Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse

Lever opp til navnet

Med selvpustende V8, manuelt gir og en prislapp på 1,6 millioner kroner er dette virkelig en «dark horse» i den norske bilparken. 

Pluss ikon
<b>DEMPING:</b>  Adaptive MagneRide-dempere gir både mer komfort og bedre grep på dårlig asfalt. En differensialbrems bidrar også til mindre hjulspinn og bedre grep. 
DEMPING:  Adaptive MagneRide-dempere gir både mer komfort og bedre grep på dårlig asfalt. En differensialbrems bidrar også til mindre hjulspinn og bedre grep.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Ny bil med selvpustende V8 i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse er nesten like sjeldent som et tog i rute. Men denne bilen er en representant for sorten: Nye Ford Mustang i spesialversjonen Dark Horse, inspirert av Fords satsing på motorsport.

Visuelt kommer spesialiteten til uttrykk i form av kraftigere sideskjørt, fastmontert spoiler, racing-inspirert diffusor, svarte, firedoble enderør og Pirelli P Zero-dekk med dimensjonene 255/40 foran og 275/40 bak.

Motoren har egen tuning, med blant annet kraftigere kjølevifter, som gir noe ekstra ytelse sammenlignet med GT-versjonen. 453 mot 446 hestekrefter. Dreiemomentet er maks 540 Nm.

Du kan få den med 10-trinns automatgirkasse med mulighet for semiautomatiske skift (SelectShift) og girhendler bak rattet. Da gjør den 0-100 km/t på 4,4 sekunder.

<b>ANSIKTSLØFT:</b> Både fronten og hekken har fått en ganske annerledes utforming sammenlignet med forrige generasjon Mustang. Ny frontspoiler og sideskjørt skal bidra til å bedre aerodynamikken. 
ANSIKTSLØFT: Både fronten og hekken har fått en ganske annerledes utforming sammenlignet med forrige generasjon Mustang. Ny frontspoiler og sideskjørt skal bidra til å bedre aerodynamikken.  Foto: Martin Jansen

Bilen vi kjørte hadde Tremec sekstrinns manuell girkasse, som ble introdusert med GT350. Den er tregere på sprinten med manuell girkasse, men leverer desto mer kjøreopplevelse.

Les også: Prøvekjørt: Mustang-spesialer: Bare tanken på 760 hestekrefter på bakhjulene er nok til å sende skuldrene opp i ørehøyde

Recaro og spesialanlegg

Dark Horse kommer standard med førersete med seksveis elektrisk justering av seteposisjonen og korsryggstøtten, og manuell ryggjustering. Det har både varme og ventilasjon. Bilen vi kjørte hadde imidlertid Recaro sportsseter med manuell justering. De er godt polstret og trekket består hovedsakelig av det bekvemme kunststoffet Dinamica, som minner om Alcantara. Setene er meget komfortable samtidig som de gir god sidestøtte.

<b>MER DIGITALISERING:</b> Førermiljøet er ytterligere digitalisert. Rattet har varme og solide ti på to-grep.
MER DIGITALISERING: Førermiljøet er ytterligere digitalisert. Rattet har varme og solide ti på to-grep. Foto: Martin Jansen

Ford har stokket om på førermiljøet sammenlignet med forrige generasjon. Et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel deler glass med en 13,2 tommers berøringsskjerm og har grafikk fra dataspillprodusenten Epic Games.

<b>EKSTRAUTSTYR:</b> Recaro-setene er ekstrautstyr til 19 500 kroner. For øvrig kommer Dark Horse ferdig «spekket». Det eneste som finnes på ekstrautstyrslisten i tillegg til Recaro-setene er gulvmatter i gummi, sklisikker matte i bagasjerommet og dashbordkamera. 
EKSTRAUTSTYR: Recaro-setene er ekstrautstyr til 19 500 kroner. For øvrig kommer Dark Horse ferdig «spekket». Det eneste som finnes på ekstrautstyrslisten i tillegg til Recaro-setene er gulvmatter i gummi, sklisikker matte i bagasjerommet og dashbordkamera.  Foto: Martin Jansen

Sammenlignet med forrige generasjon er berøringsskjermen er flyttet høyere, helt øverst på midtkonsollen, som er en klar fordel. Det er blitt færre knapper, men volumhjulet er beholdt.

Infotainmentsystemet SYNC er nå kommet til fjerde generasjon med doblet datakraft, ifølge Ford. Skjermen er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Lydanlegget på 860 watt fra B&O har 12 høyttalere og subwoofer i bagasjerommet. Anlegget er spesialutviklet for Mustang, ifølge Ford.

På midtkonsollen har Mustangen et håndbrekk som ser manuelt ut. Det er imidlertid elektrisk. Ford kaller det «drift brake», noe som forteller det meste om hvorfor det er formet som et manuelt håndbrekk.

Smidigere gir

Sist gang vi kjørte Mustang var i 2021, en Mach 1-versjon med mange av de samme spesifikasjonene som Dark Horse, men med noen flere hestekrefter. Vi synes girkassa er blitt litt smidigere, noe som særlig merkes i type saktegående kø der man ofte må ned i førstegir.

Girkassa har rev-matching-­teknologi, som gir mer sømløse skift når du girer ned på høye turtall. Det høres i form av mellomgassing.

<b>MANUELL LOOK:</b> Elektriske håndbrekk, «drift brake». 
MANUELL LOOK: Elektriske håndbrekk, «drift brake».  Foto: Martin Jansen

Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang 5.0 GT: Det blir ikke mer amerikansk enn en Ford Mustang 5,0 V8 GT på ovalbane

Som Mach 1-versjonen har Dark Horse adaptive Magneride-dempere som bruker magnetisme og jernpartikler i oljen til regulere stivheten i dempingen. Det sensorstyrte systemet kan justere karakteren på dempingen ett tusen ganger hvert sekund, ifølge Ford.

<b>STANDARD:</b> Mustang GT koster fra 1 463 500 kroner. Dark Horse-versjonen er 155 000 kroner dyrere. En «Performance-pakke» er standard på Dark Horse i Norge. Da sitter det Brembo Performance-bremser bak de 19-tommers aluminiumsfelgene.
STANDARD: Mustang GT koster fra 1 463 500 kroner. Dark Horse-versjonen er 155 000 kroner dyrere. En «Performance-pakke» er standard på Dark Horse i Norge. Da sitter det Brembo Performance-bremser bak de 19-tommers aluminiumsfelgene. Foto: Martin Jansen

Mer bakkekontakt

Følgene er at Mustang ligger langt bedre veien enn tidligere, særlig på dårlig asfalt. Dempingen gir bedre komfort, men sørger også for at muskelbilen holder bakkekontakten i høyere hastigheter på ujevnt underlag. Det hjelper nok også at Dark Horse har fått kraftigere stabilisatorstag og litt annen chassistuning enn Mach 1.

<b>TRI-BAR:</b> De velkjente  «tri-bar» bak­lysene, med tre vertikale pilarer, er fortsatt med, men er nå i LED.  
TRI-BAR: De velkjente  «tri-bar» bak­lysene, med tre vertikale pilarer, er fortsatt med, men er nå i LED.   Foto: Martin Jansen

Les også: Prøvekjørt: Ford Mustang GT: Ford Mustang: Bilen ingen trenger, ifølge dem som elsker den

Du kan velge mellom seks kjøremoduser som justerer bilens karakter. Valgene står mellom Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus, eller et individuelt oppsett der du kan sette dine preferanser på demperkarakteren, styringen, og stabilitetskontrollen. Eksoslyden har fire modus, Normal, Sport og Track, samt et stille-modus, som kan benyttes av hensyn til naboene dersom man kommer sent hjem etter et treff på Tyrigrava.

<b>BAGASJE:</b> 381-liters bagasjerom. 
BAGASJE: 381-liters bagasjerom.  Foto: Martin Jansen

En skikkelig outsider

Det finnes fortsatt biler med mer sofistikert understell enn Mustang, men få kan matche opplevelsen som en diger amcar med selvpustende femliter og manuell girkasse gir. Uten hjelp fra verken turbo- eller kompressor trenger man turtall for å virkelig kjenne hva som bor i bilen.

Les også: Prøvekjørt: Ford GT: Den sendte nervene i taket på vår mann

Og det er mye. Gire ned, inn i svingen, og så gå på gassen igjen når man kjenner at bilen har grep og stabilitet: Det er en opplevelse som virkelig kaller på smilet, god hjulpet av en eksoslyd som har sluppet gjennom nåløyet til EUs snurpete lydregime. Mustangen er virkelig dark horse, i betydningen outsider.

Tekniske data

For Mustang Dark Horse

Motor, cm³: 5038

Effekt, hk ved o/min: 446/7250 

Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/5100

Egenvekt, kg: 1836

Lengde/bredde/høyde, cm: 481/192/141

Akselavstand, cm: 272

Bagasjerom, liter: 381

Standard dekkdimensjon: F: 255/40R 19 B: 275/40R 19

Forbruk, l/mil (WLTP): 1,2

CO2-utslipp, g/km (WLTP): 279

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2

Toppfart, km/t: 263

Pris fra, kr: 1 619 049 

60-årsjubileum

17. april 1964 ble den produksjonsklare versjonen av Ford Mustang vist frem for første gang. Stedet var verdensutstillingen i New York. 60 år senere er det klart for syvende generasjon av den ikonisk bilmodellen. Det var imidlertid ikke opplagt at den ville komme til Norge. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2024