Prøvekjørt: Aston Martin DBX 707

James Bond verdig

Hvis 007 skulle brukt en SUV i jakten på Spectres leiemordere, måtte det bli en 707.

Pluss ikon
<b>BANE-SUV:</b> Vi Menn fikk prøvekjøre Aston Martin DBX 707 på banen Bilster Berg. Foto: Marcus Werner
BANE-SUV: Vi Menn fikk prøvekjøre Aston Martin DBX 707 på banen Bilster Berg. Foto: Marcus Werner Foto: Marcus Werner
Sist oppdatert

707 hestekrefter, et dreiemoment på 900 Nm, 0-100-sprint på 3,3 sekunder og en toppfart på 310 km/t.

Det er ikke småtterier når det handler om Aston Martin DBX 707 - verdens kraftigste serieproduserte SUV, som Vi Menn har prøvekjørt.

Først rykker vi litt tilbake i tid: Aston Martin er kjent for sine vakre, håndlagde luksusbiler, og er antakelig merkevaren som er sterkest knyttet til James Bond.

Men det er ikke lett å drive et lite luksusmerke. Aston Martin har vært nære konkurs flere ganger, hele syv ganger ifølge BBC, og derfor introduserte de SUV-en DBX i 2019.

SUV har nemlig vært et reddende produkt for flere av luksusbil-produsentene. Cayenne reddet Porsche. Den suverent mest solgte Bentley-modellen er Bentayga. Det samme gjelder Urus hos Lamborghini og Cullinan hos Rolls-Royce.

<b>SVULMENDE:</b> Kraftig diffusor med fire enderør. Det skal være mulig å få plass til et hengerfeste.
SVULMENDE: Kraftig diffusor med fire enderør. Det skal være mulig å få plass til et hengerfeste. Foto: Martin Jansen

Takket være DBX nær doblet Aston Martin salget i fjor.

Hentet ut mer

Den britiske produsenten kom sent til markedet for ekstreme luksus-SUV-er, men de kom godt. En fordel med å komme sent er at man vet hva konkurrentene har gjort.

Tidligere i år toppet Aston Martin DBX-modellen med en 707-versjon. Motoren er den samme som i standard DBX, en fireliters V8-motor med doble turboer fra Mercedes-AMG, men i 707 har Aston Martins ingeniører hentet ut ytterligere 157 hestekrefter og 200 Nm.

<b>SPORTY LUKSUS:</b> Nydelige skinnseter med håndsydd søm. 
SPORTY LUKSUS: Nydelige skinnseter med håndsydd søm.  Foto: Dominic Fraser

Begge DBX-modellene bruker en nitrinns AMG Speedshift-girkasse, også fra Mercedes, men i 707 benyttes en kjølende våtclutch som skal tåle større påkjenninger og raskere skifter.

Den elektroniske styringen er kalibrert. Det samme er luftfjæringen med tre kamre samt antikrengningssystemet som drives av et 48-voltssystem.

<b>KJØREFOKUS:</b> Plassen i baksetet er god og to voksne personer sitter svært komfortabelt, selv uten store multimediaskjermer, bord eller champagnekjøler, som i en Bentely. 
KJØREFOKUS: Plassen i baksetet er god og to voksne personer sitter svært komfortabelt, selv uten store multimediaskjermer, bord eller champagnekjøler, som i en Bentely.  Foto: Martin Jansen

Banekjøring

Nylig fikk vi prøvekjøre 707 noen runder på Bilster Berg, et tidligere militæranlegg sørvest for Hannover som er gjort om til en lukket 4,2 kilometer lang bane. På den kuperte banen med 19 svinger er det imponerende hva den rundt 2,2 tonn tunge 707 er i stand til.

<b>LYNRASK:</b> 0-100 km/t går unna på 3,3 sekunder. Det er like raskt som Audi e-tron GT RS og nesten like raskt som en Ferrari 812 GTS. 
LYNRASK: 0-100 km/t går unna på 3,3 sekunder. Det er like raskt som Audi e-tron GT RS og nesten like raskt som en Ferrari 812 GTS.  Foto: Marcus Werner

Styringen er ikke blytung selv når bilen står i det råeste kjøreoppsettet, Sport+, men presis.

Kjøreopplevelsen kan noen ganger bli distansert i en stor SUV, men ikke i 707. Både styringen, sitteposisjonen og understellet gjør at man føler kontakt med underlaget selv om bilen er høyreist og har en bakkeklaring på 17,5 centimeter.

420 mm karbonkeramiske bremseskiver foran og 390 mm bak sparer ikke bare 40,5 kilo vekt, men gir resolutt og kontrollert bremsing når den over fem meter lange luksusbilen kommer dundrende mot innbremsingspunktet.

Firehjulstrekk, der 100 prosent av kreftene kan sendes bakover, elektronisk differensial på bakakslingen og 23-tommers felger med tynn Pirelli-gummi gjør at bilen etter beste evne biter seg fast i svingene.

Den raske girkassa og de enorme fartsressursene sørger på sin side for at den skyter fart igjen ut av svingene straks den er i balanse.

<b>TYKT:</b> Solid tykkelse på vinduene som er doble. 
TYKT: Solid tykkelse på vinduene som er doble.  Foto: Martin Jansen

Håndsydd

De råflotte skinnsetene med 16-veis elektronisk justering verken klemmer eller strammer ubehagelig, men er komfortable samtidig som de gir god nok sidestøtte i Bilster Bergs krappeste svinger.

Kjøreinnstillingene, manuell- eller automatgir, velges enkelt med et sentralt plassert trykk- og vrihjul på midtkonsollen. Litt ekstra morsomt er det at 707 kan kjøres med manuelt gir uten at automatikken overstyrer. Giringen skjer med noen solide hendler i karbon foran rattet.

<b>SAFTIGE SAKER:</b> 4,0 liters V8 biturbo fra Mercedes. Siste inspeksjon ved fabrikken i Gaydon før overlevering er foretatt av en David Smith. 
SAFTIGE SAKER: 4,0 liters V8 biturbo fra Mercedes. Siste inspeksjon ved fabrikken i Gaydon før overlevering er foretatt av en David Smith.  Foto: Martin Jansen

Større grill og luftinntak foran samt leppe og splittere i karbon bidrar til at DBX ser bøsere ut enn standard DBX. Bak har 707-versjonen en svulmende diffusor med doble enderør. Det som ser ut som karbon, er karbon og ikke imitasjon.

Det samme gjelder interiøret der blant annet deler av midtkonsollen er kledd i karbon. Annet materiale kan selvsagt bestilles.

<b>STORE DIMMENSJONER:</b> 23-tommers felger med Pirelli P Zero-dekk. 
STORE DIMMENSJONER: 23-tommers felger med Pirelli P Zero-dekk.  Foto: Martin Jansen

Foruten karbon og aluminium består interiøret av noe av det flotteste som kan oppdrives av skinn og microfibertekstilet Alcantara, som er skjøtet med håndsydde sting.

<b>GOD PLASS:</b> 638 liters bagasjerom, nesten like stort som i en Mercedes E-klasse. I tillegg har DBX et rom på 81 liter under gulvet. 
GOD PLASS: 638 liters bagasjerom, nesten like stort som i en Mercedes E-klasse. I tillegg har DBX et rom på 81 liter under gulvet.  Foto: Martin Jansen

Praktiske aspekter

Ny importør i Norge

Brooklands Motors AS er ny autorisert importør og forhandler av Aston Martin i Norge og tar over etter AS Insignia. Overtakelsen skjer tre år etter at Brooklands Motors etablerte Bentley i Norge. Fjoråret endte med et positivt økonomisk resultat, og et salg av 70 nye og brukte Bentley. – Etter å blitt kjent med organisasjonen og deres ambisiøse visjoner for fremtiden er vi overbevist om at Aston Martin har et stort potensial i det norske markedet. Strategisk bidrar Aston Martin, ved siden av Bentley, til å befeste Brooklands Motors posisjon som autorisert bilimportør og forhandler, uttaler eier og styreleder, Nils Tronrud. Aston Martin Oslo vil allerede fra starten av mai være fullt operative med både salg og service på Billingstad. 

Selv om mye dreier seg om ytelser og luksus i en bil som DBX 707, så er praktiske aspektene ivaretatt. Bagasjerommet på 638 liter er like stort som en i en Mercedes E-klasse, og DBX har i tillegg et rom under gulvet i bagasjerommet.

I tillegg skal det være plass til et hengerfeste under den enorme diffusoren, og 707 skal kunne trekke hengere på opptil 2700 kilo. Det blir litt av en ekvipasje å dukke opp på returstasjonen med.

Med luftfjæringen kan DBX 707 løftes til en bakkeklaring på 19 centimeter. Den har også et eget offroad-program i kjøreinnstillingene, og kan vade i halvmeters dypt vann. I hvilken grad noen vil terrengkjøre med en bil som raskt vil nærmere seg en prislapp på minst fire millioner kroner, og som har mye kostbart karbon lavt plassert på bilen, ut i terrenget, er en annen sak.

Mercedes-system

Infotainmentsystemet er basert på Mercedes sitt, og har du en noen år gammel Mercedes vil du kjenne igjen enkelte deler. Systemet er altså ikke Mercedes' nyeste, og det 10,25 tommer store displayet på midtkonsollen er ikke en berøringsskjerm.

Det er kanskje det største ankepunktet mot DBX, forutsatt at man er veldig opptatt av å ha det siste innen multimedia-grensesnitt. Systemet er imidlertid kompatibelt med Apple CarPlay.

To andre mindre ankepunkter er at seteputen gjerne kunne hatt muligheten til å forlenges bitte litt og at girknappene etter vår mening ikke er helt ideelt plassert. DBX har ikke girspak for Drive, Reverse, Normal og Park.

<b>EKTE VARE:</b> Det som ser ut som karbon, er karbon. 
EKTE VARE: Det som ser ut som karbon, er karbon.  Foto: Martin Jansen

I stedet har den knapper, akkurat som Vantage og DBS - der de er hensiktsmessig plassert. På DBX er girknappene plassert øverst på midtkonsollen, over displayet, og siden oppsettet er konfigurert for høyreratt, innebærer det at Drive-knappen er plassert lengst unna sjåføren med venstreratt.

Men dette er bagateller. For multimediaskjerm og knappeoppsett er egentlig ganske uinteressant i en bil som dette.

<b>LYD:</b> Vil du høre musikk i stedet for den deilige lyden fra eksosanlegget, så har 707 et 14-høyttalers Aston Martin Premium Audio-anlegg på 800 watt. 
LYD: Vil du høre musikk i stedet for den deilige lyden fra eksosanlegget, så har 707 et 14-høyttalers Aston Martin Premium Audio-anlegg på 800 watt.  Foto: Dominic Fraser

Her gjelder det å finne en perfekt kjørestiling, som ikke er vanskelig, rette fokuset fremover, og nyte denne utsøkte miksen av SUV, superbil, luksus og komfort.

DOMMEN

James Bond skal selvsagt kjøre en lav sportsbil, gjerne en Aston Martin, men skulle han først kjørt en SUV, er DBX 707 et opplagt valg.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 3982

Effekt, hk: 707

Dreiemoment, Nm: 900

Egenvekt, kg, ca: 2245

Lengde/bredde/høyde, cm: 504/200/168

Akselavstand, cm: 306

Bakkeklaring, cm: 17,5

Maks bakkeklaring, cm: 22

Vadedybde, cm: 50

Bagasjerom, liter: 632

Tilhengervekt, kg: 2700

Standard dekkdimensjon: 285/40R22 foran og 325/35R22 bak

Forbruk, EU-miks l/mil: 1,42

CO2-utslipp, g/km: 323

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,3

Toppfart, km/t: 310

Pris fra, kr: 3 450 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nummer 3 2022

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2022, og sist oppdatert 01/07 2022.

Les også