Førsteinntrykk: Skoda Vision iV
Skodaen er ikke bare en visjon
Nye elbiler kan gjerne komme i fleng om de bare er som denne: Skoda Vision iV ser bra ut og har innvendig plass som en Kodiaq.
Ikke rør!
Stanislav roper fra baksetet, selv om jeg egentlig bare skulle feste sikkerhetsselen. Kulissene minner om en dyster krimserie fra østblokken, for vi starter turen vår i et mørkt parkeringshus ved flyplassen i Praha. Og i baksetet sitter altså en fyr som ser ut som en ilter utkaster og følger med på alle mine bevegelser med argusøyne.
Det gjør han for så vidt rett i, må jeg medgi. Skoda Vision iV, som vi skal kjøre et par varsomme runder med, er ikke bare et svindyrt, håndbygget enkelteksemplar. Den er også et forvarsel om en helt ny generasjon av biler fra Skoda.
Velkjente Skoda-verdier
Tsjekkerne viser hvor reisen går med en bil basert på VW-konsernets nye MEB-plattform. MEB står på VWs eget språk for Modularer Elektrobaukasten, og på norsk betyr det i grov oversetting ganske enkelt «elbilbyggeklosser». Det «modulære» handler om at klossene kan tilpasses ulike biltyper og -størrelser. I utformingen knytter sjefdesigner Oliver Stefani velkjente Skoda-verdier som maksimal plassutnyttelse og minimalt med tant og fjas, sammen med en dose nyfunnet dynamikk og lidenskap. Resultatet er en 467 centimeter lang crossover som skal by på omtrent like mye plass som SUV-en Kodiaq, men som samtidig fremstår som langt mer dynamisk.
Mer om Skoda Vision iV: Pris, rekkevidde og størrelse.
Som konseptbiler flest har også Vision iV massevis av bling, som elektrisk åpning av dørene med bakhengslet bakdør, svevende seter og opplyst merkelogo i felgene. I standardutgave blir dette til vanlige dører og seter. Konseptbilens kamera i stedet for sidespeil er heller ikke noe kunden vil bli tilbydd når den tid kommer.
Funksjonelt
Derimot er grunndesignen i hovedsak lagt. Bilen vil få en grill og dermed et «ansikt». Familienavnet i full bredde på hekken kjenner vi allerede fra den nye Scala.
Dashbordets særegne overflate skal med tiden krype inn i alle Skoda-modeller, men om også den forseggjorte bjørkefineren vil følge med inn i standardbilen, vil tiden vise. Den lekne designen går uansett ikke ut over funksjonaliteten, noe et blikk inn i bagasjerommet bekrefter: Her er volumet hele 550 liter. Batteriene ligger dypt nede i bunnen av bilen og stjeler ingenting av plassen.
LES OGSÅ: 15 fantastiske Volvo-modeller som aldri ble bygget
FAKTA: Skode Vision iV
Fremdrift: Elmotorer
Hk, totalt: 306 0–100 km/t, sek: 5,9
Toppfart, km/t: 180
Lengde, mm: 4666
Bredde, mm: 1926
Høyde, mm: 1613 Bagasjeplass: 550 liter Batterikapasitet, kWh: 83 Ladetid, hurtig, min: 30 Rekkevidde, WLTP: 500
Skoda har en smart løsning også for hjulene, som på konseptbilen er mektige 22-tommere, men som vil bli 20- og 21-tommere på produksjonsmodellen. Store, flate hjulkapsler kan settes på navet og dermed forbedre aerodynamikken på langtur. Slik senkes forbruket, og rekkevidden økes.
Firehjulstrekk
Også motoriseringen er langt på vei fastlagt. De to elmotorene som driver hver sin aksel og dermed sørger for firehjulsdrift, yter 306 hestekrefter. Akselerasjonen på 5,9 sekunder til 100 km/t og toppfarten begrenset til 180 km/t får vi heller teste en annen gang, når Stanislav ikke sitter i baksetet.
Etter WLTP-normen, som skal være litt mer virkelighetsnær enn normen den tok over for, er den lovede rekkevidden 500 kilometer. Ved den mest effektive hurtigladingen som bilen blir bygd for, fås 80 prosent kapasitet på en halvtimes lading. Batteriet har en kapasitet på 83 kWh. Til sammenligning har Audi e-tron 95 kWh, mens Tesla Model 3 har opptil 75 kWh.
En svakere versjon med kun forhjulsdrift er fullt tenkbar. Den nye elektriske Skodaen blir presentert om mindre enn et år, og da åpnes også reservasjonskøen.
Skoda Vision iV: Til Norge i 2020
Til Norge er den ventet tidlig i 2020. Med firehjulstrekk, litt høyere bakkeklaring og sittestilling, god rekkevidde og hurtiglading, samt konkurransedyktig pris og etter alt og dømme evnen til å trekke henger, kan dette bli en vinner i det norske markedet.
Prisen er ikke fastsatt, men på europamarkedet snakkes det om fra 35 000 euro (uten moms bør norsk pris bli noe lavere). Om bilen blir like praktisk som den ser ut, er el-Skodaen nærmest en garantert suksess. Det gjenstår en del arbeid på den ømfintlige konseptbilen, men den er uskadet når vi parkerer den etter prøvekjøringen. Stanislav smiler faktisk, av lettelse.
Dommen
Hverken liten og spartanske eller superjålete og for dyr. Med Vision iV viser Skoda en fornuftig familiebil både når det gjelder utseende og egenskaper. Særlig gjelder det om prisen holder seg på nivået som hittil er meldt.
Denne saken ble første gang publisert 18/08 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.