Test: BMW M440i xDrive Coupé
Den får mange og lange blikk. Du ser kanskje hvorfor?
Nye BMW 4-serie Coupé er en utsøkt kombinasjon av sport og luksus.
Luksusfølelsen kommer straks man har satt seg i sportssetene som er kledd i lysebrunt skinn. En motorisert arm forsyner deg med setebeltet slik at du skal slippe å påføre deg strekk når beltet skal hentes.
For som normalt på en langstrakt, todørs coupé, så ligger uttaket for setebeltet ganske langt bak forsetene. Sportssetene kan justeres etter alle kunstens regler.
Særlig setter vi pris på at sidestøtten kan justeres i en juletid da magevolumet synes å endre seg fra den ene dagen til den andre.
Og apropos kroppsvolum, man setter seg ned i M440i xDrive Coupé, så i ribbe- og pinnekjøttstinne tider kan man i en stakket stund ta seg i å ønske seg en mer høyreist BMW. Særlig når man skal ut av setene igjen.
Men godt sitter vi. Og lavt. Vi kan se ut over et skinntrukket dashbord (18 200 kroner ekstra), et heldigitalt instrumentpanel der runde instrumenter er en saga blott, og en multimediaskjerm som på ingen måte ruver, men som er lyssterk og klar, og som er lett å betjene med fingerberøring eller iDrive-hjulet på midtkonsollen.
Overflaten på iDrive-hjulet er berøringsfølsomt. Det kan brukes til å skrive bokstaver når du skal finne en adresse med GPS-en. Noen funksjoner, som lydvolumet, kan justeres med gestikulering. Stemmen kan også benyttes. Under multimediaskjermen ligger knappeseksjonen for kontroll med ventilasjon, temperatur og setevarme.
Rattvarmen aktiviseres med en egen knapp på rattet. Smart. BMW har ikke skuslet med kvaliteten på baksetene som har samme luksuriøse stil som forsetene. Benplassen er overraskende god, men man skal ikke være veldig mye høyere enn 170 centimeter før hodet stanger i taket.
Bagasjerommet har plass til 440 liter, like mye som BMW M8 Gran Coupé og omtrent som i en ladbar BMW X1. Baksetene i M440i kan felles ned i 40:20:40-fordeling. For 11 500 kroner ekstra kan du få den med hengerfeste og muligheten til å trekke 1800 kilo.
Litt hybrid
Den gode følelsen forsterkes når man trykker på startknappen og hører rekkesekseren fyre opp. Den produserer 374 hestekrefter ved 5500 omdreininger og 500 Nm ved 1900 omdreininger. M440i har et 48V-system om bord, og går dermed under betegnelsen mild hybrid.
Den kan ikke lades, men de ekstra elektriske kreftene tetter alle tendenser til turboforsinkelse og bidrar i korte perioder med en boost på ytterligere 11 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder. Det er et halvt sekund tregere enn M4-modellen, men føles slettes ikke tregt.
Brummingen fra den treliters sekseren ligger hele tiden som behagelig bakgrunnsmusikk mens den åttetrinns girkassa girer umerkelig.
Ekstra morsom blir M440i når man setter den i manuell sportsmodus og overstyrer girkassa med girhendlene på rattet. Til Norge kommer M440i med bakhjulsvektet xDrive-firehjulstrekk med M Sport-differensial.
På det tidvis glatte føret i testperioden er det lett å merke at den elektroniske stabilitetskontrollen (Dynamic Stability Control, DSC) med traction-kontroll og antispinn er ganske streng i vanlig kjøremodus, men DSC-en kan justeres slik at mer slipp tillates før den elektroniske kontrollen slår inn.
Vinterdekkene er for myke til å yte M440i full rettferdighet, men vi kan likevel med stor grad av sikkerhet konkludere med at dette er en bil som tåler høy fart på svingete vei, mye takket være det kompetente understellet.
Brummer
I sportsmodus blir motorlyden enda litt grovere i målet. M Sport eksosanlegg er standard, men bulder og brak er forbeholdt M4-versjonen som kommer i mars. Vindsus eller støy fra de 19-tommers vinterhjulene hører vi lite til.
Testbilen har adaptiv demping (6300 kroner ekstra), men M440i er satt opp med et stramt understell. Det er helt fløte på jevnt underlag, og betaler seg når man virkelig vil dra på i svingene, men på typiske småveier i byen, med hull, lappetepper av asfalt og fartshumper, merker man godt at bilen er stiv selv i komfortmodus.
Strukket seg
Nye BMW 4-serie Coupé er 477 centimeter lang, noe som er hele 12,8 centimeter lengre enn tidligere.
Til gjengjeld er den 5,7 centimeter lavere en dagens BMW 3-serie sedan. Akselavstanden er økt med 4,1 centimeter til 285 centimeter.
Det er like mye som en Bentley Continental GT, og 40 centimeter mer enn en Porsche 911. Fra siden ser BMW-en derfor mer elegant enn muskuløs ut, og de 19-tommers felgene ser neste spinkle ut.
Bakfra ser den langt mer bøs ut. Det skyldes de brede og smale lyktene, to rause innsatser over enderørene og ventilene på hver side av støtfangeren.
Lange blikk
Vi får ganske mange og lange blikk fra andre trafikanter.
Det skyldes ikke vi som kjører bilen, trolig i liten grad hvordan M440i ser ut bakfra og fra siden, men antakelig den store nyregrillen, som er en realisering av BMW Concept 4 som ble vist frem på bilutstillingen i Frankfurt i 2019.
Grillen er omdiskutert. I løpet av perioden som vi hadde 4-serien som testbil, ble vi mindre skeptiske til den kontroversielle grillen. Den har motsetning til den monstrøse nyregrillen på 7-serie, som kun er bygget for å tilfredsstille det kinesiske markedet, en rot i BMWs historie.
Det er fullt mulig å se linjene tilbake til modeller som 328 og 3.0 CSi. Det mest skjemmende ved den nye grillen er egentlig skiltet med registreringsnummeret som trekker ned helhetsinntrykket.
TEKNISKE DATA
BMW M440i Coupé xDrive
Motor, cm³: 2998
Elmotor, kW: 8
Batteri, volt: 48
Effekt, hk ved o/min: 374/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/1900
Egenvekt, kg: 1740
Tilhengervekt, kg: 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 477/185/139
Akselavstand, cm: 285
Bakkeklaring, cm: 12,9
Bagasjerom, liter: 440
Standard dekkdimensjon: 225/45R18 (foran), 255/40R18 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,73
CO₂-utslipp, g/km: 173
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 946 500
Testdata*
0-50 km/t: 1,7 sek
0-80 km/t: 3,1 sek
0-100 km/t: 4,3 sek
0-130 km/t: 6,6 sek
0-180 km/t: 12,4 sek
0-200 km/t: 15,6 sek
* Kilde: Auto Bild Sportscars
Hvassere slektninger
I mars 2021, 35 år etter første generasjon ble lansert, kommer helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé. Competition-versjonen byr på 510 hk og 650 Nm dreiemoment i kombinasjon med en åttetrinns M Steptronic girkasse. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience. Kreftene går i klassisk BMW M-maner til bakhjulene, men fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystemet som konfigureres ut ifra individuelle behov. Dermed kan puristene fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.