Prøvekjørt: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

En vill kombinasjon av enormt bagasjerom og sjokkerende ytelser

Med komfort-innstillingen i kjøreprogrammet har Mercedes-AMG virkelig omdefinert komfortbegrepet.

Pluss ikon
<b>STORT:</b> AMGs første bil var en stor sedan. Sånn sett er E 63 S 4Matic+ et helt naturlig produkt. Den står legenden 300 SEL 6.8 AMG (som kjørte inn til andreplass i 24-timersløpet i Spa-Francorchamps i 1971) nærmere enn GT-modellene.
STORT: AMGs første bil var en stor sedan. Sånn sett er E 63 S 4Matic+ et helt naturlig produkt. Den står legenden 300 SEL 6.8 AMG (som kjørte inn til andreplass i 24-timersløpet i Spa-Francorchamps i 1971) nærmere enn GT-modellene. Foto: Lars-Erik Nygaard
Sist oppdatert

Da vi på sensommeren i fjor prøvekjørte Mercedes-AMG GT R ble den straks en av våre absolutte favoritter. Utseendet, lyden og råskapen, fikk frem smilet ikke bare hos oss, men også hos mange langs veien.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT C - Den slekter på en helt utrolig historie med fete biler

Tanken på å ta motoren og girkassen og putte den inn i en diger stasjonsvogn, øke antall hestekrefter fra 585 til 612, dreiemomentet fra 700 til 800 Nm, kan virke vanvittig, men det er det Mercedes har gjort. Resultatet er Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ – verdens sterkeste serieproduserte stasjonsvogn.

Lyden av fart

I november testet det tyske bilmagasinet Sport Auto bilen på Nürburgring og noterte en rundetid på 7:45.19 - den raskeste rundetiden noensinne registrert av en stasjonsvogn på Nordsløyfen.

<b>DRØMMEBIL:</b> Når det er snakk om 612 hester, blir selv en stasjonsvogn drømmebilen for motorinteressert ungdom.
DRØMMEBIL: Når det er snakk om 612 hester, blir selv en stasjonsvogn drømmebilen for motorinteressert ungdom. Foto: Lars-Erik Nygaard

For ikke bare er motoren heftig, når den kombineres med et sportstunet 4Matic+-firehjulstrekk, med 31 prosent dreiemomentfordelingen på forakselen og 69 prosent på bakakselen, samt luftfjæring med kontinuerlig demperregulering, så biter den store vogna godt fra seg i svingene.

Akselerasjonen fra 0-100 er oppgitt til 3,5 sekunder. Vi testet ikke tiden, men den føles så rask. Minst. Den føles helt VANVITTIG rask. Jada, en Performance-versjon av Model S skal være raskere.

Men lyd er en del av fartsopplevelsen og en summende lyd kan ikke måle seg med kaskadene av fyrverkeri og torden som E 63 avgir. Du kan bare droppe det kostbare Burmester-anlegget med 18 høyttalere. Ingen musikk i verden kan matche komposisjonen fra eksosanlegget.

Komfortbegrepet

Luftfjæringssystemet har sportslig oppsett. Det merkes. Tilfeldigvis kom vi rett fra en S-klasse til AMG-stasjonsvognen. AMG Performance-setene har komforten til en kirkebenk sammenlignet med setene i S-klassen.

<b>STRAMT:</b> AMG Performance-setene (19 940 kroner) gir god sidestøtte, men de er ikke utpreget komfortable.
STRAMT: AMG Performance-setene (19 940 kroner) gir god sidestøtte, men de er ikke utpreget komfortable. Foto: Lars-Erik Nygaard

Bilen har Dynamic Select, der du kan velge mellom ulike kjøreprogrammer som spenner fra Comfort til Race som justerer hardheten på styring og demping, gassrespons, hurtigheten til girskiftene, eksoslyden og iveren til ESP-en.

<b>KOMBO:</b> Masse hester og masse plass. 
KOMBO: Masse hester og masse plass.  Foto: Martin Jansen

Med Komfort-innstillingen har Mercedes-AMG virkelig omdefinert komfortbegrepet. Sammenlignet med en bil med fjærblader er den sikkert komfortabelt, men dette er stive saker. Kjøper du denne som familiebil, er det en viss sjanse for at familiemedlemmene i baksetet ganske snart vil nekte å være med og anbefale kjøpet hevet. Fordelen er at du da kan nyte bilen slik den best nytes, nemlig alene.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 3982

Effekt, hk ved o/min: 612/5750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2500

Egenvekt, kg: 1920

Tilhengervekt, kg: 2100

Lengde/bredde/høyde, cm: 499/185/148

Bagasjerom, liter: 640/1820

Standard dekkdimensjon: Foran: 265/35 R20/ Bak: 295/30 R20

Forbruk, NEDC l/mil: 0,9

CO₂-utslipp, g/km: 214

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,4

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 697 900

Pris testbil, kr: 1 955 800

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2020, og sist oppdatert 21/02 2024.

Les også