Femte generasjon Range Rover
... men V8-motoren var ikke død
Nye Range Rover får folk til å bestille diger bensinmotor.
I slutten av oktober i år åpnet Land Rover Norge for bestilling av nye Range Rover. Det gjaldt ikke de ladbare versjonene, og dermed skulle en kanskje tro at bestillingene uteble i påvente av plug in-hybridene.
Men nei. Over 80 personer har allerede bestilt nye Range Rover, ifølge Henrik Schanche, som er ny Country Director for British Car Import i Norge.
Og det er ikke versjonen med treliters diesel med 250 hestekrefter til 1 889 900 kroner som utgjør flertallet av bestillingene, men derimot V8-versjonen med et slagvolum på 4,4 liter, twinturbo, 530 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm. Med Dymanic Launch gjør den 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Startpris: Rundt 2,4 millioner kroner.
- Den utgjør faktisk brorparten av bestillingene så langt, sier Henrik Schanche.
Ordrene tar seg nok ytterligere opp når Land Rover Norge åpner for bestilling av de ladbare versjonene, med 440 eller 510 hestekrefter, tidlig neste år. De skal begge ha en elektrisk rekkevidde på 100 kilometer, noe som innebærer at de oppnår fullt vektfradrag. Kravet til elektrisk rekkevidde for å få maksimalt vektfradrag økes fra 50 til 100 km i 2022.
De nye ladbare hybridene benytter en rekkesekser bensin sammen med en 105 kW elmotor integrert i girkassen og et litiumion-batteri med en kapasitet på 31,8 kWh. Batteriet er nesten tre ganger så stort som i dagens versjon. Begge de ladbare variantene kan kjøres elektrisk helt opp til 140 km/t og P510e-versjoen skal greie 0–100 km/t på 5,6 sekunder.
Plasseringen av batteriet, under bilen og innenfor akselavstanden, går verken utover bagasjeplass eller terrengegenskaper. Som før bør de være i toppsjiktet. Ved vanlig kjøring er bakkeklaringen på 21, 9 centimeter, men den kan løftes til nesten 30 centimeters bakkeklaring. Vadedybden er 90 centimeter, 2o centimeter mer enn en terrengkapasitet som Toyota Land Cruiser.
Mye å slekte på
Range Rover ble introdusert for verden for første gang sommeren 1970. Under konsernparaplyen til British Leyland rullet Europas første SUV ut på markedet.
Den hadde utstyr som var oppsiktsvekkende på den tiden: Permanent firehjulstrekk, differensialsperre på begge akslingene, bakkeklaring som en lastebil, høydejustering, servostyring og en 3,5-liters V8 med 130 hestekrefter.
Femte generasjon Rangie
Visst du forresten at luftfjæring kom på Range Rover allerede i 1992?
Når det nå er klart for femte generasjon av den ikoniske luksusbilen, så kan vi også plusse på utstyr som bakhjulsstyring, aktiv differensialsperre bak, elektronisk styrte stabilisatorstag og et adaptivt understell som tilpasser seg veiens karakter ved hjelp av data fra navigasjonssystemet.
Nye Rangie er også den første Land Rover-en med Dynamic Response Pro. Det dreier seg om et aktivt 48-volts elektronisk Roll Control-system som er raskere og mer effektivt enn et hydraulisk oppsett, ifølge Land Rover.
Systemet har en momentkapasitet på opptil 1400 Nm i krengningsstabilisatorene for å holde karosseribevegelsene under kontroll.
Uavhengig luftfjæring isolerer kupeen mer effektivt mot ujevne overflater enn noen gang, noe som skaper et mer komfortabelt miljø. Den intelligente All-Wheel Drive (iAWD) girkassen styres av Land Rovers Intelligent Driveline Dynamics (IDD), som overvåker veigrepet og førerens bevegelser 100 ganger i sekundet for å fordele moment mellom for- og bakaksel samt mellom bakhjulene for optimal trekkraft på vei og i terrenget.
35 høyttalere
Innvendig kommer nye Range Rover med store berøringsskjermer, Amazon Alexa2-stemmestyring, trådløse programvareoppdateringer for mer enn 70 elektroniske moduler og et Meridian Signature Sound System på 1600 watt.
I tillegg til lydavspilling brukes anlegget til å motvirke støy. Tredje generasjons Active Noise Cancellation overvåker hjulvibrasjoner, dekkstøy og motorlyd i kupeen, og genererer et signal som spilles av via systemets 35 høyttalere.
Disse inkluderer et par 20 watts høyttalere med 60 mm diameter i hodestøttene for hver av de fire passasjerene i kupeen ved å skape rolige, personlige soner, noe som minner om effekten ved bruk av hodetelefoner med støykansellering.
Frykter du smitte, så har Range Rover et og annet å by på. Såkalt Cabin Air Purification Pro kombinerer dual-nanoe™ X-teknologi, ifølge Land Rover. Den første nanoe™-enheten ble utviklet av Panasonic i 2003.
Ifølge Land Rover er det vitenskapelig bevist at teknologien reduserer virus og bakterier, inkludert SARS-CoV-2-virus3. Teknologien er aktiv i luften, slik at partikler ikke trenger å passere gjennom et filter for å fanges opp og nøytraliseres. En annen nanoe™ X-enhet i andre seterad optimaliserer effektiviteten for alle passasjerer.
Som før benytter Range Rover Pivi Pro infotainment-teknologi. Berøringsskjermen har vokst til 13,1 tommer, og det 13,7-tommer store, heldigitale førerdisplayet har ny grafikk.
Kundene kan velge mellom en rekke konfigurasjoner, inkludert en konvensjonell analog layout, ved hjelp av betjeningsknappene på rattet. For første gang i en Land Rover vil det sentraliserte displayet gi haptisk tilbakemelding når kundene berører og trykker på skjermen.
Baksetepassasjerene kan glede seg over et nytt bakseteunderholdningssystem (RSE) med 11,4-tommers HD berøringsskjerm montert bak på forseteryggene. De kan betjenes uavhengig av hverandre og støtter tilkobling av de fleste enheter med en HDMI-port. En åtte-tommers berøringsskjerm montert i midtarmlenet i Executive Class baksetene skal gi rask og intuitiv kontroll for perfekt seteposisjon og en luksuriøs bakseteopplevelse.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2021
Denne saken ble første gang publisert 08/12 2021, og sist oppdatert 08/12 2021.