nervene i taket på vår mann
Og det er mye. Gire ned, inn i svingen, og så gå på gassen igjen når man kjenner at bilen har grep og stabilitet: Det er en opplevelse som virkelig kaller på smilet, god hjulpet av en eksoslyd som har sluppet gjennom nåløyet til EUs snurpete lydregime. Mustangen er virkelig dark horse, i betydningen outsider.
Tekniske data
For Mustang Dark Horse
Motor, cm³: 5038
Effekt, hk ved o/min: 446/7250
Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/5100
Egenvekt, kg: 1836
Lengde/bredde/høyde, cm: 481/192/141
Akselavstand, cm: 272
Bagasjerom, liter: 381
Standard dekkdimensjon: F: 255/40R 19 B: 275/40R 19
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,2
CO2-utslipp, g/km (WLTP): 279
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2
Toppfart, km/t: 263
Pris fra, kr: 1 619 049
60-årsjubileum
17. april 1964 ble den produksjonsklare versjonen av Ford Mustang vist frem for første gang. Stedet var verdensutstillingen i New York. 60 år senere er det klart for syvende generasjon av den ikonisk bilmodellen. Det var imidlertid ikke opplagt at den ville komme til Norge.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2024